printlogo


از خلقت حوا تا حماسه‌سازی زنان معاصر در بزرگ‌ترین تئاتر کشور
جهان‌بانو به افتخار بانوی ایرانی
اجرای نمایش میدانی «جهان بانو» به تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا از اول آبان ماه در بوستان ولایت تهران آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این نمایش درباره زنان تأثیرگذار و تاریخ‌ساز است.


​​​​​​​داستان «جهان بانو» از خلقت حضرت حوا آغاز و در ادامه زندگی حضرت‌هاجر(س)، حضرت آسیه(س)، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) را روایت می‌کند، پس از آن، نمایش وارد تاریخ معاصر ایران می‌شود و نقش زنان تأثیرگذار در ماجرای کشف حجاب دوره رضاخان، دوران انقلاب و دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد و در پایان به ایثار کادر درمان در دوران کرونا می‌پردازد.

بزرگ‌ترین پروژه تئاتر میدانی کشور
به گزارش قدس‌آنلاین؛ علی اسماعیلی، تهیه‌کننده تئاتر «جهان بانو» درباره چرایی ساخت تئاتری با محوریت زنان گفت: نگارش متن «جهان بانو» چهار سال زمان برد. ماجرا از سال ۹۶ و تأکید رهبر معظم انقلاب بر ساخت آثار تولیدی با محوریت بانوان آغاز شد. ما در همان سال تصمیم به تولید نمایش میدانی با محوریت زنان گرفتیم. چندین بار متن بازنویسی شد و در نهایت در پایان سال ۱۴۰۰ به محتوای کاملی با موضوع زنان رسیدیم و برای اجرا آماده شدیم. تهیه‌کننده «جهان بانو» با اشاره به اینکه چند دقیقه پایانی تئاتر سورئال و آسمانی است، بیان کرد: اگر می‌خواستیم به این نمایش نگاه اقتصادی داشته باشیم، ارزش واقعی بلیت نمایش بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان می‌شد، اما به این تصمیم رسیدیم کار را رایگان اجرا کنیم. هزینه‌های این تئاتر توسط متولیان فرهنگی، عوامل جهان بانو و مشارکت‌های مردمی پرداخت می‌شود. وی با اشاره به احتمال اجرای «جهان بانو» در سراسر ایران عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴۰ اجرا با سه عنوان نمایش «روشنای شب تار» با محوریت امیرالمؤمنین(ع)، «تنهاتر از مسیح» با ذکر فضائل اهل بیت(ع) و سیدالشهدا(ع) و «جهان بانو» با محوریت زنان تاریخ‌ساز داشتیم. تا امروز بیش از ۳۵۰ هزار نفر به دیدن نمایش «جهان بانو» آمده‌اند. تصمیم داریم در صورت امکان جهان بانو را در سراسر ایران اجرا کنیم و اکنون در حال مذاکره هستیم. تهیه‌کننده «جهان بانو» گفت: این تئاتر بزرگ‌ترین پروژه میدانی ایران است که تا به امروز اجرا شده و ما با چالش‌های زیادی مواجه شدیم. یکی از اهداف اصلی ما تولید کار خاص برای بانوان بود. بیش از هفت ماه پیش‌تولید کار زمان برد. همه چالش‌ها و سختی‌ها را به جان خریدیم تا لحظه‌های شیرینی برای مخاطب خلق و در ذهن‌ها ماندگار کنیم. مخاطبانی داشتیم که با دیدن کار نگاهشان تغییر کرد و پاسخ پرسش‌هایشان را گرفتند. با «جهان بانو» جایگاه والای بانوان مشخص شد. مخاطبان متوجه شدند نظام برای جایگاه بانوان ارزش قائل است. این شروع ماجراست و مسیر ادامه دارد. قطعاً باید کارهای مختلف در این حوزه آماده شود تا تمام بانوان ایرانی را در برگیرد.

تأثیر مضاعف تئاتر میدانی بر مخاطب
اسماعیلی درباره تأثیرگذاری بیشتر تئاتر میدانی نسبت به فیلم بر مخاطب اضافه کرد: دردسر تئاتر میدانی از ده‌ها فیلم سینمایی بیشتر است و نیاز به توجه خاصی دارد. شاید مسئولان ترجیح می‌دهند سراغ کارهای سینمایی با مخاطب بیشتر و دردسر کمتر بروند، قبول داریم مخاطب این کار کم است اما تأثیرگذاری و ماندگاری در ذهن مخاطب در این مدل کار نسبت به سریال و فیلم بیشتر است. مخاطب بی‌واسطه صحنه‌ها را می‌بیند و این موضوع اثرگذاری کار را بیش از یک محصول و اثر تصویری می‌کند.
تهیه‌کننده بزرگ‌ترین تئاتر میدانی ایران با ذکر این نکته که در سال‌های اخیر نگاه و توجه کمتری به مقوله کارهای مذهبی شده بیان کرد: ما در بوستان ولایت تهران یک مرکز نمایش میدانی تأسیس کردیم، به نظر من نیاز است در تمام شهرهای کشور پایگاه‌های نمایش میدانی باشد که در آن محتوای ارزشی و انقلابی به مخاطب عرضه شود. در سال‌های اخیر متولیان تولید و مدیران بیشتر به کارهای اجتماعی پرداختند. متأسفانه نگاه و توجه کمتری به مقوله کارهای مذهبی شده است. گروه‌های بسیار خوبی در زمینه تولید محتوای مذهبی داریم، مسئولان باید آن‌ها را شناسایی و حتی منت آن‌ها را برای تولید و خلق آثار فاخر بکشند. فعالیت این گروه‌ها مثل ققنوس نیاز به زمینه‌سازی و حمایت دارد.

خبرنگار: لیلا نوعی