printlogo


زیباسازی نمای ضلع قبله حرم رضوی
عملیات نماسازی ضلع قبله حرم مطهر رضوی، حدفاصل مسیر باب‌الرضا(ع) تا باب‌الجواد(ع) آغاز شده است.


مهندس غفاریان عصادست، معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی با بیان اینکه نماسازی ضلع قبله حرم مطهر در فاصله بین  باب‌الرضا(ع) و باب‌الجواد(ع) به عنوان پیشانی حرم مطهر امام رضا(ع) مطرح است، گفت: این موضوع پس از گذشت چند سال و مهیا شدن زمینه و بستر کار آماده زیباسازی است.
وی به ضرورت اجرای این پروژه اشاره کرد و افزود: ضلع قبله حرم مطهر از معدود جداره‌های بهسازی نشده در حریم حرم مطهر است که نمای فعلی آن حس وجود یک پروژه نیمه‌کاره را به زائران القا می‌کند. علاوه ‌بر این یکی از مسیرهای پرتردد زائران به شمار می‌آید و بیش از 40درصد زائران امام رئوف از مسیر باب‌الرضا(ع) و باب‌الجواد(ع) به حرم مطهر مشرف می‌شوند.
معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی با بیان اینکه این پروژه دارای ویژگی‌های ارزشمند هنری و معماری اسلامی است خاطرنشان کرد: زیباسازی نمای ضلع قبله حرم مطهر رضوی در مساحت بیش از 4هزار مترمربع به عنوان نمای اصلی مواجهه زائران و مجاوران با بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) مرداد سال جاری آغاز شده است.
وی گفت: همچنین در این پروژه، احداث آب‌نما در مقابل ایوان اصلی قبله در دستور کار قرار گرفته است. میزان مساحت حوض جانمایی شده به قدری است که از فاصله دور انعکاس ایوان اصلی را در آب خواهیم داشت، علاوه بر این با هدف ایجاد تلطیف و تلفیق حس روحانی در این محیط از عناصری همچون نور، آب و رنگ در معماری اسلامی بهره‌ برده‌ایم.
معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی از جانمایی سایه‌بان از امتداد ورودی باب‌الجواد(ع) به سمت ورودی باب‌الرضا(ع) در این پروژه خبر داد و افزود: ایجاد فضاهای خدماتی، بهره‌مندی از سایه، تعیین مسیر، مشخص شدن ورودی‌ها و خروجی‌ها و... از دیگر مزیت‌های طرح به شمار می‌رود. غفاریان با تأکید بر اینکه 70 درصد مصالح پروژه زیباسازی نمای ضلع قبله حرم مطهر رضوی آجر‌ سنتی با  طرح‌های ساده، گود و برجسته و در عین حال متوازن و زیباست، افزود: سعی شده از الگوهای آجرکاری قدیمی مشهد با مطالعه دقیق و متناسب با موضوع بهره گرفته شود. 
بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته طی 18 ماه آینده این پروژه به سرانجام خواهد رسید با این تفاوت که شاهد افزایش میزان فضاهای خدمات «پیشاتشرف» خواهیم بود.