printlogo


در جلسه قرارگاه مرکزی خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر مطرح شد
تلاش دولت برای ثبت روز ملی زیارت
نماینده ولی ‌فقیه در خراسان رضوی گفت: موضوع ملی‌بودن تصمیم‌گیری در امر زیارت، در همه دولت‌ها مطرح شد؛ ولی متأسفانه اقدامی برای آن صورت نگرفت و خوشبختانه دولت سیزدهم سعی در اجرایی کردن این موضوع دارد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در جلسه قرارگاه مرکزی خدمت‌رسانی به زائران حرم رضوی در دهه آخر صفر گفت: شهر مشهد به واسطه بارگاه منور رضوی مورد توجه قرار گرفته است و به عبارتی همه ما برای خدمت به امام رضا(ع) گرد هم آمده‌ایم و بر همین اساس، ما در مشهد با مفاهیم زائر و مجاور در مقابل شهروند و گردشگر روبه‌رو هستیم و از این رو مجاوران، در طول قرن‌ها، وظیفه میزبانی از زائران امام رضا(ع) را بر عهده داشته‌اند.

مأموریت همگانی
نظری؛ استاندار خراسان رضوی نیز بیان کرد: وجود بارگاه منور رضوی مزیت بزرگی برای کشور و استان است که می‌تواند زمینه بهره‌برداری‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معنوی را فراهم کند و بر همین اساس از ماه‌ها پیش، تدارک ویژه‌ای برای پذیرایی از زائران بارگاه منور رضوی به ویژه در روزهای پایانی ماه صفر در نظر گرفته شده است .
نظری افزود: با تلاش مسئولان نظام، امیدواریم بتوانیم موضوعات مختلف مرتبط با اسکان، حمل و نقل و تأمین کالاهای اساسی که مورد نیاز زائران و مجاوران است با سرعت حل کنیم و در نهایت مشکلات مرتبط با زائران به کمترین میزان برسد.
وی اظهار کرد: تمام تلاش ما برای رفع معضلات زیارت برای زائران بارگاه رضوی در همه زمان‌ها و به ویژه در دهه آخر صفر است که با توجه به تجارب گذشته و ظرفیت‌های موجود، این امکان فراهم خواهد شد.

برنامه‌ریزی  برای ثبت روز ملی زیارت
معاون اول رئیس جمهور هم ضمن تأکید بر اهمیت تقویت گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی برای خدمت به زائران امام هشتم(ع) گفت: دولت در تلاش است تا روز زیارتی امام رضا(ع) به عنوان روز ملی زیارت ثبت شود و امیدوارم شاهد تحقق این موضوع باشیم.
محمد مخبر در این جلسه بر اهمیت تقویت گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی برای خدمت به زائران امام هشتم(ع) تأکید و اظهار کرد: واگذاری مدیریت امور به مردم همیشه نتایج بهتری دارد و هرچه دولت بتواند انجام کارها را به خود مردم واگذار کند، شاهد رضایتمندی بیشتر مردم خواهیم بود.
مخبر با اشاره به بازدیدهای خود از پایانه‌های مرزی غرب کشور در روزهای پیک تردد زائران اربعین حسینی افزود: عشق به امام حسین(ع) آستانه تحمل مشکلات زیارت را بالا می‌برد و انصافاً مردم در گذرگاه‌ها با وجود برخی محدودیت‌ها، صبورانه و بدون گلایه‌مندی دغدغه‌ها و نیازهایشان را مطرح می‌کردند.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برگزاری این‌گونه مراسم دینی و مذهبی از جنس مردمی است و دولت باید تنها به عنوان تسهیلگر حضور داشته باشد، اظهار کرد: تأمین برخی تدارکات و زیرساخت‌ها از توان مردم خارج است و دولت باید این امکانات را تأمین کند؛ اما محور اصلی و مدیریت کارها باید با ظرفیت‌های مردمی انجام شود.
مخبر افزود: پس از چند سال وقفه در تجمعات دینی و مذهبی به دلیل شیوع کرونا، امسال محدودیتی وجود ندارد و مردم با اشتیاق از این فرصت استفاده می‌کنند تا در مراسم اربعین و ایام پایانی ماه صفر حضور داشته باشند وبی‌گمان جمعیت زیادی از زائران به مشهد سفر خواهند کرد. وی با اشاره به مصوبات و مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: تصمیم‌های لازم برای پذیرایی از زائران امام رضا(ع) گرفته شده و آنچه در توان دولت است برای این منظور در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا میزبانی مناسبی از زائران انجام شود.