printlogo


قدس از فعالیت موکب حضرت نجمه(س) گزارش می‌دهد
دهه هشتادی‌ها پای کار میزبانی زائران امام هشتم(ع)
مشهدالرضا این روزها میزبان خیل عظیمی از زائران شده که پیاده و سواره خود را به شمس‌الشموس رسانده‌اند و می‌خواهند در روزهای پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی عزاداری کنند و به زیارت علی بن موسی الرضا(ع) بروند.


موکب حضرت نجمه(س) با کمک دختران دهه هشتادی یکی از خیل موکب‌هایی است که همزمان با دهه پایانی ماه صفر در مشهدالرضا فعال شده‌ تا میزبان لشکر زائران امام رضا(ع) باشد. موکبی چای و غذای نذری به زائران می‌دهد، دیگری محل اسکان زائران شده، تعداد زیادی از موکب‌ها هم امسال برنامه‌های مختلفی در کنار عزاداری‌ها دارند که با محورهای گوناگون برای رده‌های سنی مختلف در حال اجراست.
امسال برای دومین بار مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در کنار همه موکب‌هایش، موکب حضرت نجمه(س) را راه‌اندازی کرده که توسط ۱۵۰دختر دهه هشتادی و در مجموع ۳۰۰نفر در حال ارائه خدمات به زائران است. این موکب فعالیت خود را از جمعه اول مهر آغاز کرده و فعالیتش تا پایان ماه صفر ادامه دارد؛ از کافه نوجوان تا پیدا کردن نقشـــــه گنــج. مــــوکب حضـــرت نجمـه(س) 
حد فاصل میدان بسیج تا فداییان اسلام ۲ است، موکبی بزرگ که در واقع مربوط به دانشگاه امام رضا(ع) است. در روزهای معمولی، دانشجویان در این مجموعه می‌توانند در برنامه‌های بزم اندیشه و همایش‌هایی که برگزار می‌شود حضور یابند. 

خدمت‌های متنوع دهه هشتادی‌هادر 18 غرفه
وارد موکب که می‌شوم با فضایی باز روبه‌رو می‌شوم که مفروش شده است. دو دختر دهه هشتادی در حال واکس زدن کفش‌های زائران هستند، کفشداری مقابل جایی است که این دختران نشسته‌اند. وقتی کفش‌هایم را به خادمانی که آن‌ها نیز دختران دهه هشتادی هستند می‌دهم تا آن را در یکی از قفسه‌ها گذاشته و شماره آن قفسه را به من بدهند، صدای اذان مغرب به افق مشهد به گوش می‌رسد و در سمت چپ، بانوان برای اقامه نماز در ردیف‌هایی پشت سرهم قرار می‌گیرند. نگاهی به کل محیط می‌اندازم، مقابل من در قسمتی که تقریباً وسط محوطه است حوض آبی قرار گرفته و اطراف آن با درختان و گل‌های مختلف در باغچه فضایی زیبا و آرام‌بخش را ایجاد کرده است. در اطراف این محوطه غرفه‌های مختلفی وجود دارد، از چایخانه و آشپزباشی بگیرید تا غرفه‌های خیاطی و کافه نوجوان. نماز جماعت که به پایان می‌رسد به سراغ خانم علیزاده که از روابط عمومی مؤسسه جوانان آستان قدس در این موکب حضور دارد می‌روم. او با اشاره به اینکه ایده این موکب حاصل جلسات متعدد است که مدیرعامل این مؤسسه با بخش‌های مختلف داشته، اظهار می‌کند: حدود ۱۸غرفه در این موکب فعال است که شامل کافه نوجوان، کافه کتاب، آشپزخانه، چایخانه، نارنج (مشاوره)، آتلیه عکاسی، غرفه خیاطی، دستخط، لواش بندری (فعالیت داوطلبانه ۱۰ بانوی جنوبی و تهیه ۶ مدل نان جنوب کشور)، غرفه استفاده کودکان از عینک برای تماشای تعدادی از فیلم‌های سه‌بعدی و ارائه محتوا توسط مربی به آن‌ها، غرفه پاتوق کتاب، نائب‌الزیاره (زیارت زائران به نیابت از افرادی که نتوانسته‌اند در دهه آخر ماه صفر به مشهد سفر کنند) و غرفه طب سنتی (شامل ارائه محتوا درباره سبک زندگی و تغذیه‌ای درست با محوریت طب سنتی به زائران) است. در این موکب به دختران
 دهه هشتادی اصطلاحاً نقشه گنجی از غرفه vr داده می‌شود و آن‌ها پس از بازدید از همه غرفه‌ها به گنج خود که حاوی کتاب‌هایی در غرفه پاتوق کتاب است می‌رسند. 

