printlogo


بایدن در اعطای مصونیت قضایی به بن‌سلمان به دنبال چیست؟
دودوزه بازی آمریکایی
دموکرات‌های آمریکایی همواره ژست‌های حقوق بشری به خود گرفته‌اند. پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2020 بارها شاهد بودیم بایدن دم از پیگیری پرونده قتل جمال خاشقچی زد اما هروقت موقع اجرای این قبیل مسائل می‌شود به بهانه‌ای عقب می‌نشیند.


​​​​​​​به‌تازگی دادگاه قضایی ایالات متحده با صدور یک رأی مشورتی و موافقت دولت این کشور اعلام کرد محمد بن‌سلمان در پرونده شکایت درباره قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد دربار سعودی مصونیت خواهد داشت! دکتر عماد هلالات، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس در تحلیل این رویکرد دولت بایدن می‌گوید: در طول 70سال گذشته و صدور اعلامیه حقوق بشر، این مسئله برای قدرت‌های بزرگ به‌ویژه ایالات متحده و اروپا بیشتر کارکرد ابزاری داشته است که نمونه بارز آن را در پرونده جمال خاشقچی می‌توان دید. وی با اشاره به وعده‌های گذشته بایدن در پرونده خاشقچی، ادامه داد: در واقعیت می‌بینیم منافع ملی‌شان بر مسائل حقوق بشری مقدم است. یعنی با توجه به حوادث مختلف به‌خصوص بحران اوکراین و کمبود انرژی، تداوم روابط حسنه با عربستان در دستور کار آمریکاست. همچنین به‌دلیل سیاست خارجی که عربستان در پیش گرفته (نزدیکی به کشورهای روسیه و چین) آمریکا به‌شدت به دنبال آن است سعودی را به عنوان یک شریک غیرناتویی برای خود حفظ کند. وی در این باره افزود: علاوه بر این، با توجه به رقابت و تضادی که عربستان با ایران دارد مهره مهمی برای آمریکا تلقی می‌شود. آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که این کشور را از نزدیکی بیشتر به روسیه و چین برحذر دارند و تعادل را در سیاست خارجی عربستان ایجاد کنند، به این صورت که با امتیاز دادن به بن‌سلمان، ریاض را به سمت خود بکشانند.
این کارشناس بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که چرا بن‌سلمان تمایل بیشتری به روی کارآمدن ترامپ دارد و هزینه‌های چند میلیارد دلاری می‌کند تا در انتخابات 2024 ترامپ رأی بیاورد، تصریح کرد: علت این است هم خریدهای تسلیحاتی گسترده‌ای در دوران ترامپ اتفاق افتاد هم فشار حداکثری بر ایران وارد آمد و هم عربستان با حمایت آمریکا توانست بحران بیشتری را بر یمن تحمیل کند. به همین دلیل سیاست خارجه‌ای که عربستان دنبال می‌کند نزدیکی بیشتری با ترامپ دارد. خرید تسلیحاتی عربستان رقم بالایی بین 250 تا 425میلیون دلار بوده و شاهد بودیم سیستم امنیتی منطقه‌ای ضدایرانی در منطقه غرب آسیا و خلیج‌فارس به وجود آمد؛ برهمین اساس روی کار آوردن ترامپ در وهله نخست و جمهوری‌خواهان در وهله بعدی برای بن‌سلمان اولویت است.

خبرنگار: زینب اصغریان