printlogo


در گفت‌وگوی قدس با یک کارشناس سواد رسانه بررسی شد
موضع‌گیری دوگانه آمریکا در برابر توییتر
کارشناس سواد رسانه در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: موضع‌گیری بایدن درمقابل توییتر، کاملاً سیاسی و برمبنای منافع حزب دموکرات در انتخابات آینده آمریکاست؛ زیرا جریان سازی جعلی و نشر اکاذیب از طریق روبات‌های انسان نما و یا کاربران اجیر شده در توییتر، دو دهه است در حال انجام است.


محمد لسانی اظهار کرد: تغییرات جدید در توییتر که توسط مالک تازه آن یعنی «ایلان ماسک» در حال رخ دادن است، اجازه می دهد برخی شخصیت‌ها که پیش از این توسط توییتر محدود شده بودند، دوباره به این پلتفرم برگردند و اجازه فعالیت داشته باشند که برجسته‌ترین آن‌ها «دونالد ترامپ» است.
وی افزود: این موضوع سبب شده تا جو بایدن به دلیل انتخابات پیش رو در آمریکا و اینکه فعالیت مجازی جمهوری‌خواهان در توییترممکن است قدرت و رشد پیدا کند و در مقابل کمپین مجازی حامیان بایدن دچار ضعف و آسیب شود، احساس خطر کند.
این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: اصولاً به صورت سنتی جمهوری‌خواهان در تولید اخبار جعلی و نادرست و احساسی کردن فضا به‌شدت قوی ظاهر می‌شوند و در سال ۲۰۱۶ نیز این موضوع را به خوبی نشان دادند که کمپین ساخت دروغ حرفه ای در اختیار دارند، از این رو اگر رسانه‌های خرد کاملاً در اختیار تفکر دموکرات‌ها نباشد، با توجه به فضای احساسی که رخ می‌دهد احتمال شکست آن‌ها بسیار زیاد خواهد بود.
وی ادامه داد: از طرفی برخی دولت‌های متخاصم راهبردی با محوریت دمیدن خشم و فضاسازی روانی از طریق التهاب، احساسات مردم را در کشورهای دیگر از طریق رسانه‌هایی مانند توییتر برمی‌انگیزند که این موضوع توسط آن‌ها طی هفته‌های اخیر در ایران نیز رخ داد، اما این دولت‌های مستکبر باید به این نکته توجه داشته باشند که بازی با مؤلفه‌های انسانی این احتمال را می‌دهد که در یک بازه زمانی علیه خودشان به‌کار گرفته شود.لسانی تصریح کرد: با موضع‌گیری بایدن درمقابل توییتر مشخص شد پاشنه آشیل ایالات متحده آمریکا دقیقاً همین شبکه‌های اجتماعی و جو روانی است که با توجه به رخدادهای مختلف احتمال دارد به خشونت منجر شود. از طرفی اظهارات بایدن به طور کامل مشخص است به دلیل نقش گرفتن ایلان ماسک، سیاسی است؛ زیرا آن‌ها در سال‌های گذشته سکوت کرده و چنین موضعی را اعلام نکردند، این در حالی است که توییتر طی دو دهه گذشته نشر اکاذیب را با سرعت زیادی انجام می‌دهد.
این مدرس سواد رسانه‌ای افزود: توییتر به دلیل اینکه دارای سردبیری نیست و صرفاً توسط کاربران پیام‌ها اطلاع رسانی می شود، به محلی برای اعلام گفته‌ها، شایعات و نکات درگوشی تبدیل شده است، از این رو این فضا به‌ویژه در دو دهه گذشته تبدیل به یک رسانه ایجاد جنگ روانی شده است.
وی ادامه داد: به عبارتی افرادی به خاطر اینکه در مردم نفوذ کنند، از طریق حساب‌های جعلی که روبات‌های انسان نما و یا کاربران اجیر شده هستند، خود را به عنوان صدای مردم جا می زنند و مردم‌نمایی می‌کنند .
اتفاقی که در این باره رخ می‌دهد این است که یک جریان‎سازی جعلی و کاذب را رواج می‌دهند تا به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کنند؛ موضوعی که گاهی گریبان خود آن‌ها را می‌گیرد.

خبرنگار: رضا طلبی