printlogo


مراسم گرامیداشت میلاد پیامبر اکرم(ص) در موزه ملی ملک برگزار شد
یک جشن وقف‌نامه‌ای
آیین گرامیداشت میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) به سنت نیم قرن گذشته بنا به سفارش حاج‌حسین آقاملک، واقف بزرگ کشور با برنامه‌های متنوع در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.


این آیین وقف‌نامه‌ای با حضور محمدرضا رضوان‌طلب، رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک و جمعی از دوستداران فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی در محل این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران اجرا شد. 
در این مراسم محمدرضا هدایت‌پناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با موضوع «صحابه‌نگاری فریقین» و مصطفی ذوالفقارطلب، عضو هیئت علمی گروه فقه شافعی دانشگاه تهران با موضوع «مهم‌ترین کتاب‌های اهل سنت در سیره نبوی» سخنرانی کردند. پخش نماهنگ «رؤیای سحرگهان» بر پایه نسخه خطی بُرده بوصیری در منقبت پیامبر اکرم(ص) و شعرخوانی محمدحسین ملکیان، شاعر آیینی در نعت حضرت محمد مصطفی(ص) از دیگر برنامه‌های این آیین بود. 
همچنین همزمان با برگزاری این آیین گرامیداشت، نمایشگاه «آثار خطی نویسندگان اهل سنت در موضوع پیامبر اکرم(ص)» با هدف گرامیداشت هفته وحدت در نگارخانه کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت و به مدت نزدیک به یک ماه دایر خواهد بود. 
در این نمایشگاه 16 نسخه خطی منتخب گنجینه ملک به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی با محوریت مجموعه احادیث، سیره نبوی، اشعار در منقبت رسول اکرم(ص) و شمایل‌نامه که مؤلفان و شاعران آن‌ها اهل سنت هستند، در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است. 
قدمت تاریخی این آثار به دوره تیموریه تا قاجار برمی‌گردد و تمامی آن‌ها توسط حاج‌حسین آقاملک بر کتابخانه و موزه ملی ملک وقف شده است. از مهم‌ترین این آثار می‌توان به نسخه خطی «چهل حدیث نبوی» ترجمه منظوم نورالدین عبدالرحمن جامی اشاره کرد.
یکی از سه نسخه نفیس قصیده «برده بوصیری» موجود در گنجینه ملک نیز برای نخستین بار در این نمایشگاه در معرض دید عموم اهل هنر قرار گرفته است. برده بوصیری یا قصیده ستاره‌ها توسط شرف‌الدین محمد بن سعید بوصیری شاعر مصری سده هفتم هجری در نعت و ستایش رسول اکرم(ص) سروده شده است.
همچنین شمایل‌نامه توصیف شمایل پیامبر اکرم(ص) به نظم و زبان ترکی از دیگر نسخه‌های شاخص نمایشگاه به شمار می‌آید.