printlogo


عرض ارادت علما و شخصیت‌های فرهنگی اهل سنت کشور به ساحت امام رضا(ع)
وحدت و همدلی به سبک رضوی
همزمان با دهه پایانی ماه صفر، وفات پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و در آستانه شهادت امام رضا(ع)، گردهمایی علما، روحانیون و شخصیت‌های فرهنگی اهل سنت کشور با شعار «احیای سنت نبوی، عمل به سیره رضوی» در حرم مطهر رضوی برگزار شد. 


این مراسم صبح سوم مهر با حضور تولیت آستان قدس رضوی و بیش از ۵۰۰ نفر از علمای اهل‌سنت از سراسر کشور در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد.
ابتدا دکتر عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی این ایام را به حاضران در این گردهمایی تسلیت و خیر مقدم گفت و سپس سخنرانان به جایگاه دعوت شدند. 

احیاگر دین نبوی و ترویج اخلاق کریمانه
شیخ اسماعیل بازدار، امام جمعه اهل سنت بوشهر در این گردهمایی طی سخنانی گفت: امام رضا(ع) احیاگر دین نبوی و ترویج اخلاق کریمانه است. این امام همام الگوی برتر برای همه مسلمانان در اخلاق، عبادت، شجاعت، تدبر، بخشش و سخاوت است و از همین رو همه دل‌ها مشتاق ایشان است. علمای بزرگ اهل سنت در کتاب‌های خود امام رضا(ع) را به امام‌السید می‌شناسند و ایشان را شایسته صداقت و حکمرانی بر مسلمانان می‌دانند.
این عالم اهل سنت در ادامه با بیان اینکه محبت به اهل بیت(ع) نماد و منبع وحدت و همدلی است، گفت: محبت به ائمه اطهار(ع) قلب‌ها را به هم نزدیک و راه سعادت را برای مسلمانان هموار می‌کند.
بازدار افزود: دشمنان همواره تلاش دارند بین شیعه و سنی تفرقه بیندازند، اما محبت به اهل بیت(ع) و الگوبرداری از عترت پاک رسول الله(ص) در میان فرق اسلامی نهادینه شده و هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را از هم جدا کند.

مایه رستگاری
امام جمعه تربت‌جام نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: رسول گرامی اسلام(ص) در حدیث ثقلین بیان فرمودند: «من در میان شما دو چیز سنگین و گرانبها را به جا می‌گذارم؛ کتاب خدا و عترتم را. مادامی که به آن دو چنگ بزنید، هرگز گمراه نخواهید شد و هرگز نخواهید لغزید».
وی ابراز کرد: قرآن و عترت مورد وصیت پیامبرند و این دو توأم با هم هستند، تمسک به عترت موجب هدایت و رستگاری و سبب منحرف نشدن از راه حق و نلغزیدن همیشگی است و راه نجات، در تمسک به ایشان و پیروی از اوامر ایشان است. وی ادامه داد: همه ما اهل ایران هستیم و راه، پرچم، آرمان و کیشمان یکی است، ما اهل شیعه و سنی باید پرده‌های تعصب را از چشم‌ها کنار بزنیم.

اسلام به زنان ایرانی هویت داده است
امام جمعه اهل سنت هرمزگان نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم گفت: اسلام به زنان ایرانی هویت داده است و امروز عده‌ای سعی دارند عزت و احترام زن را زیر سؤال ببرند و درصدد هستند کرامتی که نظام جمهوری اسلامی به ما ارزانی داشته را از ما بگیرند.
شیخ مسعود راهبر ابراز کرد: ما در هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی نابرابر دشمن بعثی، ده‌ها هزار شهید دادیم تا یک وجب از خاک کشورمان به تاراج دشمنان نرود. امروز محبت اهل بیت(ع) در تار و پود قلوب تک‌تک اهل سنت ریشه دوانده است و اهل سنت و شیعیان 
ید واحده هستند و همواره از نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنند.

توجه به احیای نام و سنت پیامبر(ص)
معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری نیز در سخنانی توجه به احیای نام و سنت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) با هدف تبیین خط اصلی حرکت اسلام و بازگشت به اسلام اصیل را بخشی از اقدام‌های فرهنگی امام رضا(ع) دانست. حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط عنوان کرد: ائمه اطهار(ع) از جمله حضرت رضا(ع) همواره تلاش فراوانی داشتند تا سنت پیامبر(ص) نقل و اجرا شود و مردم از آن تبعیت کنند. در عصری که عباسیان صحنه‌سازی می‌کردند تا مشروعیت خود را در انتساب به پیامبر(ص) بدانند و فرقه‌های انحرافی سنت نبوی را تباه کرده بودند، حضرت رضا(ع) به احیای نام و سنت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) پرداخت. وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) نه تنها سیره پیامبر(ص) را نقل می‌کرد بلکه خود عامل به سیره نبوی بود، در واقع سیره امام رضا(ع) همان سیره پیامبر(ص) بود و همواره به مردم توصیه می‌کرد به سیره ایشان عمل کنند و آن را در زندگی خود به کار گیرند.
در این گردهمایی تعدادی از حاضران نیز به شعرخوانی در وصف رسول گرامی اسلام(ص) پرداختند و در پایان نیز بیانیه گردهمایی را در انزجار از تحرکات روزهای اخیر اغتشاشگران و دشمنان انقلاب و اسلام قرائت کردند.