printlogo


برنامه‌ریزی ایران برای حج تمتع آینده
درحالی که هنوز سعودی‌ها به صورت رسمی وضعیت حج تمتع 1444 را مشخص نکرده‌اند، مسئولان کشورمان برنامه‌ریزی برای حج تمتع آینده را آغاز کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری فارس، عربستان سعودی در هفته‌های گذشته به منظور افزایش جذب گردشگران خارجی به این کشور برنامه‌هایی را اجرایی کرده که افزایش مدت اعتبار ویزای زائران خانه خدا از یک ماه به سه ماه یکی از این اقدامات است. 
همچنین سعودی‌ها به‌زودی برای تعیین تکلیف حج تمتع آینده برنامه‌ریزی می‌کنند؛ به‌طوری که قرار است در جلسه‌ای که در هفته جاری برگزار می‌شود، سناریوهای مختلف حج تمتع را بررسی کنند.
البته به گفته یک منبع مطلع، هفته گذشته عربستان درباره وضعیت حج تمتع آینده جلسه‌ای برگزار کرده و پیش‌بینی اولیه برپایی مناسک حج تمتع همچون سال‌های پیش از کروناست. حتی برخی از مسئولان پیشنهاد دادند با افزایش سهمیه‌ها، تعداد حجاج را بالا ببرند که این امر توسط برخی از مقامات ارشد عربستان با مخالفت مواجه شده است.
بر همین اساس، در هفته‌های آینده سعودی‌ها درباره نحوه برپایی حج تصمیم‌گیری می‌کنند. اما گفته می‌شود نتایج جلسات به صورت عمومی اطلاع‌رسانی نخواهد شد و احتمال دارد تفاهم‌نامه حج تمتع آینده نیز همچون حج تمتع امسال به صورت وبیناری و البته در ماه‌های منتهی به حج تمتع انجام شود. 
با اینکه سعودی‌ها همچنان به صورت رسمی درباره حج تمتع آینده اطلاع‌رسانی نکرده‌اند و حتی اگر قرار بود بر اساس سال‌های گذشته پیش رود، باید تفاهم‌نامه حج با برخی کشورها منعقد می‌شد و در هفته‌های آینده هم از ایران برای امضای تفاهم‌نامه حج تمتع ۱۴۴۴ دعوت می‌شد، اما همچنان خبری از مشخص شدن وضعیت و امضای تفاهم‌نامه حج با کشورهای مختلف نیست.
با این حال، مسئولان کشورمان به منظور ایجاد آمادگی برای اعزام زائران به سرزمین وحی دست از برنامه‌ریزی برنداشته و درصدد فراهم کردن امکانات لازم برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع آینده هستند؛ تا جایی که برای اسکان بهتر زائران در عربستان سعودی، فراخوان هتل‌ها از طریق نشریات عربستان اطلاع‌رسانی شده است.