printlogo


هنر، ابزار ثبت و انتقال دفاع مقدس است


انتقال حس خوب با هنر یعنی ماندگار کردن همین احساس ناب. اینکه برای کار‌های هنری شهدا پذیرفته شوی هم یک جور طلبیده شدن است و «امین هنرتبار» از همین دست هنرمندانی است که به گفته خودش طلبیده شده است.
او معتقد است هنر می‌تواند در زنده نگه داشتن رشادت‌های دوران دفاع مقدس مؤثر باشد و می‌گوید: مشغول کشیدن چهره یک شهید روی دیوار بودم که پدر شهیدی آمد و گفت: می‌خواهم دستی که قلم داری را ببوسم. وقتی گفتم نه، گفت: تو کار حضرت زینب(س) را انجام می‌دهی و شعر «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود/ سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود» را برایم خواند. به باور من کار یک هنرمند در عرضه دفاع مقدس در واقع حفظ آثار جنگ و ماندگار کردن روایت‌های مقاومت برای انتقال به نسل‌های بعدی است.
این هنرمند جوان شهرمان می‌افزاید: یکی از کارهای با ارزشی که انجام داده‌ام، نگارگری ضامن آهو است که مورد توجه استاد فرشچیان قرار گرفت و از آمریکا برای بازدید این اثر حضور پیدا کرد. او با اشاره به اینکه پس از این دیوارنگاره یک آرزو داشته؛ اینکه به سوریه برود و برای حضرت زینب(س) و بچه‌های جنگ‌زده نقاشی بکشد، اظهار می‌کند: در حرم امام رضا(ع) این آرزو را خواستم و چند ماه بعد، از دفتر نمایندگی رهبری در سوریه با من تماس گرفتند و دعوت شدم. در سوریه چهره شهدای مدافع حرم از کشورهای مختلف را کشیدم.۶۹ چهره شهدای مدافع حرم را روی دیوار‌ها کشیدم. قرار بود نقاشی «عصر عاشورا»ی استاد فرشچیان را بکشم. روبه‌روی در حرم، همان یک دیوار را خالی داشتیم؛ خبر شهادت سردار سلیمانی را که دادند، با غم و اندوه فراوان صبح آن روز چهره ایشان را کشیدم.