printlogo


وزیر کشور در قرارگاه مرکزی خدمت‌رسانی به زائران رضوی در مشهد خبر داد
ظرفیت‌های ۷ استان در خدمت زائران دهه آخر صفر
وزیر کشور گفت: تاکنون با مسئولان دست‌کم هفت استان صحبت شده است تا برای تأمین نیازهای احتمالی جمعیت میلیونی زائران حرم مطهر امام رضا(ع) در دهه آخر صفر به کمک مسئولان خراسان رضوی بیایند.


احمد وحیدی روز دوشنبه در حاشیه قرارگاه مرکزی خدمت‌رسانی به زائران رضوی در دهه آخر صفر در مشهد افزود: از ظرفیت استان‌های مختلف برای خدمات بهداشتی، درمانی، تغذیه و تسهیلات اسکان زائران رضوی در دهه آخر صفر در مشهد استفاده خواهد شد.
وی ادامه داد: تمهیدات خیلی خوبی اندیشیده شده، نیازمندی‌ها ارزیابی و بخش زیادی از آن‌ها تأمین شده است. کمبودها باید در روزهای آینده تأمین شوند و با کمک و پیگیری همه دستگاه‌ها که مشتاقانه در حال خدمت هستند امیدواریم مشکل مهمی نداشته نباشیم.
وزیر کشور گفت: زائران مشهدالرضا در دهه آخر صفر تا حد ممکن محل اسکان خود را تدارک ببینند چون  پیش‌بینی می‌شود حضور مردم در دهه آخر صفر گسترده باشد هر چند امیدواریم با کمک همه دستگاه‌ها کمبود جدی نداشته باشیم.

خدمت‌رسانی مناسب نیازمند امکانات ملی 
استاندار خراسان رضوی هم گفت: در چند ماه اخیر در تلاش برای فراهم کردن و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای خدمت‌رسانی مناسب به زائران و عزاداران دهه آخر ماه صفر در مشهد مقدس هستیم، با توجه به پیش‌بینی تعداد زائران، لازم است تا از امکانات سایر استان‌ها نیز استفاده شود.
نظری افزود: در آستانه دهه آخر ماه صفر در حال برنامه‌ریزی گسترده در راستای ایجاد شرایط مطلوب برای زائران در این ایام هستیم.
وی ادامه داد: قرارگاه استانی دهه آخر ماه صفر در مشهد مقدس از چند ماه پیش تشکیل شده تا بتوانیم با سیاست‌گذاری و رویکردسازی وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه نظارت بر قیمت‌ها بسیار مهم است، اظهار کرد: در این راستا از ظرفیت بسیج اصناف استفاده می‌شود. نظارت‌ها از اجحاف در حق زائران جلوگیری می‌کند، در چند مورد تخلف صنفی که مشاهده شد مبالغ اضافی که از زائران گرفته شده بود به آن‌ها بازگردانده شده و با متخلفان برخورد شده است.
فرماندار مشهد هم در این نشست گفت: در قرارگاه خدمت‌رسانی دهه آخر صفر، چهار کارگروه با ۱۲ کمیته تشکیل شده است.
محسن داوری افزود: کارهای تخصصی قرارگاه از خرداد ماه آغاز شده و اسکان، تأمین ارزاق و خدمت‌رسانی مناسب در اولویت فعالیت این قرارگاه است.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین آستان قدس رضوی هم گفت: با توجه به پیش‌بینی حضور میلیونی زائران در دهه آخر ماه صفر و نیاز به اسکان زائران، ساختمان‌های اداری موظف به اسکان زائران شدند.

هماهنگی برای میزبانی 
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد با بیان اینکه شهرداری در نوروز امسال ظرفیت اسکان ۱۹هزار نفر را داشت، افزود: شهرداری مشهد اکنون ۷۰هزار نفر ظرفیت ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: پویش هم‌محله‌ای امام رضا(ع) نیز در ۱۳ منطقه و ۱۷۰ محله شهر مشهد در حال اجراست که طی آن شهروندان منازل یا یک اتاق واحد مسکونی خود را در اختیار زائران قرار می‌دهند. رویکرد میزبانی در گذشته این شهر، مردمی و بر اساس موقوفات و هیئت‌ها بود و اکنون نیز همین گونه است و این ارتباط زائر و مجاور ارزشمند است.
قائم مقام آستان قدس رضوی هم گفت: حضور میلیونی زائران دهه آخر صفر و خدمت‌رسانی به عزاداران نیازمند حمایت ملی است.
مالک رحمتی با بیان اینکه تأمین اقلام اساسی و نیاز این جمعیت انبوه بسیار مهم است، افزود: خدمت‌رسانی مناسب مستلزم هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها و حمایت دولت است و امیدواریم بتوانیم به خوبی خدمت‌رسانی کنیم.
بر اساس اعلام معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، ظرفیت اسکان رسمی زائران در مشهد ۱۲۸ هزار نفر شب است که هدف‌گذاری شده در دهه پایانی ماه صفر، در هر شب تا ۶۰۰ هزار نفر اسکان داده شوند.