printlogo


جشن امضای «میلیشیا» نوشته مریم رمضانی برگزار شد
پرداخت هنری به تاریخ انقلاب و مسئله نفاق
جلسه نقد و بررسی کتاب «میلیشیا» اثر مریم رمضانی، به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، از سوی دبیرخانه سی‌امین دوره هفته کتاب استان خراسان رضوی و با مشارکت حوزه هنری خراسان رضوی در سینما هویزه مشهد برگزار شد.


«میلیشیا» به معنای نیروی شبه‌نظامی است. این اثر به ماجرای جذب نیرو توسط منافقین و باورها و شیوه مدیریت آن‌ها می‌پردازد.
مریم رمضانی در این نشست درباره نحوه گردآوری اطلاعات و نگارش کتاب «میلیشیا» گفت: این اثر حاصل کار کارگاهی و شاگردی من در محضر استاد مرحوم سعید تشکری است که طی دو سال و نیم مراحل نگارش آن طول کشید. اطلاعات تاریخی کتاب مثل سازمان مجاهدین خلق و زندگی شهید هاشمی‌نژاد واقعی است اما شخصیت‌پردازی‌ها تخیلی است. رمضانی در ادامه افزود: میلیشیا ابتدا به این صورت نبود و داستان در اردوگاه اشرف روایت می‌شود ولی با نگاه استاد تشکری، تصمیم بر آن شد اتفاق‌ها در مشهد و خراسان صورت بگیرد و در نهایت چهارپایه اصلی کتاب را نگه‌داشتیم و مابقی داستان را عوض کردیم. 
این نویسنده جوان درباره اینکه با کدام بخش کتابش بیش از همه انس گرفته است، بیان کرد: تمام کتاب برای من جذاب است، اما به نظرم شخصیت کامران و واگویه‌هایش با خود و خدایش بیش از بقیه بخش‌ها جذابیت دارد، چراکه تحول در این شخصیت و استقامتش برای دریافت حقیقت به خوبی دیده می‌شود و برای پردازش شخصیت کامران زحمت زیادی کشیدم. 
رمضانی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان نوجوان که پرسید با وجود اینکه شما زن هستید ولی متن کتاب بسیار مردانه است؛ این تناقض را چطور حل کردید، تصریح کرد: میلیشیا دو بار نوشته شد و در نسخه اصلی «پروا» شخصیت اصلی داستان و مادر میلی بود که این مدل، با روحیات من هماهنگ‌تر بود، اما پس از یک سال‌ونیم بررسی گروهی و فردی زیر نظر استاد تشکری که بسیار دقیق و آشنا به فضای انقلاب بود، دیالوگ‌ها حالت مردانه پیدا کرد و این رفت و برگشت‌ها سبب واقعی‌تر شدن لحن‌ها و شخصیت‌ها شد.

ترسیم دقیق سازمان منافقین
محمدجواد هاشمی‌نژاد که از میهمانان این نشست بود، گفت: جامعه به پردازش و نوشتن کتاب‌هایی از این دست بسیار نیاز دارد. اگر هنر کنار موضوعات و معضلات سیاسی و اجتماعی قرار بگیرد بهتر در جان مخاطب می‌نشیند مانند موضوعاتی درباره نفاق و منافق که کتاب «میلیشیا» از این دست است.  مدیر مؤسسه هابیلیان خانواده شهدای ترور با اشاره به موضوع دستگیری حمید نوری در سوئد گفت: نویسنده در این کتاب سازمان منافقین و ابعاد مختلف آن را با جزئیات دقیق ترسیم کرده اما نمایش شیوه‌های مغزشویی نوجوانان و افراد تحت نفوذ خود به خوبی صورت نگرفته است و بهتر بود به روش تربیتی نوجوانان، مدل فکری والدین آن‌ها و روابطشان نیز پرداخته می‌شد تا دلیل گرایش نوجوانان به سازمان مجاهدین خلق و شست‌وشوی مغزی روشن‌تر شود.
در بخش دیگری از نشست نقد و بررسی کتاب میلیشیا، محمدامین فرج‌اللهی به درک و ارتباط نویسنده با موضوع تأکید کرد و افزود: گاهی افرادی که با موضوعاتی ازجمله نفاق و سازمان مجاهدین خلق به سمت هنر می‌آیند و قصد مستندسازی دارند فقط برای کارنامه‌سازی است، اما پرداخت هنرمندانه تاریخ انقلاب به طور کامل در کتاب میلیشیا صورت گرفته و مشخص است نویسنده برای آن زحمت بسیاری کشیده و قلم توانای نویسنده نیز گویای اثرگذاری این کتاب است. 
فرج‌اللهی با تشریح اطلاعاتی درباره سازمان مجاهدین خلق گفت: کتاب میلیشیا تمرکز خوبی بر ساختار این سازمان و موضوع نفاق دارد. کتاب با شهادت شهید هاشمی‌نژاد تمام می‌شود و چهره ترور و منافق را پررنگ‌تر می‌کند و واقعیت را با انگشت و رنگی به مخاطب نشان می‌دهد. 
در پایان برنامه نیز جشن امضای کتاب با حضور نویسنده، محمدرضا جهانپا بازیگر تئاتر، علیرضا مهرداد نویسنده ادبیات داستانی دفاع مقدس و میهمانان نشست برگزار شد.