printlogo


میراث مشترک به روایت آثار گنجینه ملک
نمایشگاه «ایرانیان و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه ملک» در کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران گشایش یافت.

 
این نمایشگاه همزمان با برگزاری نشست علمی «سفرنامه‌های عتبات عالیات (از دوره صفوی تا روزگار معاصر)» با همکاری انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی افتتاح شد. 
نمایشگاه ایرانیان و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک و نشست علمی مرتبط با آن با هدف احیای یاد و خاطره سفری 40‌روزه که مسافران آن با سفر خود، تاریخ اسلام را جاودان کردند و سفرنامه‌هایشان را در طول تاریخ نوشتند، برگزار شده است. 
این نمایشگاه با نمایش میراث مشترک ایران و عراق به ویژه عتبات عالیات موجود در گنجینه ملک اعم از آثار خطی و چاپ سنگی، سکه‌ها و نقشه‌های تاریخی در نگارخانه کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شده و تا پایان شهریور پذیرای دوستداران فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی است. نسخه‌های خطی «سفرنامه مکه و عتبات» اثر ابراهیم حسام الشعرا، «سفرنامه عتبات» اثر ناصرالدین شاه قاجار و «داستان رفتن ناصرالدین شاه به عتبات» اثر ناصرالاسلام مازندرانی که در سده سیزدهم قمری کتابت شده است، از جمله آثار این نمایشگاه به شمار می‌آید. 
همچنین می‌توان از نمایش روزنامه چاپ سنگی «سفر از طهران الی کربلا و نجف و سایر اماکن فیض مواطن و مراقد مطهره ائمه هدا و اولیا و شهدا علیهم‌السلام» به سال 1261 قمری و کتاب چاپ سنگی «تفضیل سیاحت مسیو طلزن در ملاحظه اراضی حله و کوفه و آثار شهر بابل» تألیف دکتر طولوزان نام برد. 
تصویرهایی از سکه‌های دو کشور ایران و عراق در دوران پیش و پس از ظهور اسلام همچون سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) که در سال 203 قمری ضرب شده، سکه دینار هلاکو ایلخان مغول که در سال 656 قمری در بغداد ضرب شده و سکه عرب ساسانی در این نمایشگاه به چشم می‌خورد. تصویر تعدادی از نقشه‌های تاریخی مبادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بناهای تاریخی همچون ایوان مدائن و عتبات عالیات نیز در نمایشگاه ایرانیان و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه ملک قابل مشاهده است.
گفتنی است، پنج پژوهشگر در نشست «سفرنامه‌های عتبات عالیات (از دوره صفوی تا روزگار معاصر)»، جدیدترین دستاوردهای علمی خود را با محوریت موضوعی سفرنامه‌های تاریخی عتبات عالیات در قالب مقاله‌ ارائه کردند. نادر کریمیان سردشتی نیز به عنوان دبیر علمی در نشست حضور داشت.