printlogo


فضیلت زیارت امام رضا(ع) در آینه روایات

در خصوص زیارت مضجع مطهر امام رضا(ع) مانند بقیه ائمه بزرگوار شیعه(ع) به آن تأکید فراوانی شده و روایات بسیاری در فضیلت زیارت مرقد امام رضا(ع) نقل‌شده است.
اباصلت هروی از حضرت رضا(ع) روایت می‌کند: به خدا قسم هیچ یک از ما خانواده نیست مگر اینکه کشته یا شهید می‌شود. پرسیدم: آقا، شما را چه کسی می‌کشد؟ فرمود: شرورترین خلق خدا در زمانم به وسیله سم؛ سپس مرا در دیار غربت دفن می‌کنند. «ألا فمن زارنی فی غربتی کتب الله له أجر مائه ألف شهید و مائه ألف صدیق و مائه ألف حاج معتمر و مائه الف مجاهد و حشر فی زمرتنا و جعل فی الدرجات من الجنة رفیقنا». بدان هر کس مرا در غربتم زیارت کند خداوند ثواب 100هزار شهید و 100هزار صدیق و 100هزار حاجی و عمره‌گزار و 100هزار مجاهد می‌دهد و با ما محشور می‌شود و در درجات عالی بهشت رفیق ماست.
امام جواد(ع) فرمودند: «من ضامن بهشت برای کسی هستم که قبر پدرم را در توس زیارت کند و حق او را بشناسد». (عیون اخبارالرضا، ج ۲، ص ۲۵۶)
امام هادی(ع) می‌فرمایند: «هر کس حاجتی دارد، باید به زیارت مرقد جدم، علی بن موسی الرضا(ع) در توس بشتابد. او باید با غسل به زیارت رود و دو رکعت نماز نزد سر آن حضرت (بالای سر) بخواند و در قنوت حاجت خود را بخواهد. همانا دعایش مستجاب خواهد شد، اگر خواسته او گناه یا قطع رحم نباشد». (وسائل‌الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۶۹)
در برخی از آن‌ها ثواب‌هایی نقل‌شده که نشان از برتری این زیارت بر زیارت حرم حضرت امام حسین(ع) دارد:
۱- علی بن مهزیار نقل می‌کند: از امام هادی(ع) پرسیدم: فدایت شوم زیارت امام رضا(ع) افضل است یا زیارت امام حسین(ع)؟ آن حضرت فرمود: «زیارت پدرم افضل است؛ زیرا امام حسین(ع) را هر گروهی از مردم زیارت می‌کنند ولی پدرم را زیارت نمی‌کند مگر شیعیان خاص و خالص ما». (الکافی علامه کلینی).
این روایت با کمی تغییر در منابع دیگر نیز وجود دارد. (تهذیب الاحکام شیخ طوسی).
۲- محمد بن سلیمان نقل می‌کند: از امام جواد(ع) در مورد مردی پرسیدم که برای انجام حج تمتع داخل مکه شد و خداوند بر انجام حج و عمره او را کمک کرد؛ سپس به مدینه رفت و بر رسول خدا(ص) سلام داد و آن جناب را زیارت کرد. پس‌ازآن به زیارت شما آمد؛ درحالی‌که به حق شما عارف بوده و می‌داند شما حجت خدا بر مخلوقات هستید. همچنین توجه دارد شما همان دری هستید که شخص برای توجه به خداوند باید از آن وارد شود و به شما سلام داده و زیارتتان کند. سپس به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) رفته و به آن حضرت سلام می‌دهد. آنگاه به بغداد رفته و بر امام موسی بن جعفر(ع) سلام می‌دهد. سپس به شهر خودش مراجعت می‌کند و پس از رسیدن موسم حج، خداوند متعال دوباره حج را روزی او می‌کند. حال بفرمایید کدام‌یک از این دو افضل و برتر هستند؟ حجی که به‌جا آورده و برگشته و دوباره حج روزی او شده یا به خراسان رود و پدر بزرگوارتان علی بن موسی(ع) را سلام داده و زیارت کند؟
حضرت امام جواد(ع) در پاسخ فرمودند: «بهتر آن است به خراسان رود و بر پدرم امام رضا(ع) سلام داده و آن جناب را زیارت کند و شایسته است این زیارت را در ماه رجب انجام دهد، ولی امروزه به آن مبادرت نکند؛ زیرا هم بر ما و هم بر شما از ناحیه سلطان ترس و بیم بوده و ممکن است در معرض اذیت و آزار قرار گیریم». (کامل الزیارات ابن قولویه)
خواننده بزرگوار و ولایی این سطور بداند با مختصر روایاتی که از بعضی از ائمه هدی(ع) ایراد شد، در لزوم زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) ثواب بسیار زیادی ذکر شده و همان گونه که ملاحظه فرمودید بعضی از روایت‌ها افضل بودن زیارت امام رضا(ع) بر زیارت حضرت امام حسین(ع) را تأکید می‌کند، زیرا به فرموده امام جواد(ع): زیارت پدرم افضل است؛ زیرا امام حسین(ع) را هر گروهی از مردم زیارت می‌کنند ولی پدرم را زیارت نمی‌کند مگر شیعیان خاص و خالص ما.
در این میان قطعاً عاشقان و والهان ایرانی بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) کوتاهی نکرده و نخواهند کرد و همواره موج عاشقان آن آستان قدسی باوجود گرانی‌ها و سختی‌های خاص، روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود.
باید اشاره‌ای داشته باشم به تمامی شیعیان جهان، آن عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که با سختی‌های ویژه و تحمل بار سنگین سفر و غیره دست از این استحباب قریب به وجوب زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) بر نداشته و نخواهند داشت.
اینجانب چون حدود 50سال مقیم کشور برادر سوریه هستم، عزیزان و عاشقان شیعی و بعضاً از برادران اهل تسنن را می‌بینم که با چه ذوق و شوقی خود را مهیا می‌کنند انفرادی و گروهی به پابوسی غریب توس و انیس‌النفوس بشتابند.