printlogo


توضیحات معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره جمع‌آوری شربت‌های کوآموکسی‌کلاو
فقط بخشی از آنتی‌بیوتیک‌ها مشکل‌دار بوده است
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره جمع‌آوری شربت‌های کوآموکسی‌کلاو وارداتی توضیحاتی ارائه کرد.


ناصر وحدتی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: تولید کارخانجات دارو به صورت سری‌ بوده و یک سری ساخت با سری روز بعد متفاوت است. ممکن است یکی از سری‌ها مشکل داشته باشد که اعلام می‌کنند آن را بازگردانند.
وی ادامه داد: تمام آنتی‌بیوتیک‌ها مشکل‌دار نبوده بلکه تنها یک سری آن مشکل داشته است. به مراکز نامه نوشتیم تا آن‌ را بازگردانند. ممکن است مقداری از این دارو که در بازار بوده، مصرف شده باشد.
وحدتی در خصوص نوع مشکل این آنتی‌بیوتیک‌ها تصریح کرد: نوع مشکل را به ما اعلام نکردند؛ تنها بیان کردند که این سری ساخت را بازگشت بزنید.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: باید پیگیری کنیم ببینیم چه میزان از این سری در بازار وجود داشته و چه میزان مصرف شده است. بعید می‌دانم از ۵۰ تن آنتی‌بیوتیکی که وارد شده، حتی یک عدد هم در داروخانه‌ها باقی مانده باشد؛ اما به لحاظ اداری موظف هستیم به مراکز نامه ارسال کنیم که اگر موردی بود، آن را 
بازگردانند.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد پیکانپور، مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو، در این باره اظهار کرد: ۶ مدل آنتی‌بیوتیک وارداتی در بازار موجود است که تنها یک نوع آن مشکل داشت. این یک نوع هم در پنج بسته تهیه شده بود که تنها یک بسته آن؛ یعنی ۲ درصد از داروی مذکور، جمع‌آوری شد که علت آن هم کمتر بودن جزئی میزان ماده مؤثره از دامنه مجاز 
بود.
گفتنی است، در فضای مجازی تصویر نامه‌ای از مدیر کل امور داروی سازمان غذا و دارو خطاب به شرکت بازرگانی سهاکیش منتشر شد که طی آن جمع‌آوری ۲ درصد از سوسپانسیون‌های کوآموکسی‌کلاو ابوت به علت ناکافی بودن جزئی میزان ماده مؤثره نسبت به دامنه مجاز مورد تأیید این سازمان دستور داده شده است.