فعالیت 300 دختر دهه هشتادی در این موکب
خانم علیزاده معتقد است کافه نوجوان در موکب حضرت نجمه(س) کافه‌ای دخترانه بوده که دختران دهه هشتادی در آنجا هر شب در قالب یک دورهمی، دغدغه‌ها و چالش‌های خود را مطرح می‌کنند و هر شب یک مربی به دغدغه‌های آن‌ها پاسخ می‌دهد.۱۵۰ دختر دهه هشتادی به طور مستقیم و در مجموع حدود ۳۰۰ نفر در این موکب فعال هستند و به طور داوطلبانه در این میزبانی شرکت کرده‌اند. خانم علیزاده درباره نحوه حضور این دختران در این موکب می‌گوید: مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در طول سال برنامه‌های مختلفی برگزار می‌کند و با مخاطبان خود ارتباط همیشــــــــــــگی دارد؛ برای این موکب هم به مخاطبان پیامک فرستاده تا هر کسی که دوست دارد در میزبانی از زائران دهه آخر صفر در قالب این موکب فعالیت کند. این موکب برای دومین بار است که فعالیت دارد، بار اول سال ۹۸ راه‌اندازی و به خاطر شیوع کرونا فعالیتش کنسل شده و هم اکنون دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است. به گفته این کارشناس روابط عمومی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، این فضا می‌تواند از هزار نفر میزبانی کند و تا پایان دومین روز از فعالیت این موکب حدود ۵۰۰ نفر از بانوان و دخترانشان در این مکان اسکان رایگان داشتند و از برنامه‌ها و خدمات غرفه‌ها استفاده کرده‌اند.
صحبتم که با خانم علیزاده تمام می‌شود از او جدا می‌شوم و به سراغ تعدادی از غرفه‌ها  می‌روم. یکی از زائران که با دو خواهرش از خواف به مشهد آمده در غرفه چایخانه نشسته است؛ درباره نحوه آشنایی‌اش با این موکب می‌گوید: ما زائران پیاده‌ای هستیم که با کاروان به مشهد آمده‌ایم و از طریق مسئول کاروان با این موکب آشنا شدیم. 
به غرفه‌ای که بانوان جنوبی در آن ۶ مدل نان جنوب کشور را داغ داغ از تنور به زائران می‌دهند می‌رسم. بوی نان داغ در فضا پیچیده است، چند نفر از زائران در مقابل این موکب ایستاده‌اند و مراحل تولید نان را نگاه می‌کنند. از یکی از این زائران می‌پرسم اهل کجایید؟ می‌گوید اسفراین؛ ادامه می‌دهد: اینجا اسکان داریم و از میزبانی مشهدی‌ها ممنونم. او که جمعه ظهر همراه با خانواده‌اش به مشهدرسیده بود، بیان می‌کند: حس و حال خوبی دارم که در این شب‌ها و روزهای پایانی ماه صفر این توفیق نصیبم شده که به زیارت حرم مطهر رضوی بروم.
به ساعت نگاه می‌کنم؛ حدود یک ساعت است که در موکب حضرت نجمه(س) هستم، زمان آن رسیده برگردم و نگارش گزارشم را آغاز کنم. در حالی که عزم رفتن می‌کنم از در ورودی صدای یاالله یاالله می‌آید. تعدادی از برادران را می‌بینم که یک دیگ بزرگ آش را با کمک هم داخل محوطه می‌آورند. به در ورودی موکب که می‌رسم با وانتی روبه‌رو می‌شوم که تعداد زیادی دیگ غذا در آن است و با خود می‌اندیشم ان‌شاءالله پروردگار از میزبانی‌ مشهدی‌ها راضی باشد و برای زائران نیز این زیارت و حضور در مشهدالرضا به خاطره خوبی تبدیل شود.

خبرنگار: مهدیه قمری