printlogo


قدس ادعای استفاده از سلاح ایرانی در جنگ روسیه و اوکراین را بررسی می‌کند
حواس‌پرتی کی‌یف!
جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای عملیات ویژه روسیه در اوکراین به دنبال میانجی‌گری و حل بحران شکل ‌گرفته در روابط این دو کشور بود، طی ماه‌های گذشته با اظهارات غیرمنطقی مقامات کی‌یف روبه‌رو شده است. کی‌یف مدعی است روسیه از پهپادهای ایران در اوکراین استفاده می‌کند.


​​​​​​​جمهوری اسلامی ایران نیز درخواست نشست کارشناسی مشترک با مقامات اوکراین را مطرح کرد تا این ادعاها با ارائه مدارک مستند بررسی شود و به دروغ‌پردازی‌های مقامات اوکراینی در این پرونده پایان داده شود. چند هفته پیش نیز با وجود موافقت دو کشور برای برگزاری نشست کارشناسی در لهستان، طرف اوکراینی ساعتی پیش از برگزاری جلسه اعلام کرد در نشست شرکت نمی‌کند! با پیگیری مستمر ایران به تازگی جلسه کارشناسی میان دو کشور برگزار شد اما اوکراینی‌ها هیچ ‌گونه سند قابل دفاعی برای اثبات ادعاهایشان به همراه نداشتند. با توافق دو کشور مقرر شد طرف اوکراینی در جلسه مشترک آینده مستندات خود را جمع‌آوری و ارائه کند. روز گذشته اما سخنگوی وزارت خارجه اوکراین از برگزاری جلسه کارشناسان نظامی ایران و اوکراینی درباره ادعای کی‌یف پیرامون استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی خبر داد. این سخنگو بدون اشاره به جزئیات جلسه گفته است: «طرف اوکراینی به اقدام‌های سختگیرانه خود به‌ منظور جلوگیری از استفاده روسیه از سلاح‌های ایرانی در جنگ علیه اوکراین ادامه خواهد داد». آدرس‌دهی غلط صهیونیست‌ها به اوکراینی‌ها موجب شده چشم کی‌یف روی عقب‌نشینی حساب شده روس‌ها از منطقه راهبردی خرسون و همچنین تغییر تاکتیک مسکو در حاشیه رودخانه دنیپر بسته بماند که همین مسئله موجب خسارت‌های فراوانی برای اتحادیه اروپا به خصوص آلمانی‌ها خواهد شد. 

تکرار حقیقت از زبان امیرعبداللهیان 
وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته با حضور در یک نشست خبری اعلام کرد: ایران به مواضع خود درباره جنگ اوکراین پایبند است. وی تشریح کرد: در چارچوب همکاری‌های دفاعی با روسیه، ۱۱ ماه پیش از شروع جنگ اوکراین یکی از اقلام دفاعی و همکاری‌های دفاعی دو کشور، فروش بسیار معدودی پهپاد ایرانی به روسیه بود. امیرعبداللهیان افزود: تاکنون هیچ مدرکی از طرف اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در اوکراین دریافت نکردیم. وزیر خارجه اوکراین در گفت‌وگوی تلفنی به من گفت یک پهپاد به صورت سالم به دست نیروهای اوکراینی افتاده که روسی است ولی شبیه پهپاد شاهد ایرانی است و من گفتم گواه این است که ایران به مواضع خود پایبند است. به روس‌ها بیش از دو بار گفتیم و گفتند صرفاً از سلاح‌های ساخت روسیه در جنگ اوکراین استفاده شده است. جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و به تلاش‌ها برای بازگشت صلح و آرامش ادامه می‌دهیم. در ادامه فضا‌سازی‌ ترکیبی غرب علیه ملت ایران، سازمان اطلاعات انگلستان روز گذشته، همزمان با برگزاری جلسه کارشناسان نظامی تهران و کی‌یف، با انتشار یک خبر سیاسی در توییتر با عنوان «سلاح‌های ایرانی روسیه ته کشید» در ادامه بازی انحراف ذهن از حقایق مسئله اوکراین نوشت: نزدیک به یک هفته است که روسیه از پهپادهای تهاجمی ایران در اوکراین استفاده نمی‌کند و به نظر می‌رسد احتمالاً موجودی فعلی خود را تمام کرده است. 

روس‌ها به دنبال تغییر تاکتیک اساسی 
دکتر جواد معصومی، کارشناس مسائل ژئوپلتیک در گفت‌وگو با قدس ضمن بررسی تحولات جنگ روسیه و اوکراین با نگاهی به پشت پرده انحراف اوکراینی‌ها از واقعیت‌های موجود، می‌گوید: در حال حاضر ارتش روسیه در کنار رودخانه دنیپر که گذرگاه آبی لجستیکی و همچنین خط ترانزیت مواد غذایی و غلات است قرار گرفته است. این رودخانه آن‌ها را به دریای سیاه و کریمه متصل می‌کند. این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه روس‌ها با عقب بردن نیروهای پیاده خود فضا را برای پیشروی نیروهای اوکراینی باز کرده‌اند اضافه می‌کند: اتاق فکر مسکو به دنبال آن است تا در آینده از طریق حملات هوایی و پهپادی خسارت‌های جدی به تجهیزات و نیروهای اوکراینی وارد کند. وی در ادامه می‌گوید: ارتش روسیه با هدف قرار دادن زیرساخت‌هایی از جمله آب و برق اوکراین به وسیله تجهیزات جنگ هوایی، موجب تخلیه شهرها شده و فشار جامعه جهانی بابت کشته شدن مردمان بی‌دفاع نسبت به خودش را کمتر کرده و چنین فضایی برای روس‌ها ادامه جنگ را با فرسایش کمتر و پیشروی بهتر به همراه خواهد داشت. 
وی خاطرنشان می‌کند: اروپا و ناتو به هر قیمتی به دنبال آن هستند که کنترل شهر خرسون را در اختیار داشته باشند و هر چند در ظاهر این موضوع محقق شده، ولی به نظر می‌رسد روس‌ها به جای استمرار فتح سرزمین، در اندیشه یک تغییر تاکتیک اساسی با نگاه به وضعیت اروپایی‌ها هستند. وی تصریح می‌کند: روسیه به جز جنگ نظامی، نبرد ثانویه‌ای را در حوزه ترانزیت آغاز کرده که در واقع همان کنترل ترانزیت از دریای سیاه تا رودخانه دنیپر است. وی معتقد است: روسیه با قطع امدادرسانی و ترانزیت کالاهای اساسی، اروپا را دچار چالش خواهد کرد. وی می‌گوید: قابل پیش‌بینی است که در آینده نه چندان دور شاهد اعمال فشار مسکو بر ترانزیت آبی خواهیم بود و چالش ‌جدیدی برای اتحادیه اروپا و ناتو رقم خواهد خورد. وی تأکید می‌کند: روسیه به هیچ عنوان خرسون را از دست نخواهد داد و اساساً این گونه به نظر می‌رسد که فعلاً تا شرایط ایجاد نکرده روسیه به مذاکره نظر نداشته؛ چرا که در حال حاضر در شرایط برتری قرار دارد و نیازی به صلح ندارد. وی در پایان اشاره می‌کند: تلاش بیهوده اوکراینی‌ها برای متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به حمایت پهپادی از روسیه، بازی انحرافی اشتباهی است که با آدرس‌دهی‌ غلط مشاوران و برخی دولت‌های غرب و رژیم صهیونیستی به زلنسکی، می‌خواهند حواس اوکراین را از حقایق تاکتیکی پرت کنند. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل