printlogo


آغاز دور جدید حملات سپاه پاسداران به مقر تروریست‌های ضد ایرانی در شمال عراق
پاسخ محکم به تروریست‌های تجزیه‌طلب
در ادامه مبارزه با فتنه سازمان‌های تروریستی ‌و‌ دولت‌های متخاصم برای کشیدن ناامنی‌ها به داخل کشور، یک روز پس از ختم غائله مهاباد و دفع اغتشاش‌های عناصر تجزیه‌طلب مسلح، بامداد روز گذشته سپاه پاسداران با عملیات گسترده پهپادی موشکی مراکز استقرار و فرماندهی گروه‌های تروریست کردستان عراق را هدف قرار داد.


​​​​​​​در متن اطلاعیه منتشر شده از سوی روابط عمومی سپاه پاسداران آمده است: در عمق اقلیم شمال عراق مناطق جژنیکان، زرگوئیز و کوی سنجق هدف قرار گرفته و ضمن انهدام اهداف مورد نظر، ضربات و خسارت‌های سنگینی به تروریست‌ها وارد شده است. 
محمدکاظم آل‌صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز به شبکه خبری العالم گفت: جمهوری اسلامی ایران بیش از 70 سند درباره حضور گروه‌های تروریستی مسلح در این منطقه به مسئولان اربیل ارائه کرده است. وی با بیان اینکه تهران از دولت عراق و مسئولان کردستان خواسته گروه‌های تروریستی را در کمتر از 10 روز خلع سلاح کنند، تصریح کرد: حمله زمینی به مواضع گروه‌های تروریستی کردستان، مطرح نیست. سفیر ایران همچنین خبر داد جمهوری اسلامی با دولت فدرال و مسئولان کردستان توافق کرده بود که نیروهای عراقی در مرزهای کردستان مستقر شوند، ولی این وعده نیز عملی نشد. آل‌صادق گفت: در جریان دیدار با طرف عراقی، درخواست کردیم کنترل مرزها را دولت مرکزی عراق در اختیار بگیرد. با این اوصاف اگر دولت مرکزی عراق نسبت به مهار تروریسم در مرزهای با ایران کم‌کاری کند رسماً به دولت جمهوری اسلامی ایران مجوز نانوشته‌ای برای دفع تروریسم از مرزهای غرب کشور را صادر کرده است.
اقدام هوشمندانه سپاه را می‌توان عملیاتی پیشگیرانه برای دفع حملات احتمالی تدارک دیده شده از سوی گروه‌های ضدانقلاب برون‌مرزی دانست که در هفته‌های گذشته از سوی برخی کارشناسان نظامی و امنیتی نسبت به ضرورت دفع تهدیدهای آن‌ها از مرزهای غرب کشور هشدار داده شده بود. یکی دیگر از ابعاد عملیات، تلاش این گروهک‌ها برای وارد کردن سلاح به کشور برای تبدیل تشنج‌های شهری به جنگ مسلحانه داخلی است. از جمله نمونه‌های آن می‌توان به حادثه تروریستی شاهچراغ و ترور مأموران حافظ امنیت در اصفهان، ایذه و دیگر نقاط کشور اشاره کرد. پیشتر جان بولتن و برخی مقامات و عوامل مرتبط با جریان‌های ضدایرانی اعلام کرده بودند در تلاش برای مسلح‌سازی اغتشاشگران در ایران هستند و برخی اتفاق‌های اخیر را از لحاظ شباهت با حوادث ابتدای دهه ۶۰ مقایسه می‌کنند.

فاصله حرف تا عمل دولت عراق دولت اقلیم 
شمال عراق روز گذشته با صدور بیانیه‌‌ای به عملیات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مواضع تروریست‌ها در موضع‌گیری‌ای ناعادلانه بدون پرداختن به کم‌کاری و ضعف اراده آن‌ها در برآورده کردن منویات دولت جمهوری اسلامی بدون اشاره به حضور غیرقانونی عناصر تروریستی در مناطق هم‌مرز با ایران، این عملیات را محکوم کردند. این اقدام نابخردانه دولت اقلیم در حالی است که چندی پیش نیز پارلمان عراق در نشستی از مقامات اقلیم شمال عراق خواسته بود مانع حضور عناصر تروریستی در مناطق تحت کنترل خود شوند، چون فعالیت‌های تروریستی این گروه‌ها و استفاده از اراضی عراق برای آسیب زدن به منافع کشورهای همسایه، بر خلاف نص قانون اساسی عراق است. 

نقش موساد در ناامنی‌های غرب کشور 
سابقه فعالیت مجدد گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب به پیش از حوادث اخیر در کشور بازمی‌گردد و از سال‌ها پیش گزارش‌هایی درباره گسیل تیم‌های تروریستی به مرزهای ایران برای انجام اقدام‌های خرابکارانه منتشر شده بود. برای مثال چند ماه پیش، یک تیم از گروهک تروریستی کومله که به منظور خراب‌کاری در یکی از مراکز حساس نظامی در استان اصفهان وارد کشور شده بود، توسط سربازان گمنان امام زمان(عج) دستگیر شد. اقلیم کردستان عراق در سال‌های گذشته همچنین به یکی از مناطق حضور جاسوسان رژیم صهیونیستی تبدیل شده که نیروهای مسلح کشورمان در ماه‌های گذشته حملاتی به مقرهای آن‌ها نیز داشته‌اند.

تلاش آمریکا برای رخنه در اقتدار ایران 
پیش‌بینی می‌شود تلاش گسترده و حمایت همه‌جانبه اعراب، غرب و اسرائیل از ناامن‌سازی ایران به پروژه جلوگیری از موفقیت ایران در شکل‌دهی به نظم منطقه‌ای بدون حضور آمریکا باشد. کالین کال، معاون پنتاگون هفته گذشته در نشست ضدایرانی منامه در سخنرانی‌اش تأکید کرده است باید مانع از رشد روابط آسیایی ایران از جمله توسعه روابط تهران و مسکو شد. وی ادامه می‌دهد: تصمیم روسیه در خرید پهپادهای نظامی از ایران برای جنگ در اوکراین، به منطقه خاورمیانه نیز ضربه می‌زند. این مسئله نگرانی‌های امنیتی مشترک عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اسرائیل و دیگران است. برخی در این منطقه معتقدند تعامل با پوتین می‌تواند بین مسکو و تهران شکاف ایجاد کند. وی مدعی شد: کشورهای حوزه خلیج فارس باید به دلیل تعمیق روابط نظامی مسکو با ایران، روابط خود را با روسیه قطع کنند. در کنفرانس منامه شاهد حمایت همه‌جانبه نماینده رژیم صهیونیستی از طرح جنگ داخلی در ایران بوده‌ایم و همچنین دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس نیز تأکید کرده است باید مانع از پیشرفت و رشد ایران شد. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل