printlogo


گشت و گذاری در «رواق کتاب» حرم مطهر رضوی
زیارت با چاشنی کتاب‌خوانی
چقدر دلچسب است تماشای زائرانی که در گوشه‌ای از رواق‌های حرم مطهر امام رضا(ع)، کتابی در دست دارند و زیارتشان را با چاشنی کتاب‌خوانی شیرین‌تر و دلنشین‌تر می‌کنند؛ یک فرهنگ زیبای دینی و ملی که تو را هم تشویق به ترویجش می‌کند.


به گزارش آستان‌نیوز، چند سالی است که در هفته کتاب، حال و هوای حرم مطهر رضوی هم متفاوت از روزهای دیگر می‌شود؛ چرا که با اجرایی شدن سیاست‌های کلان و مطالبات تولیت آستان قدس رضوی در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه، فضاهای کتاب‌خوانی در رواق‌های حرم مطهر نیز توسعه یافته است.  

همه دعوت‌اند به صرف مطالعه 
با این رویکرد، متولیان فرهنگی آستان قدس رضوی برای بهره‌مندی بیشتر زائران و مطالعه کردن در کنار زیارت، قفسه‌هایی را در رواق‌های مختلف تعبیه کرده‌اند؛ قفسه‌هایی پر از کتاب با موضوعات متنوع تا در زمان حضور زائر در حرم، در کنار انجام فرائض عبادی به تورق صفحاتی از یک کتاب اوقات بگذرانند. کانون مطالعه و کتاب‌خوانی ضلع شرقی صحن قدس است که با تابلو آبی رنگ «رواق کتاب» مشخص شده است. فضایی بزرگ که دور تا دور آن قفسه‌های کتاب با فاصله پر از کتاب‌هایی با موضوعات مختلف است. 
هر کس را می‌بینی در گوشه‌ای مشغول مطالعه است؛ زن و مرد، پیر و جوان، محصل و دانشجو. مجریان طرح رواق کتاب هم برای همه این سلیقه‌ها پیشنهاداتی در نظر گرفته‌اند، کتاب‌هایی متنوع با حجم کم که در زمان مختصر حضور این زائران در حرم مطهر، امکان مطالعه سریع دست‌کم یک کتاب برایشان وجود داشته باشد.

پاسخ به همه سلیقه‌ها
گشتی در لابه‌لای صفحات کتاب‌ها می‌زنم و تنوع آن توجهم را جلب می‌کند. اینجا هم کتاب‌های تاریخی و فرهنگی وجود دارد، هم کتاب‌های زیارتی و آموزشی. مثلاً «آتون‌نامه»؛ رمانی تاریخی مربوط به جنگ ایران و روس در دوره فتحعلی شاه که شخصیت اصلی آن اسمال طلایی یا همان اسماعیل خان است که سقاخانه اسمال طلایی در صحن آزادی حرم مطهر هم به نام اوست. «تو باشی لبت به لبخند باز می‌شود؟ کسی که تا چند لحظه قبل با تو می‌گفته: «این جنگ لعنتی اگر امروز تمام بشود، فردا شبش عروسی می‌گیرم، چه عروسی‌ای اسماعیل!»… از همین الان دعوتی!… اگر ساقدوشم نباشی، پیش آدم‌های زنم با چی پُز بدهم؟…».بعد از نماز رفته رفته رواق شلوغ‌تر می‌شود و برنامه‌ها نیز برای مخاطبان آغاز می‌شود. جمعی پای منبر چند نویسنده و استاد دانشگاه می‌نشینند و کمی آن طرف‌تر هم خوانش یک کتاب‌ قصه برای کودکان توسط چند بانوی جوان به زبان شعر و داستان آغاز می‌شود.  سمت دیگر هم همه کودکان چشم دوخته‌اند به مربی که مشغول قصه‌ گفتن درباره امام رضا(ع) است. حضور مادران و پدرها نیز نشان می‌دهد آن‌ها هم با مربی همراه شده‌اند. مربی کاربلد و خوش‌بیان است و با کلماتش همه را همراه خود می‌کشاند. خانم صالحی می‌گوید: مخاطب ما اسماً کودکان و نوجوانان هستند اما همان طور که می‌بینید از همه گروه‌های سنی حضور دارند و مشتاق شنیدن داستان و قصه هستند. او می‌افزاید: در این بخش از رواق ما کتاب‌هایی متناسب با سن مستمعین با بیانی روایت‌گونه قرائت می‌کنیم، در پایان، کتاب خوانش‌ شده را به کودکان هدیه می‌دهیم تا از این طریق مشتاق‌تر شوند.

5 ایستگاه دائمی کتاب‌خوانی در حرم 
حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها که باید انجام می‌شد، برگزاری برنامه‌هایی حول محور کتاب و کتاب‌خوانی و در دسترس قرار دادن کتاب برای زائر بود تا بر دانش و آگاهی زائران افزوده شود. برای همین منظور در حرم مطهر علاوه بر ایجاد یک رواق به نام «رواق کتاب»، چهار ایستگاه مطالعاتی در رواق‌های دارالعباده، نجمه خاتون، دارالحجه و دارالقرآن و ایستگاه‌های کوچک‌تری نیز در نقاط مختلف اماکن متبرکه دایر شد. در مجموع در این چند پایگاه کتاب‌خوانی بیش از 500 عنوان کتاب در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد ادامه می‌دهد: ما روزانه با استفاده از ظرفیت خادمان کتاب این ایستگاه‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهیم تا هم کم و کسری کتاب‌ها را رفع کنیم و هم کتاب‌هایی که از رده خارج شده‌اند را حذف و کتاب‌های جدید جایگزین آن‌ها کنیم. به گفته او، تاکنون خوشبختانه استقبال خوبی از این رواق شده است.
وی ادامه داد: همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، نمایشگاه کتابی به مدت یک هفته در مقبره شیخ طبرسی واقع در ضلع شمالی حرم مطهر دایر شده که علاوه بر عرضه آثار مختلف در حوزه تفسیر و علوم قرآن و معارف اهل بیت(ع)، نمایشگاه تصویری و مسابقات کتاب‌خوانی نیز در حال برگزاری است.