printlogo


مسئول نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم تشریح کرد
جزئیات سومین سوگواره بزرگ علمی و فرهنگی امام رضا(ع)
جزئیات سومین سوگواره علمی و فرهنگی امام رضا(ع) که به همت نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم  برگزار می‌شود، تشریح شد.


حجت‌الاسلام راد در نشست خبری تشریح برنامه‌های سومین سوگواره علمی و فرهنگی امام رضا(ع) ویژه دهه پایانی ماه صفر گفت: دفتر نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم همه ساله همزمان با دهه پایانی ماه صفر برنامه‌های علمی و فرهنگی متعددی را در قالب سوگواره برگزار می‌کند. این برنامه‌ها با هدف احیا و اشاعه فرهنگ رضوی با حضور استادان برجسته طراحی و امسال نیز سومین دوره از این سوگواره از اول تا پنجم مهر ماه تدارک و پیش‌بینی شده است.

همایش سیره سیاسی امام رضا(ع) 
مسئول نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم ابراز کرد: در این سوگواره که با حضور 12تن از بزرگان حوزه علوم اسلامی از جمله آیات عظام اراکی و مُبلّغی تدارک دیده شده، 6 رویداد تعریف شده که یکی از آن‌ها برگزاری همایشی با عنوان «سیره سیاسی امام رضا(ع)» است. این همایش که در روزهای دوم و چهارم مهرماه برگزار خواهد شد با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید آغاز می‌شود.
حجت‌الاسلام راد موضوع مهم در برگزاری این همایش را استخراج یک نظریه و نظام سیاسی از میراث رضوی دانست و افزود: امام رضا(ع) از جمله امامانی هستند که تاریخ زندگی ایشان مرتبط با اموری در حوزه حکمرانی، حکومت و سیاست است. از همین رو با توجه به مجموع احادیث و روایاتی که از ایشان در موضوعات سیاست و حکومت‌داری وجود دارد، یکی از اهداف این همایش بررسی دقیق سیره سیاسی حضرت رضا(ع) از نظریه تا عمل است.
وی ویژگی دوم این همایش را رویکرد میان‌رشته‌ای در سیره سیاسی حضرت رضا(ع) ذکر کرد و گفت: بررسی و تحلیل سیره سیاسی حضرت رضا(ع) از منظر علم سیاست از امتیازات این همایش است که تلاش شده از حضور متخصصان این حوزه اعم از دانشگاهیان، طلاب و حوزویان استفاده شود.
 
میزهای حضوری و غیرحضوری پرسمان رضوی 
وی از دیگر برنامه‌های این سوگواره را برپایی میز پرسمان رضوی 1 و 2 برشمرد و گفت: در این دو برنامه نیز ابعاد مختلف سیره امام رضا(ع) تبیین و بررسی می‌شود که یک میز به شکل حضوری و میز دوم به شکل مجازی برگزار خواهد شد. در این ویژه‌برنامه‌ها، میزبان فرهیختگان و مخاطبانی هستیم که علاقه‌مندند اطلاعات دقیق‌تری از شخصیت، سیره سیاسی، اخلاقی، رفتاری و اجتماعی امام رضا(ع) کسب کنند. از همین رو از کارشناسان خبره  دعوت کردیم تا به پرسش‌های مخاطبان در حوزه‌های مختلف مرتبط با حضرت رضا(ع) پاسخ داده ‌شود.
یکی دیگر از برنامه‌های تدارک دیده شده در این ویژه‌برنامه در سطح ترویجی؛ معرفی دستاوردها، منشورات و آثار مرتبط با شخصیت امام رضا(ع) اعم از احادیث، سیره، تاریخ و آموزه‌های ایشان است.
در همین راستا دو غرفه در محل نمایشگاه و فروشگاه رضوی دفتر قم با عنوان غرفه کتاب رضوی و غرفه دستاوردهای همایش‌های رضوی برپا خواهد شد. در غرفه کتاب رضوی به معرفی تازه‌های نشر در بخش سیره رضوی در سه حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال پرداخته می‌شود.
 
300 اثر با موضوع امام رضا(ع)
به گفته حجت‌الاسلام راد نزدیک به 300 اثر از سوی آستان قدس رضوی با محوریت حضرت رضا(ع) منتشر شده که در این نمایشگاه معرفی خواهند شد. در واقع این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی طلاب، دانشجویان و استادان با تازه‌های نشر آستان قدس رضوی است.
وی گفت: تاکنون همایش‌های متعددی با محوریت شخصیت حضرت رضا(ع) در نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شده است که با برپایی نمایشگاهی در قالب سی‌دی و دی‌وی‌دی دستاوردهای این همایش‌ها به مخاطبان معرفی و عرضه می‌شود.
 وی بیان کرد: موکب علمی و فرهنگی نیز با عنوان موکب «عالم آل محمد(ص)» در سطح عموم نیز برای مخاطبان طراحی شده که به پذیرایی زائران اختصاص یافته است و نمایی کلی از برنامه‌های سومین سوگواره علمی و فرهنگی امام رضا(ع) در این موکب به مخاطبان ارائه می‌شود. مسئول نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم تأکید کرد: در سومین سوگواره تلاش شده عموم مخاطبان حوزه فرهنگ و سیره امام رضا(ع) اعم از کودک و نوجوان، دانشجو، استاد و نظریه‌پرداز مورد توجه قرار گیرند.