printlogo


موضع‌گیری نیروهای حافظ صلح در لبنان علیه رژیم صهیونیستی
یونیفل در برابر تل‌آویو
رژیم صهیونیستی سال‌هاست سخن از استقرار صلح می‌گوید اما حقیقت آن است بسیاری فهمیده‌اند  این حرف‌ها ادعایی تو خالی بیش نیست.


​​​​​​​ روز پنجشنبه «آندریا تننتی» سخنگوی یونیفل (حافظ صلح در لبنان) اعلام کرد: «اسرائیل هر روز حریم هوایی لبنان را نقض می‌کند و این اقدام نقش و فعالیت‌های نیروهای سازمان ملل را تضعیف کرده و موجب تشدید تنش‌ها می‌شود». 
در همین زمینه دکتر منصور براتی، تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با قدس بیان کرد: «آنچه در سرزمین‌های اشغالی ادامه پیدا کرده این است که باوجود وعده‌های داده شده صلح و تشکیل کشور مستقل فلسطین از طرف اسرائیل، این اتفاق در طول سال‌ها نیفتاد و پیش از سخنرانی لاپید –نخست‌وزیر رژیم اسرائیل -در مجمع عمومی سازمان ملل، فشارهایی به رژیم صهیونیستی وارد شد ازجمله اینکه محمودعباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد اگر این سخنرانی انجام شود و اشاره‌ای به راهکار تشکیل دو دولت نشود موضوع را از طریق مجامع جهانی خارج از اراده اسرائیلی‌ها مطرح خواهد کرد. واکنشی که به لاپید از طرف برخی از کشورها نشان داده شد نتیجه تداوم اشغال کرانه باختری و قدس شرقی است و با وجود انتظار برای حرکت به سمت صلح این اتفاق نیفتاده است».
براتی با تأکید بر پیش رو بودن انتخابات نوامبر امسال (آبان) و اهمیت نوع عملکرد دولت کنونی اذعان کرد: «اگر بخواهیم شرایط دولت کنونی را نسبت به زمان نتانیاهو مقایسه کنیم باوجود ژست صلح‌گرایانه دولت فعلی اسرائیل، به دلیل تداوم سیاست‌های اشغال‌گرایانه این رژیم شاهدیم برداشت ضدصلح بر رفتار رژیم صهیونیستی ادامه دارد. شاید اگر لاپید نقش جدی‌تری را در قبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی ایفا می‌کرد این وضع را شاهد نبودیم. از دو شب گذشته که وی موافقت خود را در سازمان ملل برای تشکیل دو دولت اعلام کرد به‌شدت مورد انتقاد نتانیاهو و حتی برخی احزاب درون دولت لاپید قرار گرفت که می‌گویند در این مسئله نظر شخصی خود را گفته است».
این پژوهشگر رژیم صهیونیستی در خصوص اعتراضات یونیفل اذعان کرد: «اگر به رفتار اسرائیل در خصوص مرزهای خود نگاه کنید می‌بینید در مرز با لبنان شاهد اختلافات دو طرف بر سر پرونده دریایی مدیترانه شرقی هستیم که به دلیل وجود منابع نفت و گاز در مدیترانه شرقی است (میدان گازی قانا و کاریش). در حال حاضر همه این میادین در اختیار اسرائیل است و از ماه اکتبر می‌خواهد برای برداشت گاز اقدام کند. این رژیم در موضوع دریایی به نوعی از خود نرمش نشان داده است.
علت اصلی این نرمش این است که می‌خواهد به صادرکننده گاز به اروپا تبدیل شود و نیاز دارد در مدیترانه امنیت و آرامش برقرار باشد. البته میدان گازی لویاتان و تمر را هم دارند. هرچند در مجموع این مجموعه گازی هم پاسخگوی اروپا و جایگزین روسیه نخواهد بود اما منبع بسیار خوبی برای اروپا خواهد بود. در مقابل این عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی در مرزهای آبی، آن‌ها در مرزهای خاکی به‌شدت درحال شدت عمل نشان دادن هستند تا عقب‌نشینی آبی جبران شود». وی افزود: «نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است اعیاد یهودی پیش رو است که گاه به دلیل چرخش مناسبت‌های تقویم اسلامی با هم تداخل خواهند داشت. مثلاً رمضان گذشته با تظاهرات رقص پرچم در صهیونیست‌ها همزمان شد. البته پیش‌بینی می‌شود در مقایسه با رمضان، سطح تنش در اعیاد پیش روی اسرائیلی کمتر خواهد بود. اما نمی‌شود گفت اصلاً تنشی اتفاق نخواهد افتاد. دیروز بن گبیر (غفیر) از رهبران راست افراطی به مسجدالاقصی رفته بود که حضور چنین افرادی موجب افزایش تنش خواهد شد».

خبرنگار: زینب اصغریان