printlogo


در واکنش به قطعنامه شورای حکام ایران تولید اورانیوم 60 درصدی خود را افزایش داد
چشم در برابر چشم
اعلام خبر تولید اورانیوم با سطح غنی‌سازی بالا توسط رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، حاکی از رسیدن جنگ اراده‌های طرفین مذاکرات برجام به نقاط حساس در ادامه اقدام ترکیبی غرب و آمریکا علیه ملت ایران است.


​​​​​​​محمد ‌اسلامی روز گذشته در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست در واکنش به قطعنامه شورای حکام اعلام کرد: گفته بودیم که فشار و قطعنامه سیاسی چیزی را تغییر نمی‌دهد و صدور قطعنامه واکنش جدی دارد و به همین خاطر تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو از روز گذشته آغاز شده است. اسلامی افزود: با توجه به تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب در دو دهه گذشته بر استفاده از انرژی پاک، قانون هدف‌گذاری توسعه نیروگاه‌های اتمی را در دستور کار قرار دادیم تا سهم انرژی هسته‌ای را به ۲۰ درصد در کشور افزایش دهیم و این هدف حکایت از سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری دارد. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست اما رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بار دیگر با طرح ادعاهای تکراری تصریح کرده است به گزینه دیپلماسی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باور داریم. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در دیدار و گفت‌وگوی مشاور امنیت ملی آمریکا و رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در واشنگتن؛ آن‌ها بر عزم مشترکشان برای رسیدگی به چالش‌های امنیتی که بر خاورمیانه اثر می‌گذارند،‌ از جمله تهدیدهای ناشی از ایران و نیروهای نیابتی آن تأکید کردند و سالیوان تعهد بایدن را نسبت به اطمینان‌یابی از اینکه ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، مورد تأکید قرار داد. همزمان با این اقدام‌ها اما وزیر امور خارجه استرالیا با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاق‌های اخیر ایران،‌ اعلام کرد کاردار ایران به دلیل آنچه «نقض حقوق بشر» در ایران خواند، به وزارت امور خارجه استرالیا احضار کرده است. رئيس پارلمان اروپا نیز با اظهاراتی نادرست درباره وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کرد تا اطلاع ثانوی ارتباطات و گفت‌وگوهای مستقیم میان این نهاد اروپایی و جمهوری اسلامی ایران قطع می‌شود. تلاش همه‌جانبه غرب و آمریکا در کنار نقش‌آفرینی فعال رژیم صهیونیستی در اعمال محدودیت‌های دیپلماتیک علیه ایران از یک سو و از سوی دیگر حمایت از اقدام‌های تروریستی در داخل و مرزهای کشور با هدف توقف و بازگرداندن کشور به نقطه‌ای است که پیش از انقلاب اسلامی برای استعمارگران مطلوب بود.

ابتکار عمل دست ایران است
سیدمصطفی خوش‌چشم، تحلیلگر مسائل هسته‌ای قطعنامه شورای حکام را برای عقب راندن ایران از خواسته‌های خود در مذاکرات خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران باید پاسخ‌های درخوری به این قبیل اقدام‌ها بدهد و از مؤلفه‌های قدرت هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای خود استفاده کند. خوش‌چشم اقدام روز پنجشنبه شورای حکام در صدور قطعنامه علیه ایران و حتی لحن آن را هم تا حدی قابل پیش‌بینی خواند و اظهار کرد: بسیار واضح است که هدف آن‌ها این است که از طریق دیگر ابزار فشار ترکیبی مانند اغتشاش، حمله سایبری، مداخله ارزی، جنگ ادراکی، تروریسم و خراب‌کاری فشارهای بیشتری بر ایران وارد کنند اما در شورای حکام با وجود اینکه در بهار هم لحن و ادبیات بسیار نرمی وجود داشت این بار همان اتفاق افتاد و حتی به سطح دو هم نرفت که مدت زمان مشخصی را برای همکاری اعلام کند و یا تهدیدی انجام دهد. خوش‌چشم درباره واکنش جمهوری اسلامی نسبت به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: ایران نه تنها به این قطعنامه بلکه به جنگ ترکیبی طرف آمریکایی، رژیم صهیونیستی و اذناب آن‌ها یعنی عربستان و سایران باید پاسخ‌های درخوری بدهد و از مؤلفه‌های قدرت خود بیش از پیش استفاده کند؛ چراکه‌ مؤلفه‌های قدرت هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای در دستان ایران قرار دارد.

لحن قطعنامه‌ها مهم است!
قطعنامه‌های شورای امنیت دارای سه لحن نرم، متوسط و سخت و به این عبارت است که از کشور مورد نظر می‌خواهد که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و یا اینکه مهلت چندماهه‌ای را مشخص می‌کند و یا کار را به شورای امنیت ارجاع می‌دهد بنابراین دو قطعنامه‌ای که امسال در مورد ایران مصوب شد فقط با نرم‌ترین لحن خواستار همکاری شده است. این تحلیلگر مسائل هسته‌ای افزود: این موضوع بیانگر این است دلیلی وجود دارد که به سمت سخت‌تر کردن موضع نمی‌روند؛ چراکه می‌دانند با واکنش ایران مواجه می‌شوند و مذاکرات را به پایان می‌رساند. خوش‌چشم بیان کرد: طرف غربی به ‌شدت به‌ دنبال این بود که مجموعه فشارهای ترکیبی که در بهار در دوره اول و در پاییز در دوره دوم میان دو شورای حکام از شهریور تا روز پنجشنبه که شامل طرح‌های توطئه‌ای برای وارد آوردن خدشه به اعتبار جهانی ایران، جنگ ادراکی، اغتشاش، تحریم، حمله سایبری، مداخله ارزی، سعی در اخلال در صادرات نفت، ترور و خراب‌کاری و در نهایت فشار دیپلماتیک و سیاسی در شورای حکام می‌شود را اجرا کند. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: البته اگر بتوانند این فشارها را ادامه دهند در میان‌مدت و بلندمدت اهداف دیگری هم دارند اما در کوتاه‌مدت در پاییز و زمستان به‌ دنبال این هستند که ایران در مذاکرات رو به عقب برود وگرنه به ‌راحتی می‌توانستند به جای اقدام‌های شورای حکام با استفاده از مکانیسم ماشه در طول دو ماه، مذاکرات و برجام را برهم بزنند.
سازمان انرژی اتمی کشورمان در روزهای گذشته دو آبشار IR۲m و IR4 را در سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن (نطنز) راه‌اندازی کرد و فرایندهای آغاز گازدهی دو آبشار دیگر را نیز در دستور کار قرار داد. همچنین فرایند تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را نیز در سایت هسته‌ای شهید علیمحمدی (فردو) از طریق ماشین‌های IR۶ آغاز کرد. با توجه به جمع‌آوری ماشین‌های IR۱ و جایگزینی آن‌ها با ماشین‌های قدرتمند و پیشرفته IR۶ عملاً ظرفیت سایت هسته‌ای شهید علیمحمدی به ۱۰ برابر رسید.

خبرنگار: حسین محمدی اصل