printlogo


کتاب «ابن‌تیمیه؛ زندگانی، نقد روش، ردیه‌ها» منتشر شد
به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «ابن‌تیمیه؛ زندگانی، نقد روش، ردیه‌ها» منتشر شد.


احمد بن عبدالحلیم بن تیمیه حرانی معروف به ابن تیمیه؛ عالم الهیات، حدیث و فقه، فیلسوف و اخترشناس بود و مخالفت او با برخی آرای شیعی یکی از دلایل جنجالی شدن عقایدش بود.
در کتاب «ابن‌تیمیه؛ زندگانی، نقد روش، ردیه‌ها» در سه بخش به زندگانی ابن‌تیمیه، لغزش‌ها و خطاهای ابن‌تیمیه و مخالفت‌هایش با عقاید شیعی پرداخته شده است. در بخش نخست با عنوان «زندگانی ابن‌تیمیه» به این نکته اشاره شده که خاندان ابن‌تیمیه به زنی تیمی و گمنام می‌رسد و قبیله او ناشناخته بوده و در حران دمشق زندگی می‌کرده است.
در بخش دوم نیز با عنوان «نقد روش ابن‌تیمیه» آمده است: او را مردی از قرآن رویگردان یافتیم در واقع او فضائل و خصایص را منکر می‌شود و اجماع اهل حدیث و اهل سنت را بهانه می‌کند. در بخش سوم نیز عالمان، استادان و فقیهان مسلمان با مذاهب گوناگون، از روزگار ابن‌تیمیه تا به امروز که بر سخنان این مرد ردیه‌ها نگاشته‌اند، گردآوری شده است.
نام‌گذاری ابن‌تیمیه، پیشتازی امام علی(ع) در گرویدن به اسلام، حدیث عشیره، کرامت علی(ع)، تاج ولایت بر سر امام علی(ع)، حدیث ثقلین، منابع حدیث منزلت، عصمت اهل بیت(ع)، آشنایی با حسین بن فهم، نظر عالمان درباره ابوصلت، راویان حدیث برائت و... برخی از موضوعاتی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.
این اثر در شمارگان 300 نسخه و قطع وزیری با ترجمه محمد تقدمی صابری و ویراستاری مصطفی جلیلیان مصلحی و محمدرضا نجفی نگاشته شده و در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار گرفته است.