printlogo


«مهمانک» میزبان مهربان طبیعت‌دوستان


روستای «مهمانک» که در 6كیلومتری جنوب غرب شهر آشخانه و در فاصله 55کیلومتری مرکز خراسان شمالی (بجنورد) در کنار جاده آسیایی قرار گرفته است، به دلیل دارا بودن طبیعتی سرسبز، کوه‌های سر به ‌فلک کشیده، چشمه‌های جوشان و جاذبه‌های منحصر به ‌فرد از جمله مقاصد مهم گردشگری شهرستان مانه و سملقان است. این روستا به ‌دلیل موقعیت جلگه‌ای - كوهستانی دارای آب وهوای معتدل و مرطوب است. علاوه بر کوه‌های سرسبز و چشمه‌سارهای متعدد (کفترخانه، چشمه زو، چشمه کافی قلعه)، چشمه آب گرم مهمانک که در 5/1کیلومتری جنوب شرقی روستا واقع شده از جمله جاذبه‌های اصلی منطقه به‌ شمار می‌آید. آب این چشمه از زیر یک كوه آهكی و از چندین نقطه خارج می‌شود و حاوی گوگرد و درمانگر بیماری‌های پوستی است. مردم محلی معتقدند آب این چشمه شفابخش است و مردان و زنان در آن شنا می‌كنند. این چشمه در محل به گرموک یا گرمک مشهور است.
داخل چشمه ماهی‌هایی کوچک و خاکستری دیده می‌شوند. آب چشمه پس از عبور از مسیر اصلی دو شاخه شده و به سمت زمین‌های زراعی اطراف کشیده می‌شود.
وجود دره‌های گوناگون و غارهای شگفت انگیز از ویژگی‌های طبیعی این روستاست. همچنین کفترخانه و چیلاق از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه است که طبیعت‌گردان زیادی را به این روستا می‌کشاند. کفترخانه دره‌ای سرسبز است که از باغ‌های روستای مهمانک شروع و در انتهای مسیر به چند دره تقسیم می‌شود. این منطقه دارای حفره‌های عظیم و صافی است كه چشمه‌ای خنک و رودخانه‌ در آن جریان دارد. «چیلاق» نیز در قسمت غربی روستا 
واقع شده و تفریحگاه قدیمی و اصلی اهالی است.