printlogo


استاندار در افتتاح قرارگاه مرکزی خدمات سفر فرمانداری مشهد تأکید کرد
اولویت اسکان زائران امام رضا(ع) در اقامتگاه‌های رسمی
استاندار خراسان رضوی گفت: اولویت اقامت زائران دهه پایانی صفر در مشهد، اقامتگاه‌های رسمی شامل هتل‌ها و مسافرخانه‌های این کلانشهر است.


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، یعقوبعلی نظری در حاشیه افتتاح قرارگاه مرکزی خدمات سفر فرمانداری مشهد افزود: به طور قطع مکان‌هایی که برای اسکان موقت و اضطراری زائران در مشهد پیش‌بینی شده، در شأن این عزیزان نیست. از این رو با توجه به شرایط و اولویت‌ها این مکان‌ها در اختیار زائران قرار می‌گیرد و اولویت نخست نیز با هتل‌ها و مسافرخانه‌هاست.
وی ادامه داد: پس از آن مدرسه‌ها، مسجدها، حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی برای اسکان زائران در نظر گرفته شده است و در ادامه در صورت نیاز از ظرفیت اماکن دولتی مانند اداره‌ها نیز بهره‌گیری خواهد شد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به پویش هم‌محله امام رضا(ع) افزود: اکنون زمینه مشارکت و میزبانی مردم از زائران حضرت رضا(ع) فراهم شده و مجاوران بارگاه منور رضوی می‌توانند از فرصت پیش آمده استفاده کرده و در اجر معنوی میزبانی از زائران حضرت رضا(ع) شریک شوند.
نظری پس از شرکت در آیین افتتاح قرارگاه مرکزی خدمات سفر فرمانداری مشهد از برخی موکب‌های خدمت‌رسان در خیابان امام رضا(ع) مشهد بازدید و در ادامه به صورت رسمی خدمات حمل و نقل زائران با صندلی چرخدار در خیابان‌های منتهی به حرم را راه‌اندازی کرد.
در این برنامه، داوطلبان مردمی در چهار محور اصلی منتهی به حرم مطهر رضوی به صورت رفت و برگشت، زائران ناتوان و کم‌توان را برای زیارت جابه‌جا می‌کنند که در هر مسیر، ۲۰صندلی چرخدار تدارک دیده شده است.
همچنین استاندار خراسان رضوی از ایستگاه تاکسیرانی ورودی باب‌الجواد حرم مطهر رضوی بازدید کرد و در جریان نحوه خدمت‌رسانی به زائران قرار گرفت.

مدرسه‌ها و دانشگاه‌های مشهد در هفته نخست مهر تعطیل است
فرماندار مشهد گفت: مدرسه‌ها و دانشگاه‌های مشهد در هفته نخست مهر تعطیل هستند و این اماکن به اسکان زائران دهه پایانی صفر اختصاص یافته‌اند.
محسن داوری افزود: بر اساس ابلاغ شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی همه مدارس شهر مشهد تا پنج مهر تعطیل هستند و مدارس در اختیار اسکان زائران خواهد بود.
وی گفت: در نشستی که هفته پیش معاون اول رئیس جمهور در مشهد داشت، مقرر شد ایشان به وزیر علوم ابلاغ کند که دانشگاه‌ها در مشهد از دوم مهرماه به مدت یک هفته تعطیل است و این اماکن به اسکان زائران اختصاص می‌یابد.
فرماندار مشهد با اشاره به فعالیت قرارگاه خدمات سفر در مشهد خاطرنشان کرد: در این روزهایی که امام رضا(ع) میهمان زیادی دارد، میهمان‌نوازی شایسته را به همگان نشان خواهیم داد و در این راستا قرارگاهی در قالب چهار کمیته و ۱۲ کارگروه تشکیل داده‌ایم.
داوری افزود: کمیته اسکان و رفاه زائر زیر نظر معاونت سیاسی و کمیته تأمین و تنظیم و نظارت بر بازار زیر نظر معاونت توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری فعالیت دارد.
وی گفت: حمل و نقل بین‌شهری و درون‌شهری و ارائه خدمات به زائران و هیئت‌ها در موکب‌ها در قالب کمیته زیرساخت و حمل‌ونقل زیرنظر معاونت عمرانی خواهد بود و از آنجایی که مهم‌ترین مقوله در این ایام امنیت و نظم زائر و عزاداران است کمیته امنیتی نیز زیر نظر معاونت امنیتی و انتظامی فرمانداری فعالیت خواهد کرد.
داوری به برنامه‌ریزی برای بازگشت همه زائران از جمله زائران پیاده از مشهد اشاره کرد و گفت: زائران هیئتی و گروهی در مکان‌های عمومی مشهد مانند مدارس، مساجد و حسینیه‌ها اسکان می‌یابند و از هم اکنون این اماکن برای آن‌ها رزرو شده است.
وی اضافه کرد: ۶۰۰ هزار اقامت شبانه شامل اماکن رسمی و اضطراری نیز برای افرادی که به صورت خانوادگی به مشهد می‌آیند نیز در نظر گرفته شده است.
وی گفت: با همکاری مساجد در محلات مردم برای میزبانی از زائران دهه پایانی صفر پای کار آمده‌اند و هر کس بخواهد می‌تواند در سامانه مربوط نام‌نویسی کند.
مردم مشهد در پویش «هم‌محله‌ امام رضا(ع)» با خدمت به زائران رضوی در سه عرصه‌ اسکان در منازل، حمل و نقل رایگان و نذر خدمت و مهارت، به آستان ملک پاسبان رضوی خدمت می‌کنند.
مجاوران بارگاه رضوی برای شرکت در پویش هم‌محله‌ امام رضا(ع) می‌توانند به آدرس
 www.zaer.masjedona.ir مراجعه کنند.