printlogo


سرپرست باشگاه از برنامه‌ای 5 ساله سخن گفت
هندبال سبزوار با پیکان به اوج بازمی‌گردد؟
حرف ازهندبال خراسان که می‌شود، محال است از نام و جایگاه سبزوار و البته افتخاراتی که هندبال این شهر برای ورزش استان آورده، یاد نشود.


​​​​​​​رشته‌ای که به شدت علاقه‌مندانی سینه‌چاک در غرب خراسان رضوی دارد و کوچک و بزرگ در سبزوار الفبای آن را استادانه می‌دانند. در طول سالیان گذشته بازیکنان،  مربیان و تیم‌هایی مطرح از سبزوار در عرصه‌های باشگاهی و ملی درخشیدند و پرچم هندبال سبزوار و خراسان را برافراشته نگه داشتند. حضور در لیگ برتر، عناوینی که تیم‌های سبزواری در لیگ‌های مختلف کسب کردند و حتی مصاف با بهترین‌های آسیا، موفقیت‌هایی است که هندبال را در دیارسربداران دوست داشتنی‌تر کرده است. گذشته دست به توپ شدن‌های سبزواری‌ها گذشته‌ای افتخارآمیز است؛ اما چند سالی می‌شود که بنا به دلایلی مهد هندبال خراسان پویایی و طراوت گذشته را ندارد و مجال عرض اندام در میادین مختلف را مانند سال‌های پر افتخار گذشته نداشته است. دیگر از یکه‌تازی تیم هندبال پیکان سبزوار در رقابت‌های لیگ و البته افتخارآفرینی این تیم در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا خبری نیست. باشگاه ثامن‌الحجج(ع) هم دیگر نیست که سبزواری‌ها با وجود آن در لیگ برتر، آقایی کنند و پرچمدار هندبال ایران در میادین آسیایی باشند؛ اما با شکل‌گیری دوباره تیم هندبال پیکان سبزوار امیدواری علاقه‌مندان بی‌شمار این رشته در دیار سربداران دوباره زنده شده و آن‌ها در لیگ برتر پیکانی را می‌بینند که با این تیم خاطراتی شیرین در ذهنشان باقی مانده است. گرچه این پیکان با پیکانی که در ذهنمان داریم به لحاظ بازیکن و امکانات، بسیار متفاوت و تیمی کاملاً جوان است و در ابتدای راه قرار دارد. پیکان سبزوار اکنون نماینده خراسان رضوی در لیگ برتر است و دو هفته ابتدایی لیگ را با شکست پشت سر گذاشته است. شکست‌هایی که با نام و آوازه هندبال سبزوار چندان سنخیتی ندارد. از محمد ضماند؛ سرپرست باشگاه هندبال پیکان سبزوار چگونگی شکل‌گیری دوباره این تیم را جویا شدیم و به دلایل شکست‌های ابتدای فصل نماینده هندبال خراسان رضوی در لیگ برتر پرداختیم.

بلاتکلیفی در 6 روز مانده به قرعه‌کشی لیگ
ضماند در خصوص شکل‌گیری دوباره تیم هندبال پیکان سبزوار با اشاره به فرایند طولانی مدت این اتفاق گفت: پروسه شکل‌گیری تیم، یک سال و نیم طول کشید و خیلی زمانبر شد؛ چرا که تا ما با مدیر عامل باشگاه به توافقاتی می‌رسیدیم، می‌گفتند فلانی رفت و فلانی جایگزینش شد. فقط همین را بگویم که در مدت هفت ماه، باشگاه پیکان تهران هفت مدیر عامل عوض کرد که این کار را برای ما خیلی سخت‌تر می‌کرد. 6 روز مانده به زمان قرعه‌کشی لیگ، هنوز بلاتکلیف بودیم. سازمان لیگ 200 میلیون تومان برای هزینه ورودی لیگ از ما می‌خواست و جایی نبود که این مبلغ را پرداخت کند. در نهایت با اعلام ایران خودرو خراسان مبنی بر تمایل نداشتن به تیمداری با نظر مستقیم دوستان در تهران زیر پوشش باشگاه پیکان در تهران رفتیم. این در حالی بود که سه روز فرصت داشتیم تا بازیکن بگیریم. با وجود مبلغ‌های بالایی که برخی از بازیکنان صاحب‌نام درخواست داشتند و امکان پرداخت در ابتدای کار وجود نداشت، ناگزیر به استفاده از بازیکنان جوان‌تر و بومی شدیم. بازیکنانی که تجربه چندانی برای حضور در مسابقات لیگ برتر ندارند؛ اما با انگیزه و جویای نام هستند که این خود سبب می‌شود به آینده تیم امیدوار باشیم.

انتظار هواداران به حق است
 سرپرست باشگاه هندبال پیکان سبزوار در واکنش به این موضوع که علاقه‌مندان به هندبال نگاهی خاص به هندبال سبزوار دارند و شکست در دو هفته نخست نماینده این شهر در لیگ چندان به مذاقشان خوش نیامده است، اظهار کرد: کاملاً موافقم و قبول دارم که هندبال سبزوار باید همیشه در اوج باشد و انتظارات هواداران به حق است؛ ولی باید این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که تیم، دیر بسته شده و در وقت‌های اضافه مجوز و موافقت‌ها صادر شد با بازیکنان و کادر جوان و کاملاً بومی که همان‌طور که گفتم هرچه بگذرد شرایط برای ما بهتر خواهد شد و از تیم جوان پیکان سبزوار بیشتر خواهید شنید. البته این را هم باید بگوییم که با هماهنگی که با باشگاه پیکان شده مبنا بر جوان‌گرایی و تشکیل آکادمی‌های مختلف هندبال در برنامه‌ای پنج‌ساله است.

قهرمانی در پایان برنامه 5 ساله
ضماند ادامه داد: ما هم مثل خیلی از جاها می‌توانستیم 10 – 15 میلیارد صرف خرید بازیکن کنیم و یک سالی در لیگ باقی بمانیم؛ اما آیا برای هندبال سبزوار و استان ثمری داشت؟ اینکه پول میلیاردی به بازیکن غیربومی بدهیم و تیمداری کنیم، هنر نیست. برنامه ما پنج ساله بسته شده و هدفمان در پایان این پنج سال، قهرمانی در لیگ با بازیکنان و کادر جوان و بومی است. هدف ساختارسازی و جوان‌گرایی است که دست کم در سالیان بعد دستمان پر‌باشد و با اقتدار در مسابقات حاضر شویم. با همه این تفاسیر، بچه‌ها از نتایج بدست آمده در دوهفته نخست ناراحت و ناراضی هستند. برای همین در یک ماه تعطیلی لیگ با انگیزه و قدرت در اردویی که در مشهد و پس از آن در سبزوار خواهیم داشت، تمرین خواهند کرد که مطمئن باشید در ادامه لیگ، یقه همه تیم‌ها را خواهند گرفت.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر