printlogo


نکته ها / آیت‌الله محمدعلی جاودان
زندگی در محيط و خانواده غيرمذهبی


سؤال: من در خانواده‌ای متولد شدم که به برخی از احکام دینی بی‌اعتنا هستند. اصلاً احتیاجی به مراجعه به هیچ روحانی نمی‌بینند و از پیش خود به احکام دین عمل می‌کنند. گاه اقوام جلو ما بی‌حجاب تردد کرده و بعد هم نماز می‌خوانند و از این نظر هم مشکلی ندارند! تقریباً تمام آن‌ها ماهواره دارند و بعضاً حتی با پول ربوی و قمار هم مشکلی ندارند. چون در زمینه سیاسی با انقلاب مشکل جدی دارند هر کسی که کوچک‌ترین تأییدی درزمینه انقلاب کرده باشد را هم نمی‌پذیرند و چون مقابل ظلم جمهوری اسلامی (به زعم خویش) سکوت کرده، خائن است. اگر هم بحث پیش بیاید چند مشکل دارم، نخست، بحث دینی را به مسائل سیاسی می‌برند و یا به بنده تهمت تحجر می‌زنند و وقتی کمی با خانواده بحث می‌کنم مادر یا پدرم به‌شدت دلگیر شده و حالشان بد می‌شود. مثلاً مادر من وقتی ریش می‌گذارم با من بد برخورد می‌کند و می‌گوید: «ازت ناراضی‌ام. آیا ریش گذاشتنت این قدر مهم است؟» و برای موارد کوچک این‌گونه رفتار می‌کنند و اصطکاک داریم؛ من هم برای اینکه هر روز با هم درگیر نشویم و دائم با هم کدورت پیدا نکنیم، کتاب‌های مذهبی مفید حتی شهید مطهری را پنهانی می‌خوانم یا بدون اینکه به آن‌ها بگویم به جلسات مذهبی می‌روم. حتی وقتی به شاه عبدالعظیم(ع) می‌روم هم احتمالاً آن روز را با من اوقات تلخی می‌کنند. اگر می‌شود راهنمایی کنید تا بتوانم آن‌گونه که خدا می‌پسندد با آن‌ها برخورد و با عقاید درست زندگی کنم.
پاسخ آیت‌الله محمدعلی جاودان: سلام علیکم و رحمهًْ الله. کار شما یک مجاهدت است، یک جهاد است. بر این راه پایدار و مستحکم بمانید و استقامت کنید ان‌شاءالله مورد نظر امام زمان(عج) خواهید بود. چند کار کنید:
اول: در هر صورت بکوشید با خانواده برخورد نداشته باشید. بحث نکنید و حتی در مجلسی که آن‌ها هستند و ممکن است به برخورد و درگیری بینجامد در حد مقدور شرکت نکنید وگرنه سکوت کامل کنید.
دوم: ارتباطات خودتان را با مراکز مذهبی مستحکم کنید، البته با توجه به اینکه با پوشش کامل عمل کنید به‌طوری که پدر و مادر که مهم هستند،  نفهمند.
سوم: اطلاعات دینی و سیاسی خودتان را بالا ببرید البته با حساب و کتاب نه با خواندن هر چیزی.
چهارم: بکوشید سطح تحصیلاتتان را به بهترین صورت بالا ببرید مثلاً در درس شاگرد اول شوید. موفق باشید.