printlogo


با رأی قاطع قاضی دادگاه کیفری مشهد صورت گرفت
24 سال حبس، جزای برادران زورگیر
دو برادری که از اتباع خارجی هستند و در خیابان‌های مشهد دست به سرقت‌های مسلحانه با سلاح سرد از شهروندان می‌زدند، در حالی هر کدام به 12 سال حبس و تحمل 74 ضربه شلاق محکوم شدند که یکی از متهمان پرونده همچنان متواری است.


دو برادر زورگیر با یک دستگاه موتورسیکلت در خیابان‌های مشهد می‌چرخیدند تا طعمه‌ای مناسب برای اجرای نقشه جنون‌آمیز خود پیدا کنند.
دو متهم ماجرا که از اتباع غیرمجاز نیز هستند، برای آنکه هیچ‌کس نتواند در مقابل خواسته‌های زورگویانه آن‌ها مقاومت کند، با خود یک تیغه چاقو همراه داشتند. این دو برادر در مواردی با وارد آوردن ضربات سلاح سرد به بدن طعمه‌ها آن‌ها را به شدت مجروح می‌کردند. در حال حاضر یکی از این افراد دستگیر شده و با صدور رأی قاطع قاضی «مهدی ترابیان»؛ رئیس شعبه 144 دادگاه کیفری 2 مشهد، طعم عدالت را چشید.

سرقتی جنون‌آمیز!
یکی از شاکیان پرونده در تشریح نحوه حمله برادران زورگیر مدعی شد: ساعت حوالی 15:30 بود و من پیاده در خیابان بهارستان در حال تردد بودم که یک دستگاه موتورسیکلت با دو سرنشین سد راه من شد. در حالی که در دست ترک‌نشین موتورسیکلت یک چاقوی بزرگ بود، او شروع کرد به تهدید و قصدش هم سرقت گوشی تلفن همراهم بود.
من در مقابل خواسته آن‌ها مقاومت کردم تا شاید آن‌ها از محل متواری شوند؛ اما در یک لحظه ترک‌نشین از موتورسیکلت پیاده شد. به سمت من حمله کرد و با چاقویی که در دست داشت، ضربه‌ای به سرم زد و من مجروح شدم. آن‌ها موفق شدند گوشی‌ام را سرقت کنند. چون خانه پدرم همان نزدیکی بود و همسایه‌ها درگیری را دیده بودند، به سرعت برادرم در جریان قرار گرفت و خودش را به محل رساند. او راه سارقان را بست و گوشی تلفن همراهم را هر طور که بود از آن‌ها پس گرفت؛ اما سارق بی‌رحم ضربه‌ای به گردن برادرم زد و او را نقش زمین کرد. سارقان که اوضاع را این‌گونه دیدند، قصد داشتند از محل متواری شوند که همسایه‌ها راه فرارشان را بستند. یکی از سارقان دستگیر و تحویل پلیس شد؛ اما نفر دوم از محل متواری شد. با دستگیری متهم، برادرم که به شدت زخمی شده بود، به بیمارستان امدادی مشهد منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت.

اعتراف به سرقت‌های خشن
همزمان با دستگیری عامل اصلی حمله به شهروندان با سلاح سرد به قصد زورگیری گوشی‌های تلفن همراه، پرونده‌ای در دادسرای مشهد مفتوح و مورد رسیدگی قرار گرفت. فرد دستگیر شده در مراحل بازجویی و در شعبه بازپرسی اعتراف کرد فردی که متواری شده، برادرش است. او همچنین اظهار کرد: قبول دارم به همراه برادرم برای سرقت گوشی‌ها با تهدید اقدام می‌کردیم. در برخی موارد هنگام مقاومت افراد، برادرم با چاقو ضربه‌ای به طعمه‌ها می‌زد.
در این پرونده هم پس از سرقت، موتور را روشن کردیم تا فرار کنیم؛ اما نشد. من دستگیر و برادرم متواری شد. از سوی دیگر متهم به سرقت‌های فراوان در بولوار خیام و... اعتراف کرد. رسیدگی به پرونده در شعبه بازپرسی ادامه داشت تا اینکه 10 نفر از مالباختگان، فرد دستگیر شده را شناسایی و محل و نحوه وقوع سرقت را به صورت مکتوب اعلام کردند.

زندان، شلاق، پرداخت دیه
در نهایت پس از طی فرایند قضایی این پرونده در دادسرا، کیفرخواست برای هر دو برادر صادر و پرونده برای تکمیل مراحل رسیدگی قضایی به دادگاه کیفری 2 مشهد ارسال شد و برای صدور رأی روی میز قاضی شعبه 144 قرار گرفت.
از همین رو قاضی، متهم دستگیر شده را برای پاسخ به سؤالات و اخذ دفاعیات، چندین مرحله به شعبه فراخواند. در مسیر رسیدگی مشخص شد برادر این زورگیر به تهران گریخته و در مکانی نامعلوم مخفی شده است. 
در پایان رسیدگی دقیق و موشکافانه به این پرونده متهم «حمید.غ» و برادر فراری او با هویت «لطیف.غ» با اتهام‌هایی نظیر مشارکت در سرقت مسلحانه و سرقت به عنف گوشی تلفن همراه از 10شهروند روبه‌رو شدند. به این واسطه و با توجه به اقرار صریح متهم ردیف اول پرونده و تصاویر دوربین‌های مداربسته محل‌های وقوع سرقت، هر یک از برادران زورگیر به تحمل 12سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت پیشین و همچنین هر کدام از این زورگیران به تحمل 74 ضربه شلاق افزون بر رد مال در حق شاکیان محکوم شدند. در ادامه رأی دادگاه، همچنین اشاره شده متهمان پرونده باید دیه شاکیانی را که زمان سرقت گوشی‌هایشان آن‌ها را با چاقو مجروح کرده بودند، پرداخت کنند.

خبرنگار: عقیل رحمانی