printlogo


سخنگوی وزارت خارجه با رد شایعات درباره نحوه صدور انرژی به لبنان خبرداد
ارائه بسته انرژی ایران به لبنان
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری خود احتمال رایزنی‌های برجامی جدید و سطح بالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را رد نکرد و از راهبرد دولت برای بهره‌گیری از همه فرصت‌ها سخن گفت.


​​​​​​​کنعانی تأکید کرد: هیچ توافق از قبلی برای مذاکرات برجامی در این سفر وجود ندارد و علی باقری در مقام معاون سیاسی وزیر خارجه، رئیسی و امیر عبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کند. وی درعین‌حال یادآور شد هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای از سوی مقامات ایران و مقامات آمریکا در نیویورک صورت نخواهد گرفت. کنعانی اضافه کرد: رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک دیدگاه‌ها و نظرات ایران را در ارتباط با تحولات‌منطقه‌ای بیان خواهد کرد و در مذاکرات دوجانبه در حاشیه نشست مجمع و کنفرانس‌های خبری برنامه‌ریزی‌شده نیز حضور می‌یابد. رئیس‌جمهور بر حضور در این اجلاس تأکید دارد تا مواضع رسمی ایران را با صراحت و شفافیت از تریبون مجمع عمومی به اطلاع جهانیان برساند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره موضع تهران نسبت به تنش میان ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان هم با اشاره به اینکه موضع‌ایران در مورد قفقاز،‌تحولات آن و تأثیر جنگ بر‌امنیت و ثبات‌منطقه به‌صراحت بیان‌شده، به تماس تلفنی رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر ارمنستان و گفت‌وگوی تلفنی وزیرخارجه با همتای آذربایجانی خود پس از درگیری‌های هفته گذشته اشاره کرد و گفت: تهران توصیه‌های سیاسی و نکات خود را به دو طرف تنش منتقل کرد و از هیچ کمکی برای پایان دادن به این درگیری دریغ نخواهد کرد. کنعانی ‌تصریح کرد: ما معتقد و پایبند به راهکارهای سیاسی و مذاکره و گفت‌وگو برای حل اختلافات هستیم و در خصوص ژئوپلتیک منطقه و عدم‌تغییر مرزهای بین‌المللی نیز سیاست ایران کاملاً روشن است و بر ضرورت این موضوع همچنان تأکید داریم. آنچه می‌تواند به این مسیر کمک کند وجود اراده‌ سیاسی در دو کشور برای شروع گفت‌وگوها و استفاده از چارچوب‌های منطقه‌ای و تلاش‌های توأم با همسایگان است. کنعانی در واکنش به درگیری‌های نظامی بین تاجیکستان و قرقیزستان هم، خاطرنشان کرد: ایران بر مبنای سیاست همسایگی و منطقه‌ای در صورت تمایل آن‌ها آمادگی دارد گفت‌وگوهای دوجانبه میان آن‌ها را تسهیل و میزبانی کند.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد کشتار اسرای مقاومت توسط طالبان نیز با اشاره به نیاز به پرهیز از درگیری‌های افغانی-افغانی و شکل‌گیری یک گفت‌وگوی ملی و دولت فراگیر در این کشور، اظهار کرد: ما برخوردهای نظامی در داخل افغانستان را خسارتی برای ملت این کشور می‌دانیم و با همه طرف‌ها و جریان‌ها در افغانستان در تماس هستیم.

مذاکرات برای فروش بسته انرژی به لبنان
کنعانی درباره تأمین سوخت موردنیاز لبنان، شایعات را رد کرد و گفت: تهران همواره تلاش کرده در جهت کمک به رفع مشکلات لبنان اعم از مشکلات سیاسی و اقتصادی نقش سازنده خود را ایفا کند و در همین راستا مذاکره برای دادن یک بسته انرژی به لبنان مطرح و گفت‌وگوهای میان دو کشور در سطوح مختلف انجام‌شده است. کنعانی همچنین به حضور یک هیئت بزرگ و رده‌بالای اقتصادی روسیه در تهران برای مذاکرات با شرکت‌ها و بخش‌های مختلف ایرانی در حوزه‌های مختلف صنعتی اشاره کرد و گفت: این رویداد نتیجه تلاش‌ها و مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور برای توسعه و ارتقای روابط است. کنعانی در پاسخ به پرسش دیگری دراین‌باره که چرا تهران درباره فوت ملکه بریتانیا موضع‌گیری نکرد با اشاره به اینکه  تهران در ارتباط با این موضوع هم به لحاظ پروتکلی هم از منظر عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه متناسب با روابط دوجانبه و بر اساس عرف رایج دیپلماتیک و آداب شناخته‌شده دیپلماتیک عمل کرده، تأکید کرد: مناسبات میان کشورها در خلأ شکل نمی‌گیرد و امیدوار هستیم در دوران پیش رو شاهد بهبود و ارتقای مناسبات دوجانبه میان دو کشور باشیم.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه