printlogo


سرنوشت پسماندهای بیمارستانی
بی‌خطر‌سازی پسماندهای شیمیایی مشهد در اصفهان
مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره فرایند دفع پسماندهای دارویی و شیمیایی گفت: این پسماندها پس از جمع‌آوری و به حد نصاب رسیدن در بیمارستان، تحویل یک شرکت در اصفهان می‌شود که تجهیزات و مجوزهای لازم برای امحای پسماندهای شیمیایی را دارد.


فرشید وفا در گفت‌وگو با قدس آنلاین درباره فرایند دفع پسماندهای بیمارستانی و بی‌خطرسازی آن گفت: پسماندهای بیمارستانی به چهار دسته اصلی عفونی، تیز و بُرّنده، دارویی و شیمیایی و پسماند عادی تقسیم می‌شود. پسماندهای عفونی، تیز و بُرّنده در خود بیمارستان‌ها توسط دستگاه‌های اتوکلاو بی‌خطر و پس از آن تحویل سازمان مدیریت پسماند می‌شود.
در مراکز غیربیمارستانی شهر مشهد، پسماندهای عفونی، تیز و بُرّنده تحویل شرکت‌های خصوصی برای بی‌خطرسازی می‌شود که سه شرکت به نام‌های کاسپین، آرمان نگار و بهسان جاوید در زمینه بی‌خطرسازی پسماند با دانشگاه علوم پزشکی مشهد همکاری دارند.
وی در تشریح چگونگی بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی، تیز و بُرنده گفت: پسماندهای عفونی، تیز و بُرنده پس از قرارگیری در دستگاه اتوکلاو در دمای 135 درجه و فشار 15 بار در مدت زمان 45 دقیقه بی‌خطر می‌شوند که نماینده بهداشت محیط مستقر در محل حین فرایند بی‌خطرسازی و در پایان کار، تست‌های مربوطه را انجام می‌دهد.
وفا درباره بی‌خطر بودن این پسماندها پس از قرارگیری در دستگاه اتوکلاو افزود: آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست به صورت ماهانه و مرتب تست‌های لازم را انجام می‌دهند و در صورت تأیید اقدام به صدور تأییدیه عادی شدن پسماند می‌کنند و پس از این مرحله و تأیید نهایی، پسماندها برای دفع تحویل سازمان پسماند شهری می‌شوند. 
مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره فرایند دفع پسماندهای دارویی و شیمیایی عنوان کرد: شیوه امحای این پسماندها به این صورت است که پس از جمع‌آوری و به حد رسیدن در بیمارستان، با حضور نمایندگانی از محیط زیست، بیمارستان و مدیریت سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحویل یک شرکت در اصفهان می‌شود که تجهیزات و مجوزهای لازم برای امحای پسماندهای شیمیایی را دارد، درباره پسماندهای عادی بیمارستانی باید گفت تفکیک این پسماندها از بقیه گروه‌های پسماند مهم است و باید در محل تولید به دقت از سایر پسماندهای بیمارستانی تفکیک شود.
وی در پاسخ به پرسش سرنوشت فاضلاب‌های بیمارستانی تصریح کرد: در بیمارستان‌های سطح شهر مشهد پس از پیش‌تصفیه و چربی‌گیری، فاضلاب وارد شبکه جمع‌آوری اگو می‌شود که تست‌های لازم برای تأیید امکان ورود به شبکه جمع‌آوری فاضلاب توسط محیط زیست انجام می‌شود.

خبرنگار: فجرداودلی