printlogo


رئیس پلیس فتا خراسان رضوی خبر داد
اخاذی 170 میلیونی؛ عاقبت همسریابی در فضای مجازی!
مرد میانسالی که هیچ معلومات و شناختی از فضای مجازی و اینترنت نداشت و تصور می‌کرد می‌تواند همسر دلخواه خود را در این فضا بیابد، گرفتار اخاذی 170 میلیون تومانی شد.


مقایسه گذشته و حال پرونده‌های اخاذی
سرهنگ جواد جهانشیری؛ رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در تشریح پرونده همسریابی در فضای مجازی به خبرنگار قدس گفت: سال‌ها پیش پرونده‌هایی در پلیس فتا مفتوح و شاکیان برای پیگیری آن راهی مراکز انتظامی و قضایی می‌شدند که بانوان مورد اخاذی قرار گرفته بودند.
وی تصریح کرد: شاکیان مزبور که بیشتر با وعده ازدواج، تصاویر خصوصی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار داده بودند و حالا با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی‌شان از سوی مجرمان فضای مجازی روبه‌رو شده بودند، برای برخوردهای انتظامی و قضایی، موضوع را پیگیری می‌کردند. در آن پرونده‌ها معمولاً یک مرد دست به این اقدامات مجرمانه می‌زد و جنس مخالف را در دام اقدامات شیادانه و شیطانی خود گرفتار می‌کرد.
سرهنگ جهانشیری بیان کرد: اما در حال حاضر رویه عکس شده و مجرمان فضای مجازی که عده‌ای از بانوان سابقه‌دار هم هستند، به سراغ شناسایی مردانی می‌روند که در فضای مجازی به دنبال ازدواج هستند.

مالباخته در کما!
در یکی از این موارد، چندی پیش پرونده‌ای به پلیس فتا خراسان رضوی ارجاع شد که مالباخته، یک مرد میانسال بود. هر چند او به کما رفته بود، بررسی‌های پلیسی و اظهارات شاکیان پرونده حاکی از آن بود که این فرد به واسطه فشارهای روحی و روانی که به او وارد شده دچار حمله عصبی و... شده و در بیمارستان بستری است. 
رئیس پلیس فتا استان بیان کرد: وقتی کارشناسان پلیس فتا بیشتر روی ماجرا دقیق شدند و گوشی تلفن همراه مرد میانسال مورد بازبینی قرار گرفت، پرده از همه چیز برداشته و مشخص شد دردسرهای ایجاد شده برای مرد مذکور به دلیل عضویت در یک گروه همسریابی است. این فرد که اطلاعات زیادی از فضای مجازی و خطرات آن نداشت، به پیشنهاد برخی از دوستانش در یک گروه همسریابی عضو شده بود. هدف از عضویت این فرد که تنها زندگی می‌کرد، انتخاب همسر بود.
این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: مرد میانسال در ادامه با دیدن تصویر یک کاربر که در ظاهر مؤنث بود، با او ارتباط می‌گیرد و چندین مرحله ارتباط، کار را به جایی می‌رساند که مرد میانسال به درخواست این فرد، چند تصویر خصوصی برای او ارسال می‌کند؛ چرا که این زن مدعی بود پس از دیدن این عکس‌ها اعلام خواهد کرد با او ازدواج می‌کند یا خیر. 

170 میلیون تومان اخاذی به دلیل ساده‌انگاری
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: ارسال تصاویر که انجام می‌شود، آغاز تهدید به انتشار تصاویر خصوصی فرد مزبور هم نمایان می‌شود. همچنین این مرد میانسال تهدید می‌شود که اگر تن به خواسته اعلام شده که پرداخت پول بود ندهد، تصاویر او در فضای مجازی منتشر خواهد شد.
بررسی‌های بیشتر کارشناسان ما همچنین روشن کرد مالباخته حدود 170 میلیون تومان به حساب اعلامی از سوی عامل و یا عاملان اخاذی اینترنتی واریز کرده؛ اما هیچ وقت آن تهدیدها تمامی نداشته است.
رئیس پلیس مشهد تصریح کرد: با جمع‌بندی ادله دیجیتالی مورد نیاز مشخص شد در پس پرده این اخاذی، دو زن و یک مرد قرار دارند که در گذشته و به شیوه‌ای دیگر در فضای مجازی دست به کلاه‌برداری زده بودند. از همین رو محل اختفای این افراد در شهر گلبهار مورد شناسایی قرار گرفت و پس از هماهنگی با مقام قضایی، هر سه نفر در یک عملیات پلیسی دستگیر و به مشهد منتقل شدند.
وقتی این افراد دستگیر شدند، مشخص شد آن‌ها با هم نسبت فامیلی دارند و قصدشان از حضور در این قبیل گروه‌ها و کانال‌های غیرمجاز، اخاذی از طعمه‌های ساده‌اندیش بوده است.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی به شهروندان و کاربران فضای مجازی توصیه کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم و در این مورد هشدار هم داده‌ایم، هویت مجازی افراد در این فضا قابل اعتماد نیست و این پرونده نمونه‌ای از ایجاد یک بحران فکری و روحی برای افرادی است که هشدارها را جدی نمی‌گیرند.
بی‌شک افرادی که دست به ساخت این گروه‌ها می‌زنند، نقشه‌ای جز سرقت پول افراد با این قبیل اقدامات ندارند. همچنین شهروندان دقت داشته باشند به هیچ وجه تصاویر خصوصی خود را برای افراد ناشناس ارسال نکنند.

خبرنگار: عقیل رحمانی