printlogo


وزیر اقتصاد دولت افغانستان در دیدار استاندار بیان کرد
شعار کاذب آمریکا برای بازسازی افغانستان
وزیر اقتصاد دولت افغانستان گفت: آمریکایی‌ها طی ۲۰ سال اشغال افغانستان با شعار کاذب بازسازی این کشور، پول هنگفتی هزینه کردند اما هیچ یک از زیرساخت‌های کشور ما از این بودجه بهره‌ای نبرده است.


به گزارش فارس، قاری دین محمد حنیف در نشست همکاری‌های اقتصادی کشور افغانستان و استان خراسان رضوی اظهار کرد: بنا به گزارش سازمان بازرسی ویژه آمریکا در امور افغانستان (sigar) طی ۲۰ سال گذشته ۱۴۴ میلیارد دلار در افغانستان هزینه شده اما در هیچ بخشی زندگی مردم بهتر نشده و کاری در امور زیرساختی و زیربنایی انجام نشده است.
وی گفت: یک بیمارستان استاندارد در افغانستان نداریم و هم اکنون بیمارهای ما در کابل درمان نمی‌شوند و به کشورهای همسایه می‌روند. حنیف وضعیت راه‌ها به ویژه راه‌های اصلی افغانستان را نامناسب دانست و افزود: نه تنها در دوره اشغال زیرساخت‌های حمل و نقل در افغانستان ایجاد نشد بلکه محرک‌های اقتصادی نیز برای تولید فراهم نشده است.
حنیف، زراعت افغانستان را سنتی و بدون نوسازی توصیف کرد و افزود: در بخش زراعت یک سردخانه استاندارد در کابل نداریم و همین نقص موجب شده بخش زیادی از محصولات زراعی ما مانند سیب فاسد شود و از بین برود و مجبور به واردات همین محصول از دیگر کشورها هستیم. وزیر اقتصاد افغانستان گفت: بر اساس آمارها حدود نیمی از جمعیت کشور ما فقیر به شمار می‌آیند و با تحولات اخیر این روند، افزایش یافته است. در دولت‌های قبل ۷۵ درصد بودجه حکومت از کمک‌های خارجی بود که با تحولات جدید در افغانستان این کمک‌ها قطع شده و پول‌های افغانستان در خارج بلوکه شده که اکنون مشکل‌آفرین شده است.
وزیر اقتصاد افغانستان بر تحکیم روابط با کشورهای همسایه به ویژه ایران تأکید کرد و ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با تمام مشکلات اقتصادی ایجاد شده از سوی قدرت‌های شیطانی، میزبان ۲ میلیون تبعه افغانستانی است و هزاران دانش‌آموز و دانشجوی افغانستانی در این کشور تحصیل می‌کنند.
حنیف افزود: برای امنیت دو کشور لازم است در خصوص مدیریت حضور مجرمان در دو سوی مرز همکاری بیشتری صورت گیرد و برای جلوگیری از ناامنی همکاری مشترک بیشتر شود. 

خراسان رضوی میزبان یک میلیون مهاجر افغانستانی 
استاندار خراسان رضوی هم گفت: این استان محل ورود و میزبان عمده اتباع افغانستان است و هم اکنون حدود یک میلیون مهاجر افغانستانی در مشهد و دیگر شهرهای استان حضور دارند.یعقوبعلی نظری افزود: دولت ایران بر توسعه حداکثری روابط با همسایگان در همه زمینه‌ها تأکید دارد و البته ارتباط با افغانستان از اولویت زیادی برخوردار است. استاندار خراسان رضوی به سابقه و اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت دو کشور بر سرنوشت متقابل آن‌ها تأثیر دارد و این دلایل ما را مجاب کرده که روابط همه‌جانبه خوبی به ویژه در زمینه حسن همجواری داشته باشیم.