printlogo


اولویت‌های انتخاب مجری برای برنامه‌های تلویزیون در گفت‌وگو با سیاوش صفاریان‌پور
نیروی انسانی هویت‌بخش رسانه است
ورود چهره‌های جدید به تلویزیون، اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است و ظهور ستاره‌های نو در همه رسانه‌های تصویری رخ می‌دهد، اما مهم است که چهره جدید، استعداد ستاره شدن را داشته باشد. پس از کم‌کاری یا ترک برخی از ستارگان اجرا در تلویزیون، انتظار می‌رفت صداوسیما، مجریان جوان و مستعد جایگزینی را داشته باشد، اما سپردن برنامه‌هایش به آدم‌هایی که سابقه‌ای در اجرا ندارند، نشان از خالی بودن دست صداوسیما دارد. 


اجرای ضعیف سیدبشیر حسینی در برنامه «رویانیوم» و شوخی‌های دم‌دستی مهران رجبی در اجرای همزمان سه برنامه «خودمونی»، «پیرانه سر» و «جواهرسرخ» انتقادهای زیادی را روانه رسانه ملی کرد. بسیاری بر این باورند که دست تلویزیون از ستارگان اجرا خالی شده و دیگر خبری از مجری‌های محبوبی که بینندگان را پای تلویزیون می‌نشاندند، نیست. پس از اینکه اسپانسرها، راه را برای ورود بازیگرها و سلبریتی‌ها به عرصه اجرا باز کردند گویا مدیران سازمان نیز همین رویه غلط را ادامه دادند. 
سیاوش صفاریان‌پور، مجری شناخته‌شده برنامه‌های علمی تلویزیون که اکنون تهیه‌کننده برنامه «رادیوم» در رادیوجوان است درباره دلایل خالی شدن دست تلویزیون از مجری‌های حرفه‌ای و باتجربه به خبرنگار ما می‌گوید: بخشی از اعتبار هر رسانه‌ای به ستاره‌هایش است، ستاره‌های صداوسیما هم مجری‌هایش هستند.
او با بیان اینکه در سال‌ها و ماه‌های اخیر شاهد خالی شدن تلویزیون از مجری‌های قدیمی و شناخته شده هستیم، عنوان می‌کند: این اتفاق، دو علت اصلی دارد؛ یکی علت سازمانی است یعنی صداوسیما تمایلی به همکاری با این افراد ندارد و علت دیگر هم خودخواسته است و برخی از این مجری‌ها مایل نیستند با تلویزیون همکاری کنند.

 غفلت از تربیت مجری
صفاریان‌پور می‌گوید: شاید امروز اولویت اصلی برای انتخاب یک مجری، صدا و تصویر او نباشد یعنی یک مجری می‌تواند این دو عنصر را نداشته باشد اما مجری خوبی باشد به این شرط که فرایند مجری شدن را به‌درستی و پله‌به‌پله طی کند. وقتی فردی را به یکباره جلو دوربین قرار می‌دهند او نمی‌تواند شومن خوبی باشد. 
این مجری سابق تلویزیون عنوان می‌کند: از زمانی‌که ترکیب مجری‌-کارشناس در تلویزیون باب شد و به‌جای فن بیان، تسلط و توان اجرا، تخصص فرد مورد اولویت قرار گرفت، گرفتاری‌ها آغاز شد. ضمن اینکه تلویزیون در دهه‌های اخیر، اقدام به آموزش نیرو و تربیت مجری جدید هم نکرد. 
به گفته وی، وقتی کسی مانند سیدبشیر حسینی به‌جای کارشناس و داور، نقش مجری را ایفا کند، شکست او در نقش یک شومن و مجری عیان می‌شود، چون اجرا یک کار تخصصی و نیازمند سیر مراتب مختلف است.
تهیه‌کننده برنامه اینترنتی «این آسمان شب است» درخصوص رویه‌ای که اسپانسرها چند سال پیش برای انتخاب مجری در برنامه‌های تلویزیونی راه انداختند و پای بازیگران را به اجراهای تلویزیونی باز کردند، می‌گوید: امروز این رویه غلط به روال عادی صداوسیما در برنامه‌سازی تبدیل شده است. به همین دلیل بازیگر را در جایگاه مجری می‌بینیم به طوری که یک بازیگر به صورت همزمان در چند برنامه تلویزیونی، اجرا دارد. ولی حقیقت این است که یکی مثل مهران رجبی شاید بازیگر خوبی باشد اما مجری خوبی نیست.
به گفته صفاریان‌پور با وجود رسانه‌های جایگزین برای تلویزیون، امروز مخاطب حق انتخاب برای تماشای برنامه مورد علاقه‌اش را دارد، اما وقتی نیروی انسانی تبدیل به ابزار شود، رسانه به مرز خطر نزدیک می‌شود در حالی که نیروی انسانی، هویت بخش هر رسانه است. بنابراین صداوسیما باید آدم‌های درست را در جای درست به‌کار گیرد.

خبرنگار: زهره کهندل