printlogo


درگذشت دانشمند مدافع حقوق شیعیان در اندونزی 
«آزیوماردی آزرا» محقق برجسته اندونزیایی که در زمینه آموزش عالی اسلامی در این کشور نقش مهمی ایفا کرد و در سطح جهان به عنوان مروج گفت‌وگوی ادیان و مدافع حقوق شیعیان اندونزی شناخته شده بود در سن ۶۷سالگی درگذشت.


​​​​​​​ایکنا نوشته است: «آزیوماردی» که به تازگی به عنوان رئیس شورای مطبوعات اندونزی انتخاب شده بود، پس از یک حمله قلبی در پرواز به کوالالامپور در بیمارستان بستری شد. وی قرار بود در کنفرانس بین‌المللی تمدن اسلامی در جنوب شرق آسیا سخنرانی کند.
وی در طول حیات خود، نه تنها به عنوان یک روشنفکر مسلمان که از ایده اسلام میانه‌رو دفاع می‌کرد، بلکه به خاطر سهمش در روزنامه‌نگاری اندونزی و دیدگاه‌هایش در مورد اسلام و دموکراسی، شهرت پیدا کرده بود.
وی استاد ارشد تاریخ و فرهنگ اسلامی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشگاه دولتی اسلامی شریف هدایت‌الله جاکارتا بود. 
آزیوماردی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ ریاست انجمن بین‌المللی مورخان آسیا را بر عهده داشت و همچنین نقش‌های مهمی در مؤسسه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی بین‌المللی ایفا کرد. او همچنین سردبیری مجله مطالعات اسلامی «Studia Islamika» که توسط مرکز مطالعات اسلام و جامعه منتشر می‌شود را به عهده داشت و چند سال پیش مقاله‌ای با عنوان «اثر ایران در جنوب شرق آسیا: سیاست، ادبیات، زبان و الفبای جاوه‌ای» نوشته بود.