printlogo


رئیس جمهور روسیه ضمن اعلام بسیج عمومی: برای دفاع از کشور با هر ابزاری آماده‌ایم
خط و نشان پوتین برای غرب


​​​​​​​رئیس جمهور روسیه ضمن اعلام بسیج نظامی محدود و بیان اینکه کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند، هشدار داد مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده خواهد کرد. ولادیمیر پوتین با بیان اینکه غرب آشکارا اعلام کرد اتحاد جماهیر شوروی را سرنگون کرده و اکنون به فکر تجزیه روسیه است، خطاب به مردم دونباس در شرق اوکراین که خواستار پیوستن به روسیه هستند، گفت: روسیه به برگزاری همه‌پرسی در مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا کمک خواهد کرد و امنیت آن‌ها را تضمین می‌کند. وی درباره ادعاهای مقامات غربی مبنی بر نزدیک‌بودن رویارویی اتمی با روسیه هشدار داد: «ما به کسانی که از سلاح اتمی دم می‌زنند هشدار می‌دهیم ممکن است باد به سمت آن‌ها بوزد! اگر تمامیت سرزمینی روسیه به خطر بیفتد از همه ابزارهای موجود استفاده خواهد شد و این بلوف نیست». رئیس‌جمهور روسیه در ادامه «فرمان بسیج محدود نیروهای ذخیره» را صادر کرد. به گفته پوتین، اقدامات (اداری) مربوط به این بسیج عمومی محدود آغاز شده و تأکید کرد تنها نیروهای ذخیره مشمول سربازی اجباری هستند و کسانی که در نیروهای مسلح خدمت کرده‌اند و دارای تجربه مرتبط و نظامی هستند در اولویت قرار دارند.
در پی این سخنان، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه کشورش نه تنها با رژیم اوکراین بلکه با تمام غرب در حال جنگ است، اعلام کرد ۳۰۰هزار نیروی نظامی ذخیره ارتش را برای حضور در بسیج محدود فرامی‌خوانند که تقریباً یک درصد منابع موجود است. مشاور پیشین ولادیمیر پوتین هم پس از این اظهارات، انگلیس را به حمله اتمی تهدید کرد. «سرگئی مارکوف» به  شبکه خبری «بی‌بی‌سی» خطاب به مقامات انگلیسی گفت: «شهرهای شما هدف قرار خواهند گرفت». همچنین رمضان قدیروف، رئیس جمهور منطقه خودمختار چچن که متحد پوتین محسوب می‌شود و نیروهایش در جنگ اوکراین حضور محسوسی دارند از انتقال به مرحله استفاده از تاکتیک‌های جدید در اوکراین خبر داد و گفت: آنچه دشمن تاکنون در عملیات ویژه نظامی مشاهده کرده، فقط یک شوخی کودکانه بوده است. عواقب وخیمی در انتظار دشمن است. 
اظهارات اخیر پوتین پس از آن صورت گرفت که سران مناطق لوهانسک و دونتسک روز سه‌شنبه تاریخ برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن این مناطق به فدراسیون روسیه را اعلام کردند. این جمهوری‌های خودخوانده گفته‌اند این همه‌پرسی از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (یک تا پنجم مهرماه) برگزار خواهد شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در واکنش به این حرکت مدعی شد موضع کی‌یف همچنان دست‌نخورده باقی خواهد ماند. پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) نیز اعلام کرده آمریکا نتیجه همه‌پرسی روسیه در اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد. دومای دولتی روسیه ولی از تصمیم ساکنان دونباس برای برگزاری همه‌پرسی به منظور پیوستن به مسکو استقبال کرده است. مسکو در ماه فوریه (اسفند گذشته) این دو منطقه را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت، اما شمار زیادی از کشورها هنوز آن‌ها را بخشی از اوکراین می‌دانند. 
فرمان پوتین که پس از بیش از ۶ ماه از آغاز عملیات ویژه نظامی مسکو در اوکراین صادر شده، واکنش‌هایی را در سطح جهان به همراه داشت. رابرت هابک، معاون صدراعظم آلمان اعلام کرد بسیج نسبی نیروهای روسیه، به تشدید جنگ اوکراین می‌انجامد. بریجیت برینک، سفیر آمریکا در اوکراین نیز در واکنش به فرمان پوتین مدعی شد: همه‌پرسی و بسیج ساختگی، نشانه ضعف و شکست روسیه است. جیلین کیگان، معاون وزیر امور خارجه انگلیس درباره این دستور گفت: این تصمیم ترسناک و تهدیدی جدی است اما تازه گرفته نشده است. موازی با این واکنش‌ها هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که همچنان در حال برگزاری است هم به صحنه‌ای برای حمله به روسیه تبدیل شده است. در نهایت براساس برآوردهای تحلیلگران و کارشناسان نظامی، تعداد نیروهای روسی، از جمله جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه، در حال حاضر از ۲۰۰هزار نفر تجاوز نمی‌کند و اگر بسیج ۳۰۰هزار نیروی جدید موفقیت‌آمیز باشد، این امر موجب تقویت روسیه در خط مقدم نبرد در خاک اوکراین می‌شود.