printlogo


با تلاش مأموران فرماندهی انتظامی مشهد صورت گرفت
بسته شدن پرونده 21 فقره زورگیری و سرقت 3میلیاردی برنج
رئیس‌پلیس مشهد گفت: مأموران پلیس آگاهی تیم فرماندهی انتظامی با دستگیری دو زورگیر حرفه‌ای در مشهد پرده از 21 فقره انواع سرقت برداشتند و همچنین عاملان سرقت 5/2 تن برنج ایرانی از یک فروشگاه هم پای میز محاکمه کشانده شدند.


از سرقت خودرو تا زورگیری کف خیابان

سرهنگ احمد نگهبان، فرمانده انتظامی مشهد در تشریح جزئیات این خبر گفت: در پی گزارش سرقت‌های سریالی منزل و خودرو در محدوده غرب مشهد، موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران انتظامی قرار گرفت.
وی افزود: در بررسی تمامی زوایای یکی از سرقت‌ها که از یک منزل مسکونی در محدوده خیابان لادن رخ داده بود، مشخص شد سارقان در نبود صاحبخانه تعداد زیادی لوازم باارزش شامل تلویزیون 50 اینچ، یک دستگاه لپ‌تاپ، مقداری طلا و جواهر، یک عدد ساعت مچی نفیس، 3 هزار و 700 دلار به ارزش 2 میلیارد ریال را سرقت کردند.
این مقام انتظامی بیان کرد: مأموران پلیس آگاهی مشهد با بررسی دقیق سرقت‌ها و سرنخ‌های بجا مانده و تجمیع اطلاعات بدست آمده، یکی از سارقان را که فردی سابقه‌دار بود، شناسایی کردند و او را به صورت نامحسوس کنترل و زیر نظر گرفتند.
سرهنگ نگهبان تصریح کرد: پس از چند روز تحقیقات سرانجام با اطمینان از مشارکت مظنون در سرقت‌های اخیر و بدست آوردن ادله و مستندات کافی با هماهنگی قضایی، او را هنگام تردد با یک دستگاه سواری پراید مسروقه در یکی از مناطق شهر مشهد محاصره و دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی مشهد عنوان کرد: متهم که دارای سوابق متعدد کیفری است ابتدا منکر هرگونه جرمی بود؛ اما در ادامه بازجویی‌های پلیس به چهار فقره سرقت خودرو زانتیا، پژو و پراید، 6 فقره سرقت منزل و 11 فقره زورگیری با همدستی یکی از دوستانش اعتراف کرد. وی گفت: در ادامه این عملیات تیم رسیدگی کننده پرونده با هماهنگی مقام قضایی دیگر همدست متهم را در جاده قدیم قوچان دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه او قسمتی از لوازم مسروقه را کشف کردند.

ماجرای سرقت 3 میلیاردی برنج چه بود؟
سرهنگ احمد نگهبان، فرمانده انتظامی شهرستان مشهد در تشریح جزئیات این خبر هم گفت: در پی گزارش سرقت فروشگاه در محدوده شهرک غرب مشهد برای بررسی ماجرا تیمی از مأموران پلیس آگاهی مشهد به محل اعزام و وارد عمل شدند.
وی افزود: با حضور عوامل انتظامی در محل و بررسی‌ها مشخص شد سارقان، شبانه با نفوذ به داخل یک فروشگاه برنج مقدار 2 تن و 500 کیلوگرم برنج ایرانی به ارزش 3میلیارد ریال را سرقت کرده‌اند.
این مقام انتظامی بیان کرد: تیم رسیدگی کننده پرونده با بررسی دقیق محل سرقت و سرنخ‌های موجود به راننده یک دستگاه وانت‌نیسان آبی پلاک مخدوش مظنون و تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند.
سرهنگ نگهبان گفت: کارآگاهان پلیس آگاهی با استفاده از شیوه‌های نوین پلیسی، متهم را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی در اقدامی ضربتی دستگیر کردند.
متهم که برادر شاکی پرونده است، در بازجویی‌های اولیه منکر هرگونه جرمی بود؛ اما در ادامه تحقیقات در بازجویی‌های علمی پلیس و مواجهه با ادله و مستندات کشف شده به دستبرد به فروشگاه برنج اعتراف کرد.
در تحقیقات تکمیلی از متهم 35 ساله که اعتیاد شدید به مواد مخدر صنعتی دارد، مشخص شد در نبود برادرش که به شهرستان سفر کرده بود، با طراحی نقشه‌ای با همدستی همسر و برادر همسرش به داخل مغازه که کنار منزل مادری‌شان قرار داشت، نفوذ و مقدار 2 تن و 500 کیلوگرم برنج ایرانی را با خودرو نیسان سرقت کرده‌اند.
فرمانده انتظامی مشهد عنوان کرد: با اطلاعات بدست آمده، دو متهم دیگر این پرونده دستگیر و برنج‌های سرقت شده نیز از مخفیگاه آن‌ها کشف و به مالباخته تحویل شد.
سرهنگ نگهبان خاطر نشان کرد: سه متهم مذکور پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شدند.

هشدار رئیس پلیس مشهد برای کاهش جرایم
وی در خصوص آسیب‌شناسی این پرونده سرقت اظهار کرد: رعایت نکردن اصول حفاظتی و ایمنی از سوی مالباخته و اطمینان كاذب او به بستگانش از عوامل اصلی ارتكاب این سرقت بود. شهروندان باید در پیشگیری از موارد مشابه، توصیه‌های پلیس را جدی بگیرند.
وی همچنین از شهروندان خواست مواردی را که در ادامه بیان می‌شود، در پیشگیری از سرقت منزل جدی بگیرند: 
از بازگو کردن برنامه سفر خود نزد افراد ناشناس بپرهیزید. از نگهداری وجوه نقد و طلا و جواهر به مقدار زیاد در منزل خودداری کنید. هنگام خروج از منزل، تنها به قفل کردن در خروجی اکتفا نکرده، تمام درهای داخلی ساختمان اعم از در پشت‌بام، اتاق‌ها، آشپزخانه، حیاط خلوت و... را قفل کنید. حتی‌الامکان درهای ورودی و داخلی منزل را به سیستم هشداردهنده مجهز کنید. شماره سریال یا مشخصات کامل اجناس و لوازم خانگی منزل خود از قبیل لوازم صوتی و تصویری، لوازم برقی و سایر لوازم باارزش را در دفتر مخصوصی یادداشت کرده و برای اطمینان بیشتر از آن‌ها عکس تهیه کنید. از قرار دادن نردبان، چهارپایه و نظیر آن‌ها در کنار دیوارها خودداری کنید. در صورت رفتن به سفر، بستگان و همسایگان مورد اطمینان را در جریان قرار دهید تا مراقب منزلتان باشند و به طور مرتب به آن سرکشی کنند.

​​​​​​​خبرنگار: عقیل رحمانی