printlogo


گلایه باغداران خراسان جنوبی از بازار سرد انار
روزگار سیاه یاقوت سرخ
بازار فروش یاقوت‌های سرخ خراسان جنوبی این روزها موجب نگرانی انارکاران شده است به ‌طوری که در فصل برداشت، این محصول مشتری چندانی ندارد یا زیر قیمت به فروش می‌رسد.


به گزارش ایرنا امسال پیش‌بینی می‌شود ۴۲ هزار تن انار از سطح ۴ هزار و ۲۰۰هکتار از باغات خراسان جنوبی برداشت شود که این میزان افزایش ۱۰درصدی دارد.
شهرستان فردوس با تولید سالانه ۱۸هزار تن، سومین شهر انارخیز کشور است و بیش از ۹۲ درصد انارهای تولیدی آن هم مربوط به رقم تجاری «شیشه‌گپ» است که طرفداران زیادی دارد.

قیمت انار کمتر از سیب‌زمینی و پیاز
اکنون این محصول در درب باغ بین 8 تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که در همین باره یکی از کشاورزان این شهرستان می‌گوید: این محصول خیلی پایین‌تر از قیمت شلغم، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و خیار خریداری می‌شود.
اسدالله بخشی از بازار سرد فروش محصول انار گلایه کرد و گفت: امسال با وجود کیفیت خوب انار نسبت به سال گذشته، این محصول زیر قیمت تمام شده و حتی 5 تا ۶ هزار تومان از قیمت سال گذشته پایین‌تر از ما خریداری می‌شود.
وی تصریح کرد: هزینه تولید انار بسیار بالاست و الان که باید در فصل برداشت با قیمت مناسب دسترنج چندین ساله خود را بفروشیم، محصول ما را زیر قیمت تمام شده از ما خریداری می‌کنند که واقعاً دلشکسته و نگران هستیم.
وی ادامه داد: پژوهشکده انار فردوس هم سال‌هاست رها شده و به سرانجامی نرسیده، در صورت راه‌اندازی آن و ارائه راهکار برای رفع مشکل دانه‌سفیدی و تولید باکیفیت، امروز محصول ما قابلیت صادرات داشت.
حسین رحمتی یکی دیگر از باغداران بیان کرد: در حال حاضر به دلیل نبود بازار مناسب نصف انارهای شهرستان روی درخت باقی مانده و مشتری ندارد، دلالان انار باکیفیت را ۱۰ هزار تومان و بقیه انارها را بین 4 تا ۶ هزار تومان خریداری می‌کنند.
وی عنوان کرد: در دو سال گذشته به دلیل نبود بازار مناسب برای محصول انار، برخی کشاورزان باغات انار خود را با محصولات دیگری از جمله پسته و زردآلو جایگزین کرده‌اند.

ضرورت خرید توافقی

مدیر اداره جهاد کشاورزی فردوس مهم‌ترین مشکل محصول انار را قیمت پایین و سردی بازار فروش به دلیل نبود صادرات و صادرات کمرنگ آن دانست و گفت: پرداخت تسهیلات به موقع به شرکت‌های تعاونی شهرستان برای خرید توافقی انار مهم‌ترین راهکاری است که می‌تواند بخشی از مشکلات انارکاران منطقه را رفع کند.
علی امیرزاده درباره علل بازار نامناسب انار فردوس به عنوان دغدغه اصلی انارکاران منطقه گفت: نبود صادرات، پایین آمدن قدرت خرید مردم و همزمانی برداشت انار با استان‌های مجاور از دلایل عمده قیمت پایین انار منطقه است.