printlogo


حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی تشریح کرد
نقش وزارت خارجه در برابر جنگ ترکیبی
وزیر امور خارجه روز گذشته، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تبادل پیام میان ایران و آمریکا برای رفع تحریم‌ها از طریق اتحادیه اروپا و کشورهای واسط ادامه دارد،  اظهار کرد: ما در مسیر دیپلماتیک تبادل پیام‌ها را داریم اما در مسیر اظهارات رسانه‌ای، کماکان برخی از مقامات آمریکایی مواضع ریاکارانه خود را ادامه می‌دهند.


وی گفت: در ۱۴ ماه گذشته حجم تبادل تجاری ایران از قاره اروپا تا سایر نقاط جهان به ویژه همسایگان و آسیا از ۳۷ درصد در کمترین حالت تا ۵۷۱ درصد رشد داشته که بخش عمده‌ای از این رشد، خارج از حوزه سنتی تجارت نفت و انرژی بوده است. 
به گزارش قدس، امیرعبداللهیان با یادآوری غائله زاهدان و مشکلات امنیتی که در برخی از استان‌های غربی روی داد، اظهار کرد: به طور مشخص ۷۶ مرکز تروریستی و ضدانقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند و سلاح‌های اسرائیلی و آمریکایی وارد کشور شد. 
وی ادامه داد: ما در هشت هفته گذشته در دو مرحله در بغداد و تهران با مقامات عراق، با تیم مهمی از مقامات امنیتی در دولت مرکزی عراق و در اقلیم کردستان، نشست‌های پرشماری داشتیم و تصمیمات مهمی هم گرفته شد. 
وی با یادآوری اینکه تروریست‌ها از ۷۶ نقطه علیه امنیت استان‌های غربی از خاک اقلیم شمال عراق اقدام کرده بودند، گفت: دولت مرکزی عراق متعهد شد این گروه‌های تروریستی را از مرزهای ما دور کند و توافق کردیم نسبت به خلع سلاح آن‌ها اقدام کنند. گفت‌وگوهای ما و پیگیری عملی شدن توافقات با کشور دوست و برادر عراق ادامه دارد و طبعاً زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان مستقر شوند و امنیت این مرزها را تضمین کنند، نیازی به اینکه ما بخواهیم برای دفاع از تمامیت ارضی خودمان و مقابله با سرایت ناامنی‌ها به داخل کشورمان برخورد کنیم، نیست. 
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آژانس از مسیر فنی به مسیر سیاسی منحرف شده است و تضمین اقتصادی و مسائل باقیمانده آژانس باید حل شود، اضافه کرد: سه کشور اروپایی، آمریکا و صهیونیست‌ها درک درستی از تحولات ایران نداشتند و مادامی که در چارچوب حقوق و منشور سازمان ملل متحد تهدید از سوی کشوری همسایه متوجه ایران باشد، نیروهای مسلح ما برای تأمین حداکثری امنیت ملی کشور به اقدامات خودشان ادامه خواهند داد.
امیرعبداللهیان افزود: ما هم در دستگاه دیپلماسی و امنیتی کشور به گفت‌وگوها و مذاکرات با مقامات کشور دوست و برادر برای عبور از این مرحله ادامه خواهیم داد. وی تصریح کرد: قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور در دستور کار دولت است. 
وزیر امور خارجه از آمادگی ایران برای برگزاری نشست وزیران خارجه عضو برجام در وین خبرداد و گفت: وارد مرحله اجرایی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله تهران و پکن شده‌ایم. امیرعبداللهیان در پایان تأکید کرد: هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه با واکنش جدی ایران همراه خواهد بود. ما گفت‌وگو و همکاری تهران و ریاض را به دلایل مختلف مفید و مناسب و مؤثر برای صلح و امنیت در منطقه می‌دانیم. از اینکه یک رسانه شناخته شده به نام عربستان سعودی در وقایع هشت هفته گذشته ایران نقش ترویج ترور و تروریسم را ایفا کرد، گلایه و انتقاد خودمان را به مقامات عربستان سعودی منعکس کردیم و جمهوری اسلامی ایران این اقدام رسانه‌ای غیرسازنده را در تعارض با توافقات تهران و ریاض در بغداد می‌داند.