printlogo


شهید عزیزالله جعفری


​​​​​​​ولادت:
9/1/1331
شهادت: 9/7/1359 
متولد: نیشابور 
علت شهادت: سقوط هواپیما در عملیات غرب کشور
مزار: حرم مطهر 

سرور یزدی «شهید عزيزالله جعفرى» فرزند عباسعلى در نهم فروردين سال 1331 در شهرستان نيشابور چشم به جهان گشود. علاقه زيادى به نقاشى داشت. ديپلم رياضى را از دبيرستان خيام گرفت و در دانشكده ‏نيروى هوايى قبول شد. چون بلندپرواز بود، خلبانى را انتخاب کرد.
در سال 1354 برای دوره  خلبانى به آمريكا رفت و در سال 1356 به کشور برگشت. او نخستین نفرى بود كه با جت «اف 5» پرواز كرد.  هر چند در نظام پهلوى دوره آموزشى را در آمريكا گذرانده بود، ولى با آغاز انقلاب از خدمت در نظام شاهنشاهى سرپيچى كرد. در تظاهرات و راهپيمايى‏ها شركت می‌کرد. با وجود اينكه خلبان بود اما مانند بسيجى‌‏ها در خيابان‌ها كشيك می‌داد.
پیش از سال 1357 كه در بندرعباس بود، در پايگاه نيروى هوايى به مخالفت با رژيم پرداخت و چون تحت تعقيب بود به نيشابور برگشت و تا سقوط رژيم در آنجا بود. در دوران انقلاب در مراسم مختلف شركت می‌کرد. وجود ضدانقلاب را نمى‌‏توانست تحمل كند به همين خاطر از فرماندهى نيروى هوايى خواست به كردستان برود و گروهك‌ها را از بين ببرد و از نيروهاى زمينى حمايت كند. طى سه روز پنج پرواز برون‌مرزى داشت و در يكى از مأموريت‏ها پل ارتباطى بسيار مهم عراق را منهدم کرد. 
او در آخرین پرواز با سرگرد محمدى براى يك مأموريت به خاك عراق می‌روند. آن‏ها با دو هواپيما پرواز می‌کنند. در زمان رفتن به خاك عراق نيروهاى عراقى آن‏ها را شناسايى می‌کنند و در برگشت، هواپيماى آن‏ها را مورد هدف قرار می‌دهند. سروان خلبان عزيزالله جعفرى در تاريخ 9/7/1359 در منطقه عملياتى غرب كشور به علت سقوط هواپيما در حين نبرد با دشمن به درجه رفيع شهادت نائل آمد. پيكر مطهر او پس از تشییع در زادگاهش به مشهد منتقل و در صحن حرم مطهر به خاك سپرده شد. روحش شاد.