printlogo


دیدگاه/ حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر
حجاب، دلیل اجتماعی بودن زن از دید اسلام است
حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر فلسفه حجاب را حضور اجتماعی زن قلمداد کرد و گفت: چون قرار است زن در جامعه نقش‌آفرین باشد، برای اینکه از تعرض مردان مصون باشد و به ایفای نقش خود بپردازد، اسلام دستور داده حجاب داشته باشد.


به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران استان تهران که در حرم حضرت عبدالعظیم برگزار شد، اظهار کرد: نگاه قرآن به شخصیت زن یک نگاه استقلالی است. گاهی افراد تصور می‌کنند زن برای مرد آفریده شده است ولی اسلام چنین نگاهی را قبول ندارد و از نظر اصل خلقت، زن را با مرد یکسان می‌داند؛ «خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا». از همان گلی که مرد سرشته شد، زن هم ایجاد شده و اسلام در اصل خلقت برای مردان امتیاز ویژه قائل نیست. تصریح قرآن این است در اصل خلقت، هیچ امتیازی برای مردان نسبت به زنان وجود ندارد. این‌ها دو موجود هستند که به هم احتیاج دارند و اگر هر کدام نباشد نیمی از خلقت ناقص است.
در امور معنوی هم قرآن زن و مرد را یکسان می‌بیند و می‌فرماید: «من عمل صالحا من ذکر او انثی...». در بحث حق مالکیت هم باز اسلام هر دو را یکسان دیده و فرموده است: «للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنساء نصیب مما اکتسبن» پس در مورد مالکیت هم تساوی برقرار است.
قرآن در جای دیگر می‌فرماید: «و اذا طلقتم النساء فبلغن اجلهن فامسکوهن بمعروف او سروحن بمعروف». بر اساس این آیه، خداوند برخورد شایسته را یک اصل ضروری برای زنان و مردان می‌داند و مردان حق اهانت و تنبیه زنان را ندارند. در بحث مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی خود قرآن مسئله را صریح و روشن بیان می‌کند: «یا ایها النبی اذا جاءک المؤمنات یبایعنک علی ان لا یشرکن بالله شیئا...» بیعت یک امر سیاسی و اجتماعی است و در این آیه به پیامبر(ص) اجازه داده شده با زنان بیعت کند. از نظر فعالیت‌های اقتصادی زنان باید عرض کنم خود پیامبر(ص) همسری را انتخاب می‌کند که روزی از طرف او اجیر شده بود و کار اقتصادی انجام می‌داد. پیامبر(ص) نگفت این با شئونات پیامبری سازگاری ندارد. شما از فقها بپرسید فعالیت اقتصادی زنان جایز است یا نه، هیچ فقیهی زنان را از فعالیت اقتصادی منع نمی‌کند. از نظر حوزه پیشرفت و علم‌آموزی هم اسلام فراگرفتن دانش را برای مردان و زنان واجب کرده است. زمانی متدینان فکر می‌کردند دختران به مدرسه نروند دینشان حفظ می‌شود ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی زنان پیشرفت شایسته‌ای در حوزه علم پیدا کردند و امروز مشاهده می‌کنید چه در حوزه علمیه که زنان مجتهده فراوان داریم و چه در علوم روز مثل پزشکی و صنعت، زنان افتخارآفرینی می‌کنند. زن و مرد باید 
پا به پای هم در حوزه‌های مختلف جلو بروند، چون باید جامعه را با هم بسازند.

رشد دادن زنان، مورد اهتمام اهل بیت(ع)
وقتی به صدر اسلام برمی‌گردید می‌بینید رشد دادن زن یک مسئله مهم برای ائمه(ع) بود و خود فاطمه زهرا(س) با اینکه عمرشان کوتاه بود ولی فضه را طوری تربیت می‌کنند که پس از حضرت زهرا(س) آن‌قدر مسلط به قرآن بود که هر کس از او سؤال می‌کرد پاسخش را با قرآن می‌داد.
در بحث حضور زن در جامعه، این تفکر از کجا آمده که زن باید در خانه بنشیند و شوهرداری کند؟ بله، ما در روایات داریم جهاد زن این است خوب همسرداری کند. نقش زن برای مرد در زندگی بسیار نقش بزرگی است. همسرداری کار ساده‌ای نیست. شخصی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت همسری دارم که وقتی به خانه می‌روم به استقبالم می‌آید، وقتی اندوهگین هستم مرا تسلی می‌دهد و وقتی از خانه بیرون می‌روم مرا بدرقه می‌کند. پیامبر(ص) فرمود قدر همسرت را بدان، این همسر از عمال و کارگزاران خداست. در کنار همسرداری و فرزندپروری، اسلام برای حضور زن در جامعه مانعی ایجاد نمی‌کند. پیامبر(ص) فرمود: منع نکنید زنان به مسجد بیایند. در صدر اسلام بسیاری از مسائل در مسجد اتفاق می‌افتد و مسجد فقط جای عبادت نبود. پس زن باید در جامعه نقش‌آفرین باشد و نمی‌شود در جامعه حضور نداشته باشد. در همین موضوع حجاب چقدر روی این مسئله کار کردیم و توانستیم برای خانم‌ها جا بیندازیم که حجاب محدودیت نیست، مصونیت است؟ این‌هایی که علیه حجاب حرف می‌زنند و می‌گویند زن به خاطر حجاب در محدودیت قرار گرفته، معنای حجاب را نفهمیدند. زن که در خانه حجاب نمی‌خواهد. 
حجاب زن دلیل اجتماعی بودن زن از دید اسلام است چون قرار است زن در جامعه نقش‌آفرین باشد، برای اینکه از تعرض مردان مصون باشد و به ایفای نقش خود بپردازد، اسلام دستور داده حجاب داشته باشد.