printlogo


در پی دو انفجار در بخش‌های صهیونیست‌نشین بیت‌المقدس ۴۸ نفر کشته و زخمی شدند
حفره امنیتی در اورشلیم
در حالی که یکی دو سالی می‌شود در کنار باریکه غزه، عملیات‌های مقاومتی در کرانه باختری هم شدت گرفته و روزی نیست که شاهد انجام اقدامی مسلحانه علیه اشغالگران صهیونیست نباشیم، روز گذشته اتفاقی روی داد که می‌تواند قواعد درگیری میان فلسطینیان با رژیم اسرائیل را وارد مرحله جدیدی کند.


​​​​​​​بر این اساس، صبح چهارشنبه منابع عبری از وقوع دو انفجار در قدس اشغالی خبر دادند. پیش از این بیشتر عملیات‌های مقاومتی با سلاح سرد و یا درنهایت با استفاده از سلاح خودکار و نیمه‌خودکار صورت می‌گرفت. انفجار بمب آن هم در محیط به‌شدت امنیتی فلسطین اشغالی که با حصارها و لایه‌های امنیتی مختلف احاطه شده موضوعی است که از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و می‌تواند بیش از پیش بنیان رژیم جعلی صهیونیستی را به لرزه درآورد.

عملیات برنامه‌ریزی شده
بر اساس آمارهای اولیه، در نخستین انفجار که در ایستگاه مرکزی اتوبوس‌ رخ داده شماری از صهیونیست‌ها زخمی شده و یک تن هم به هلاکت رسیده‌است. دومین انفجار هم در یک ایستگاه اتوبوس دیگر در تقاطع راموت صورت گرفته و شماری دیگر از صهیونیست‌ها زخمی شده‌اند. رسانه‌ها اعلام کردند حادثه یاد شده در ورودی شهر قدس ناشی از منفجر شدن بمب جاسازی شده در داخل یک کیف بوده است. انفجارها با فاصله تقریباً ۱۵ دقیقه اتفاق افتاده‌اند. طبق اعلام رسانه‌های عبری تا لحظه تنظیم این گزارش، شمار زخمی‌ها در دو انفجار به 47 نفر رسیده که حال برخی از آن‌ها وخیم است. منابع عبری همچنین تصاویری از بازداشت سه فلسطینی در منطقه کریات موشه در قدس اشغالی به دلیل احتمال دست داشتن آن‌ها در عملیات اخیر منتشر کرده‌اند. 
در پی این اتفاق، کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست «یائیر لاپید» نخست‌وزیر نشستی اضطراری برای ارزیابی وضعیت امنیتی با رؤسای دستگاه‌های مختلف برگزار کرد. بنی گانتز، وزیر جنگ به همراه معاون رئیس ستاد ارتش و رئیسان بخش عملیات، اطلاعات، بخش‌های سیاسی-امنیتی در وزارت جنگ و هماهنگ‌کننده عملیات‌های پلیس به این جلسه فراخوانده شده‌ بودند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی در گزارش‌های خود تأکید کردند این دو انفجار برنامه‌ریزی شده بوده‌ و حتماً با هماهنگی چندجانبه انجام شده‌اند زیرا بعید به نظر می‌رسد این عملیات‌ها، توسط یک نفر به اجرا درآمده باشند.

کار خودشونه!
در حالی که رژیم صهیونیستی در بالاترین حد از آمادگی به سر می‌برد، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) این «عملیات قهرمانانه بی‌نظیر در قدس اشغالی» را تبریک گفت. جهاد اسلامی در بیانیه‌ای تأکید کرد: عملیات قدس پیامی با این محتوا به سران صهیونیست و رهبران شهرک‌نشینان مخابره کرد که سیاست‌های جنایتکارانه، شما را از ضربات سهمگین مقاومت فلسطین در امان نخواهد گذاشت. کمیته‌های مقاومت فلسطین هم با صدور بیانیه‌ای عملیات دوگانه در قدس اشغالی را تبریک گفته و آن را سیلی دیگری بر سرویس‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی توصیف کردند. این انفجارها، بین کاربران فضای مجازی واکنش‌های جالبی را به همراه داشته است. عموم کاربران ایرانی با خطاب قرار دادن حساب فارسی اسرائیل در توییتر، از عبارت «کار خودشونه» استفاده کردند. 

«بن گویر» خواستار اشغال نظامی کرانه باختری شد
در سوی مقابل، صهیونیست‌ها در موضع‌گیری‌های خود اغلب از این موضوع به عنوان فروپاشی نظام امنیتی اسرائیل تعبیر کرده‌اند. بر این اساس «ایتمار بن گویر» رئیس حزب قدرت یهودی، از احزاب راست‌گرای افراطی به رهبری نتانیاهو گفته: انفجارهای قدس ما را به زمان انتفاضه لعنتی بازگرداند! شخصیت افراط گرای صهیونیست که به احتمال فراوان به عنوان وزیر امنیت داخلی در کابینه جدید نتانیاهو منصوب می‌شود در اظهاراتی همچنین خواستار اشغال نظامی کرانه باختری شده است. وی در پی انفجارهای اخیر در محل انفجار حضور یافته و با نیروهای امنیتی حاضر گفت‌وگو کرده بود. «یونی بن مناحیم» کارشناس صهیونیست هم در تحلیل اتفاقات اخیر گفت: ما وارد دوران جدید از جنگ درون شهرهای اسرائیلی شده‌ایم که طی آن عملیات‌های سازمان‌یافته از طریق بمب‌‌گذاری انجام می‌شود. وی عملیات‌های اخیر در قدس اشغالی را به منزله شکست شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) دانست که نتوانست از وقوع آن‌ها جلوگیری کند. هلیل بیتون روزین، روزنامه‌نگار صهیونیست در این‌باره اذعان کرد: امروز یک روز سیاه برای نظام امنیتی اسرائیل بود و به نظر می‌رسد مقامات صهیونیست این روزها بیشتر مشغول مراسم تودیع خودشان هستند!

احتمال تهاجم به غزه
اما وقوع دو انفجار در سرزمین‌های اشغالی در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه، در حال چیدمان وزیران خود است. نتانیاهو هم‌اکنون با احزاب افراطی ائتلاف خود بر سر واگذاری برخی وزارتخانه‌های مهم از جمله وزیر جنگ با چالش روبه‌رو شده و از سوی دیگر با گروه‌های مخالف بر سر پرونده فسادش درگیر است. پس بعید به نظر نمی‌رسد وی برای رهایی از فشارها و در فراری رو به جلو بخواهد با بهره‌برداری از فرصت ایجاد شده، جنگی جدید بر غزه تحمیل کند. این در حالی است که پس از اتفاقات اخیر، شبکه «المیادین» خبر داد نیروهای ضربت مقاومت در نوار غزه به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. برپایه این گزارش، در پی تداوم تحولات در اراضی اشغالی، مقاومت خود را برای «یک تنش بزرگ» که شاید به یک جنگ گسترده ختم شود، آماده می‌کند.

خبرنگار: هدایت جاویدان