printlogo


حسن رحیم پور ازغدی تبیین کرد
ابعاد الهیات و مبانی حکومت دینی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی به تبیین وجوه و ابعادی از الهیات و مبانی حکومت دینی پرداخت.


​​​​​​​به گزارش آستان نیوز، رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین جلسه از سلسله جلسات بررسی مبانی الهیات انقلاب اسلامی که پنجشنبه شب در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند یک حکومت دینی، معصوم و بی‌خطا و از  تجربه و عقل بشری بی نیاز است. در حالی که، این حکومت به لحاظ مبانی و غایات دینی است، اما به لحاظ ابعاد مدیریت و ساختار، از امور بشری است. وی افزود: در زمان حکومت حضرت علی(ع) هم مشکلاتی وجود داشته است.  در آن زمان هم در توزیع ثروت و قدرت مشکلات به حدی رسید که حضرت در چهار سال متحمل چهار جنگ شد، ده‌ها هزار مسلمان از دو سوی جنگ شهید شدند و در آخر هم خود ایشان ترور شد. رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه در حکومت دینی اصل بر توجه به آخرت است و سیاست، اقتصاد، مسکن و شغل مقدمه هستند، تصریح کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: «تعجب می‌کنم از اینکه برخی دل‌بسته در دنیا هستند بااینکه نمی‌دانند تا چه زمانی در دنیا هستند». یکی از اشتباهات ما این است که تخیلات را با واقعیت اشتباه می‌گیریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حضرت رضا(ع) می‌فرمایند:«دنیا آمیخته با رنج و سختی است و زندگی بدون آن‌ها امکان ندارد». 
وی ادامه داد: در جای دیگر حضرت رضا(ع) فرموده‌اند: «یکی از وظایف حکومت دینی این است که مردم را متوجه و آگاه کند. در دنیا باید حقوق تأمین شود و آباد باشد، اما نباید فراموش کرد برای این دنیا نخواهیم ماند». عنصر اصلی این دنیا زمان است و حقیقت آن برای ما معلوم نیست. رحیم پور ازغدی افزود: وقتی به سیاست، قدرت و موارد دیگر به‌عنوان وسیله نگاه کنیم و نه هدف، حکومت دینی شکل می‌گیرد.
امام علی(ع) می‌فرمایند: شما هدف دنیا هستید و دنیا نباید هدف شما باشد. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: برخی احساس می‌کردند حکومت کردن در زمان پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) راحت و ساده و همه‌چیز سیاه‌وسفید بوده، در حالی که این‌طور نیست. در کلام امام رضا (ع) امامت در برابر حاکمیت نیست.  امامت ازنظر شیعه، رهبری انسانی است و فقط مسائل سیاسی و حکومت‌داری نیست. امامت عامل ارتباط دادن انسان با خداوند و فلسفه خلقت است.