printlogo


خراسان شمالی
کمبودهای صادراتی و رتبه پایین در شاخص کسب و کار


​​​​​​​نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: می‌گویند خراسان شمالی رتبه ۱۹ کشور در شاخص محیط کسب و کار را دارد که بنده آن را قبول ندارم، نمی‌شود رتبه محیط کسب و کار استان در کشور ۱۹ باشد اما در بخش درآمد مردم رتبه ۳۰ کشور را داشته باشیم.
محمد وحیدی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: خراسان‌ شمالی کمبودهای گسترده‌ای در بخش‌های زیرساختی دارد که کشور باید برای جبران آن‌ها، سهمیه صادرات دریایی و ریلی به این استان اختصاص دهد. صادرکنندگان استان چند هزار تُن محصول انباشت شده در بندر امیرآباد دارند که صادرات آن‌ها به دلایل مختلف انجام نشده است.
به لحاظ ریلی نیز زیرساخت خاصی در استان وجود ندارد و سایه مشهد نیز آن قدر بر سر استان سنگین است که عملاً در جریانات حمل و نقل ریلی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.
وی به نبود بازارچه و گذر مرزی در خراسان شمالی با ترکمنستان نیز اشاره و تأکید کرد: استان به واسطه نبود زیرساخت‌های مناسب برای توسعه و فعالیت‌های بازرگانی، نیازمند توجه ویژه است تا نداشته‌های آن کمتر به چشم بیاید.
وحیدی گفت: متأسفانه نان عده‌ای در واردات است و در واقع واردات محصول برایشان بیشتر از صادرات منفعت دارد و برای این موضوع از هر گونه رانت نیز استفاده می‌کنند. به‌ عنوان مثال طی ۱۰ سال گذشته، ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بهره‌مند شدند و در حوزه اقتصادی با کمترین زحمتی نسبت به تولیدکنندگان، ثروتمند شدند.
وحیدی تأکید کرد: از سوی دیگر بانک‌ها نیز بیشترین فشار را در جریان‌های مالی می‌آورند، اگر جز این است نظام بانکی اعلام کند طی ۷ ماه گذشته برای تولید و صادرات چه کاری انجام داده است؟ اگر هم انجام داده از اعتبارات سال گذشته است نه امسال.
وی افزود: اگر به آمار تسهیلات بانکی نگاه کنیم، ساخت و ساز مسکن بیشترین تسهیلات را به خود اختصاص داده است و کسب و کار خرد و تولید در رتبه‌های بعدی هستند، بخش کشاورزی و صنایع پایین‌دستی آن که مزیت نسبی استان به حساب می‌آید و رهبری در سفر به استان بر آن تأکید داشتند اکنون در رتبه چهارم تسهیلات پرداختی بانک‌هاست که نگاه جامع‌تری را می‌طلبد.