printlogo


ویژه‌برنامه‌های اربعین حسینی در بارگاه منور رضوی اعلام شد
قرار جاماندگان؛ عصر جمعه، حرم امام رضا (ع)
جاماندگان اربعین در مشهدالرضا(ع)، در آستانه این روز بزرگ، از ساعت 17:30 عصر جمعه در حرم مطهر رضوی گرد هم خواهند آمد و در ویژه‌برنامه‌هایی که به این مناسبت پیش‌بینی شده حضور خواهند یافت.


به گزارش آستان‌نیوز، معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی ویژه‌برنامه‌های پیش‌بینی شده برای برپایی محافل عزاداری اربعین حسینی در آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) را اعلام کرد.

محافل عزاداری 
به گفته حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد، این برنامه‌ها از ساعت 17:30 جمعه 25 شهریورماه آغاز خواهد شد و محفل محوری عزاداری‌ها در رواق امام خمینی(ره) خواهد بود. 
وی اظهار کرد: در این مراسم حجج اسلام والمسلمین محسن کافی و جواد نظافت در سخنانی به تبیین ابعاد قیام حسینی می‌پردازند و در ادامه مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در سوگ سید و سالار شهیدان مرثیه‌سرایی خواهند کرد.
 معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی ادامه داد: ویژه‌ برنامه‌های روز اربعین حسینی نیز از ساعت 10:30 صبح روز شنبه در رواق امام خمینی(ره) آغاز می‌شود که آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی سخنران این مراسم خواهد بود و در ادامه هادی الهی و امیر عارف به مرثیه‌سرایی می‌پردازند.
شریعتی‌نژاد افزود: پس از نماز ظهر و عصر نیز زیارت اربعین با نوای حاج‌علی ملائکه در رواق امام خمینی(ره) قرائت خواهد شد و محفل عزاداری این روز برپا می‌شود. به گفته او، مراسم شام اربعین حسینی نیز با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید در صحن پیامبر اعظم(ص) آغاز می‌شود و پس از سخنرانی حجج‌ اسلام والمسلمین محمدباقر حیدری کاشانی و محسن کافی، آقایان علی ملائکه و جواد حسین‌خانی به مداحی و ذکر مصیبت می‌پردازند.
 
عزاداری‌های ویژه بانوان و کودکان
معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی به برنامه‌های جنبی این ایام در دیگر صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر نیز اشاره و اظهار کرد: قرائت زیارت عاشورا و زیارت‌ اربعین در چند نوبت در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی از دیگر برنامه‌های مناسبتی اربعین اباعبدالله الحسین(ع) در حرم مطهر رضوی خواهد بود.
 به گفته وی قرائت ادعیه و زیارت، مدیحه‌سرایی و مرثیه‌خوانی ویژه بانوان در رواق حضرت زهرا(س) و همچنین برپایی نشست‌های علمی حلقه معرفت از دیگر برنامه‌های این مراسم است.
 شریعتی‌نژاد ادامه داد: همزمان با اربعین حسینی، ویژه‌برنامه‌ای نیز برای زائران خردسال حرم مطهر رضوی پیش‌بینی شده و محفلی در رواق کودک برگزار می‌شود. به گفته او این محفل با برگزاری مسابقات فرهنگی همراه خواهد بود تا از این طریق، کودکان شناخت بیشتری از امام حسین(ع) و روز اربعین پیدا کنند.
 
ویژه‌برنامه‌های زائران غیرایرانی
وی همچنین از برگزاری مراسم عزاداری برای زائران غیرایرانی خبر داد و گفت: همانند تمامی مناسبت‌ها، در اربعین حسینی نیز ویژه‌برنامه‌هایی برای زائران غیرایرانی در نظر گرفته شده است تا این زائران حضرت رضا(ع) نیز بتوانند از محافل عزاداری ویژه خود بهره‌مند شوند. این محافل در صحن کوثر، رواق دارالمرحمه و صحن غدیر حرم مطهر برگزار خواهد شد و زائران غیرایرانی از سخنرانی‌ها و ذکر مصیبت واعظان و مداحان به زبان‌های عربی، اردو و... بهره‌مند می‌شوند.