printlogo


رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با تأکید بر امکان اصلاح و بهبود روش اجرای قانون مطرح کرد
اعتراض آری، اغتشاش نه


​​​​​​​رئیس‌جمهور شب گذشته در هفتمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با تبریک حلول ماه ربیع الاول، به رویداد فرهنگی اخیر اشاره کرد و گفت: خداوند را شاکر هستم برای دو رویداد مهم فرهنگی که طی ۱۰ روز گذشته رخ داد؛ یکی رویداد فرهنگی و بزرگ و بی نظیر اربعین که بیش از سه و نیم میلیون نفر از مردم کشورمان و بیش از ۲۰ میلیون نفر از زائران به امام حسین (ع) ادای احترام کردند و رویدادی بزرگ را رقم زدند. وی افزود: رویداد بزرگ دیگر در مشهد مقدس رخ داد و بیش از  چهار و نیم میلیون نفر در مشهد مقدس از سراسر کشور و جهان اسلام زائر امام رضا (ع) شدند که این دو رویداد بزرگ عشق مردم به اهل بیت(ع) را نشان داد و دولت هم وظیفه داشت با همه ظرفیت در خدمت تسهیل و خدمات‌رسانی به زائران باشد.

عضویت در شانگهای، گام بلند اقتصادی
دکتر رئیسی، در ادامه با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین‌المللی شانگهای گفت:  با عضویت در سازمان شانگهای از نظر اقتصادی به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا متصل شده‌ایم. وی با بیان اینکه بخش مهمی از اقتصاد جهان را کشورهای عضو سازمان شانگهای در اختیار دارند، تأکید کرد: ارتباط اقتصادی ایران با این سازمان به توسعه اقتصادی ایران کمک خواهد کرد و  روابط تجاری ما با روسیه ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است و همچنین روابط ما با تاجیکستان از زمان سفرم تا امروز 6-5 برابر شده است.

صدای مردم ایران در سازمان ملل متحد 
رئیس جمهور به سفر نیویورک و نشست‌ها و دیدارهای جانبی آن با سران کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی و آفریقایی اشاره کرد و گفت: در این نشست‌ها و دیدارها تضمین‌هایی که باید جمهوری اسلامی ایران بگیرد، مورد تأکید قرار گرفت . وی افزود: در نشست با دبیر کل سازمان ملل نیز وی بر ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی اعتراف کرد بنده نیز به ایشان گفتم سعی کنید سازمان ملل سازمان ملت‌ها باشد نه سازمان قدرت‌های بزرگ. رئیس جمهور با اشاره به اینکه در نشست با رئیس جمهور فرانسه موضوع حقوق بشر به صورت کلی بیان شد، اظهار کرد: در دیدار با مکرون موارد نقض حقوق بشر در غرب و اروپا و استانداردهای دوگانه آنان در موضوع حقوق بشر مورد تأکید قرار گرفت و به ایشان گفتم: شما چقدر از اروپا دنباله روی می‌کنید.

قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با داعش آمریکایی
رئیس دولت درباره موضوعات هسته‌ای مطرح شده در سفرنیویورک اظهار کرد: ایران در آخرین پاسخ خود بر دریافت تضمین اعتمادآور تأکید دارد و از نظر ما مسائل مطرح شده بین ایران و آژانس سیاسی است؛ حل و فصل شدن مسائل پادمانی و رفع تحریم‌ها برای برخوردار شدن مردم ایران از منافع اقتصادی آن دیگر خواسته های ما در مذاکرات هسته‌ای است. رئیسی با بیان اینکه در دیدارهای دوجانبه، همه کشورها بر توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران باوجود تحریم‌ها تأکید داشتند، اظهار کرد: قصد ما تعامل با همه کشورهاست و شرق و غرب فرقی نمی‌کند. رئیس جمهور درباره ابتکارش در نشان دادن تصویر سردار سلیمانی تصریح کرد: مؤسس داعش، آمریکایی‌ها بودند و قهرمان مبارزه با داعش حاج قاسم سلیمانی و این انسان توسط رئیس جمهور سابق آمریکا به شهادت رسید؛ می‌خواستم بگویم به غلط مدعی حقوق بشر هستید و کسی که مبارز اصلی با تروریسم بود را به شهادت رساندید. دوم اینکه مظلومیت مردم ایران و شهید سلیمانی را نشان دهم و سوم پیگیری عادلانه عاملان این اقدام تروریستی را خواستار شدم. وی درباره فراخوان‌های منافقین برای تجمع مقابل سازمان ملل گفت: این فراخوان‌ها هیچ تردیدی در من و همراهانم ایجاد نکرد؛ پس از سخنرانی در مجمع عمومی به صورت پیاده به محل استقرار برگشتیم، معلوم شد که کارشان مثل همیشه بی اثر و بی رمق است.

امروز وحدت و انسجام مهمترین مسئله کشور است 
رئیس جمهور با بیان اینکه حدفاصل بین اعتراض و اغتشاش باید مشخص شود، گفت: نباید وحشت داشت افرادی نسبت به روش و اجرای قانون انتقاد کنند. نباید انتقادات را درباره روش اجرای قانون محدود کرد. وی ادامه داد: چه اشکالی دارد برای گفت‌وگو، نقد و حتی اعتراض مراکزی را قرار دهیم که بشود در آن مکان‌ها در این زمینه تعاملاتی انجام شود.  نیروی انتظامی و نظامی حافظ جان و مال مردم هستند. خط قرمز جمهوری اسلامی تعدی به جان و مال مردم است و هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد افرادی با اغتشاش بخواهند امنیت جامعه را 
برهم بزنند. 
وی با بیان اینکه امروز وحدت و انسجام مهم‌ترین مسئله کشور است، ادامه داد:
جمهوری اسلامی همچنان باقی است و قدرتمندترین کشور در منطقه است.
دکتر رئیسی گفت: امروز تحریم و آشوب را دو روی یک سکه می‌دانیم و دشمن می‌خواهد با ترفندی تکراری فوتبالیست را مقابل فوتبالیست، هنرمند را مقابل هنرمند و مردم را مقابل مردم قرار دهد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل