printlogo


امام جمعه مشهد با قدردانی از دستگاه‌های دولتی و مردم:
ابتکار آستان قدس برای اسکان زائران درخور تقدیر است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، ایامی چون دهه پایانی صفر و حضور میلیونی زائران در مشهد‌الرضا(ع) را یک امر ملی دانست و از ابتکارات آستان قدس رضوی و خدمات خالصانه مجموعه‌های دولتی و مردمی در خدمت رسانی به زائران قدردانی کرد.


آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در هفته دفاع مقدس با حضور افتخارآمیز عزیزان و دلاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران از بیانات فرمانده ارشد شمال شرق کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌ها استفاده کردیم. خاطراتی که نقل شد، خاطرات افتخارآمیز همه ماست و خوشبختانه این جریان افتخارآفرینی در قامت رزمنده و دفاع مقدس همچنان ادامه دارد و نمونه صلابت و اقتدارش را هم در موشک‌های نقطه‌زنی که به سمت دشمن پرتاب شد و آنان را نابود و متلاشی کرد، مشاهده می‌کنیم.
امام جمعه مشهد افزود: خطبه امروز ناظر بر چند تشکر ویژه است؛ اولاً تشکر از شما مردم دلداده ولایت و وابسته به عشق ابی‌عبدالله(ع) و اهل‌بیت(ع) که در شعائر دو ماهه اخیر در محرم و صفر اقامه عزا کردند و مراسم با فضیلت و با عظمتی را شکل دادند که نمونه بارز آن، مواکب پذیرایی از زائران بود.

تمایز ولایتمدار انقلابی با ولایتمدار غیرانقلابی
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مواکبی که به همت هیئات مذهبی و شما عزاداران برپا می‌شود، به‌ مثابه حسینیه‌هایی است که گاهی شمار متعددی از آنان در یک خیابان یافت می‌شود. این‌ها همان ایستگاه‌های صلواتی دوران دفاع مقدس است که مبتنی بر فرهنگ جبهه و دفاع مقدس برپا می‌شد و امروزه به موکب حسینی تبدیل شده و ثابت می‌کند که اوج دلدادگی مردم به انقلاب و مجاهدت‌ها و پایمردی‌هایشان در عشق به قیام کربلا و نهضت حسینی بنا شده است.
امام جمعه مشهد ادامه داد: برخی افراد متحجر به این نکته توجه داشته باشند که فرد ولایی انقلابی با فرد ولایی غیرانقلابی تفاوت دارد. ولایی غیرانقلابی کسی است که در حرم امام رضا(ع) و یا کربلای معلی زیر باد کولر می‌نشیند و فقط زیارت‌نامه می‌خواند؛ اما ولایی انقلابی کسی است که در خط مقدم بحران‌ها با مشکلات روبه‌رو می‌شود، گره از کار مردم باز می‌کند و در همان حال، ذکر یاحسین(ع) بر لب دارد.
وی افزود: تشکر بعدی من از همه بزرگوارانی است که برای امام رضا(ع) در دهه آخر صفر میهمانداری کردند. وجود مقدس امام هشتم(ع) به میهمانانشان بسیار اهمیت می‌دهند و همه عزیزانی که در این عرصه مباشر حضرت در تکریم میهمانان و زائران بودند، مشمول عنایات خاصه حضرت هستند.
ایشان تأکید کرد: تولیت معزز و همه خدمتگزاران آستان مقدس رضوی که افتخار زندگی‌شان پذیرایی از میهمانان امام رضا(ع) است، در این راه تلاش‌های بسیاری انجام دادند. خوشبختانه ابتکارات ارزشمندی در آستان قدس رضوی صورت گرفت تا زائران به شایستگی اسکان یابند و پذیرایی شوند که همه آن‌ها شایسته قدردانی و تجلیل است. علاوه بر این، سپاه امام رضا(ع) و بسیجیان استان هم از 
حمل و نقل گرفته تا سایر عرصه‌های رسیدگی، خدمات بسیار ارزشمندی ارائه دادند.
آیت‌الله علم‌الهدی گفت: ارتش مقتدر و دلاور جمهوری اسلامی ایران و همچنین استانداری خراسان رضوی همه ظرفیتشان را در خدمت زائران به کار گرفتند. شهردار محترم و اعضای شورای شهر هم خصوصاً در عرصه اسکان، ده‎ها هزار زائر را سازمان‌دهی کردند. آخرین تشکر هم از هلال‌احمر است که دهه آخر صفر با همه توان پای ‌کار بودند.
ایشان ابراز کرد: همچنین از دو نهاد مردمی هم تشکر می‌کنم؛ تشکل «هم‌محله‌ای‌های امام رضا(ع)» هم که به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تشکیل شد تا برادران و خواهران دلداده و هم‌محله‌ای امام رضا(ع)، بیش از 450 خانه را به پذیرایی از زائران اختصاص دهند و تعداد زیادی را هم با غذای گرم پذیرایی کنند، به ‌موازات خدمات جمعیت استقبال از زائران پیاده در خدمات مختلف از حمل و نقل گرفته تا تمهیدات درمانی و رسیدگی به کوچک‌ترین جزئیات زندگی چند روزه زائران در مشهدالرضا(ع)، قریب به 3هزار نفر را به میدان آوردند و فرهنگی را نهادینه کردند که تا همیشه برکات آن ماندگار خواهد بود.

مشهد در پیک‎های زیارتی، نیازمند امکانات ملی است
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت تمرکز امکانات ملی به مشهدالرضا(ع) در مناسبت‌های مهم و زائرپذیر اظهار کرد: باید از خدمات دولت خدمتگزار مردمی قدردانی کرد؛ زیرا تا پیش از این، پیک‌های زیارتی به‌عنوان یک مناسبت محلی تلقی می‌شد و امکانات استانی هم پاسخگوی پذیرایی از این حجم از زائران نبود. با این حال، به کمک ارتباطاتی که به برکت حضور معاون اول و معاون اجرایی رئیس‌ جمهور در مشهد صورت گرفت، امکاناتی در شهر امام رضا(ع) ایجاد شد که جریان خدمتگزاری به زائران به بهترین نحو انجام شود.
وی مسئله پیک زیارتی مشهد را نه یک مناسبت استانی بلکه یک مسئله ملی دانست و افزود: اگر خدمات دهه آخر صفر با چنین شوری ارائه شد، به خاطر اخلاص خادمان این عرصه بود؛ زیرا از کسانی که کفش زائران را واکس می‌زدند تا عالی‌ترین مسئولان شهری و استانی که صبح و شب در میدان بودند، در اوج اخلاص از زائران امام رضا(ع) میهمانداری کردند. خوشا به حال کسانی که زندگی خود را در این مسیر صرف کردند. از خداوند متعال می‌خواهیم که رأفت خاصه امام رضا(ع) شامل حال همه این خادمان باشد.