printlogo


رئیس پلیس فتا خراسان رضوی تشریح کرد
دام کلاهبرداران مجازی برای طعمه‌های ناشنوا!
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: جامعه ناشنوایان یکی از قشرهایی‌اند که کلاهبرداران در فضای مجازی به دنبال طعمه کردن آن‌ها هستند و در این زمینه پرونده‌ای نیز در پلیس فتا استان در حال رسیدگی است.


دورکاری با 70 میلیون بدهکاری!
سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح این پرونده به خبرنگار قدس گفت: با توجه به اینکه قشر عزیز ناشنوا ارتباط ویژه‌ای با فضای مجازی برقرار می‌کنند؛ چرا که بیشتر اقدامات در این فضا به صورت دیداری و متن است، همین نکته سبب شده افراد سودجو برای کلاه‌برداری از این افراد دست به طراحی نقشه‌های شیادانه‌ای بزنند.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی تصریح کرد: به عنوان مثال چند روز پیش یکی از ناشنوایان محترم با مراجعه به پلیس فتا درخواست پیگیری شکایتش را ارائه کرد.
وی گفت: وقتی مستندات این فرد به همراه اظهارات اولیه او دیده ‌و مطالعه شد مشخص شد فرد شاکی ابتدا در فضای مجازی با یک آگهی استخدام با عنوان کارمند دورکار با حقوق مناسب مواجه می‌شود. در ادامه با فرد آگهی دهنده در فضای مجازی برای دریافت توضیحات تکمیلی جذب نیرو پیام‌هایی را رد و بدل می‌کنند.
در همین میان فرد آگهی دهنده که همان کلاهبردار است و پی برده بود طعمه‌اش یک ناشنواست، یک قطعه فیلم آموزشی ایجاد یک حساب در صرافی‌های آنلاین و… ارسال و از او می‌خواهد فرایند عضویت را طی کند.
از سوی دیگر به او می‌گویند هزینه‌های افتتاح حساب و موجودی اولیه را ما به حسابت واریز می‌کنیم و لازم نیست او هیچ هزینه‌ای بکند. فقط فرد ناشنوا به محض واریز وجه مشتریان دستورات آن‌ها را باید اجرا کند.
جهانشیری بیان کرد: به تصور مرد ناشنوا دورکاری او آغاز و واریز و برداشت وجوه هم شروع می‌شود که به یک باره حساب‌های بانکی فرد مذکور مسدود و کمی بعد متوجه می‌شود مسدودی حساب با دستور مقام قضایی بوده و پول‌هایی که به حساب او واریز می‌شده از حساب افراد متعددی در سراسر کشور به سرقت رفته است.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر بیش از ۷۰ میلیون تومان وجوهی که از کارت‌های بانکی شاکیان در شهرهای زنجان، کرمان، شیراز و… توسط کلاهبرداران به صورت غیر مجاز برداشت شده به واسطه حساب فرد ناشنوا به حساب‌های دیگر منتقل شده است.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: این موضوعات یک سوی ماجرا قرار دارد و حالا فردناشنوا باید جبران خسارت‌های شاکیان را بکند که برایش بسیار دشوار است. کلاهبرداران هم که بارها گفته شده در فضای مجازی به دنبال اقدامات مجرمانه خود هستند به سراغ طعمه‌های جدید خواهند رفت.
جواد جهانشیری بیان کرد: این دومین پرونده‌ای است که به این شیوه، عزیزان ناشنوا گرفتار دام کلاهبرداران شده‌اند. بیشتر وجوهی که از حساب شهروندان به صورت غیرمجاز خارج شده با عناوین سامانه ثنا، واریز بیعانه خرید کالا و… است. 
بنابراین از شهروندان درخواست می‌شود با دیدن آگهی‌های دورکاری درصورت پیگیری ماجرا به هیچ وجه حساب بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند. اگر همه ما پلیس خودمان باشیم و توصیه‌های پلیسی را جدی بگیریم با کاهش جرایم مواجه خواهیم شد.

اجاره ویلایی که وجود نداشت!
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در ادامه از وقوع کلاه‌برداری در خصوص اجاره منزل و ویلا در فضای مجازی به ویژه سایت‌های واسط خبر داد و در بیان این ماجرا گفت: پیش از اجاره  و رزرو منزل و ویلا از پرداخت هرگونه وجهی با عنوان بیعانه جداً خودداری کنید.
جهانشیری اظهار کرد: با توجه به تشکیل چند فقره پرونده در پلیس فتا مبنی بر کلاه‌برداری از طریق درج آگهی‌های جعلی اجاره ویلا در سایت دیوار، موضوع به صورت ویژه در دستور کار این پلیس قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: در این روش کلاه‌برداری، مشخص شد فرد کلاهبردار با نمایش تصویرهای منازل به ویژه نزدیک حرم مطهر که وجود فیزیکی ندارند با قیمت پایین‌تر از عرف بازار در سایت دیوار با شرط پرداخت بیعانه اجاره می‌دهد.
این مقام مسئول تصریح کرد: متقاضیان ویلا و منزل مسکونی پس از مشاهده این آگهی‌ها در سایت دیوار و با خوشحالی از پیدا کردن محل اسکان و قیمت پایین آن، بلافاصله اقدام به واریز وجه بیعانه به حساب فرد اجاره دهنده می‌کردند؛ اما پس از مراجعه به نشانی اعلامی برای مشاهده ویلا، متوجه می‌شدند این آگهی‌ها جعلی بوده و مورد کلاه‌برداری قرار گرفته‌اند.
جهانشیری بیان کرد: کارشناسان پلیس فتا پس از تشکیل پرونده و با یک سری تحقیقات در فضای سایبری، متهم را مورد شناسایی قرار دادند و او را در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی تأکید کرد: شهروندان مراقب باشند برای انجام هر نوع معامله از طریق سایت دیوار و سایت‌های مشابه و خرید هر نوع کالا از طریق فروشگاه‌های اینترنتی، حتماً پس از دریافت و مشاهده کالا و بررسی کیفیت آن، اقدام به واریز وجه کنند و از واریز هرگونه وجه با عنوان بیعانه خودداری کنند.

خبرنگار: عقیل رحمانی