printlogo


گفت‌وگو با «علی رجبی» که برای تبلیغ پیاده‌روی اربعین در اروپا فعالیت می‌کند
سفر به کربلا از ۳۰ کشور اروپایی
«انجمن اربعین اروپا» چند سالی است با برنامه‌ریزی و تلاش جهادی اقدام به تسهیل و سازماندهی سفر زائران اروپایی می‌کند. این انجمن توسط عده‎ای از جوانان دغدغه‎مند ایرانی و افغانستانی دراروپا شکل گرفته و براساس گفته دست‌اندرکارانش، در راستای تحکیم وحدت ملت‌های جهان و تعجیل در امر ظهور منجی فعالیت می‌کند.


​​​​​​​«علی رجبی» مدیر انجمن اربعین اروپا در گفت‌وگو با روزنامه قدس به ارائه توضیحاتی درباره این انجمن و فعالیت‌های آن پرداخته است. نکته جالب آن است که این فعال فرهنگی بین‌الملل برخلاف تصورمان نه روحانی مبلغ بود و نه یک شخصیت آکادمیک که از جایی حمایت شود بلکه وی یک راننده تریلی معتقد و فعال در هلند است که در راه اهل‌بیت(ع) همت گماشته است. 

 داستان انجمن از کجا شروع شد و اصلاً هدفتان چه بود؟
اول ماجرا می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که وقتی برای نخستین بار با رفقا در ایام اربعین به کربلا رسیدم و با موج عظیم اربعین آشنا شدم، حس کردم انگار وارد دنیایی متفاوت شده‌ام. زیارت شهید دشت نینوا در ایام‌الله اربعین را تاکنون تجربه نکرده بودم. اینکه اهل بیت ما را به این مسیر دعوت کردند سبب شد درزمینه چگونه زیستن آگاه شویم. خدا در اربعین ما را زنده کرد و موجب شد دلمان در کربلا جا بماند. بنابراین تصمیم گرفتیم خودمان را با این محبت الهی در این برهه از زمان همراه کنیم. به‌نظرم خدا با برپایی این جریان عظیم به ما می‌گوید شما برای این مبعوث شده‌اید که خود را به امام حسین(ع) برسانید. اربعین این حس را در ما تقویت کرد که بی‌تفاوت نباشیم، همین سبب شد به جنب‌وجوش بیفتیم. سال بعد یعنی دومین سال حضور در کربلا در ایام اربعین تعدادمان تقریباً دو برابر شد. در این سفر سعی کردیم از طریق ارتباط با برخی افراد، اطلاعاتمان را درباره این ماجرا افزایش دهیم. سپس اعضایی را مشخص و فعالیتمان را در حوزه اربعین حسینی به‌طور رسمی و منظم آغاز کردیم. تقریباً 6 سال پیش بود که به‌طور رسمی این انجمن به‌ثبت رسید، البته در ابتدا مخالف این کار بودیم چون نمی‌خواستیم اسم و رسمی از ما مطرح شود، اما سرانجام با مشورت برخی صاحبنظران قانع شدیم تا کارها رسمی‌تر و راحت‌تر پیش برود. 
ما در انجمن به دنبال وحدت‌آفرینی بین مسلمین و همه ادیان و گروه‌های مذهبی در اروپا هستیم. ترویج فرهنگ حسینی و بهره‌مندی مردم اروپا از فضای نورانی اربعین حسینی، قدم برداشتن در راستای ظهور امام زمان(عج) و مفید بودن در این برهه زمانی برای امام(ع) از دیگر اهداف اصلی و اساسی این انجمن به‌شمار می‌رود. در حقیقت با قدم برداشتن در راستای ظهور امام(ع) است که فرهنگ و تفکر حسینی رشد می‌کند.

 از مشکلاتی که در این مسیر با آن مواجه بودید بگویید.
برخی مسئولان در اروپا سنگ‌اندازی‌هایی می‌کردند، به‌طوری که اگر متوجه می‌شدند اقدامی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با نظام جمهوری اسلامی مرتبط است، مخالفتشان با فعالیت‌ها بیشتر می‌شد. آن‌ها سؤالاتی داشتند که ما برای پاسخ به آن‌ها اساس‌نامه‌ای را تنظیم کردیم و به آنان تحویل دادیم. آنان وقتی توضیحات ما را درباره فضای معنوی اربعین شنیدند کمی آرام شدند و همراهی کردند و به لطف خدا این کار به‌تدریج جلو رفت. بعدها با چالش توهین‌های برخی عناصر روبه‌رو شدیم که البته هربار در حاشیه نمایشگاه‌هایی که دراروپا داشتیم به‌ویژه در ایام کرونا با آن‌ها صحبت و از آن‌ها دعوت می‌کردیم درباره حقیقت آگاهی یابند. البته بارها ایرانی‌هایی هم به ما توهین می‌کردند که در آخر با صحبت‌ متقاعد می‌شدند و گاه هم با گریه و خاطراتشان از حضورشان در ماه محرم و روضه‌های ایران مواجه می‌شدیم. به واسطه تور نمایشگاهی اربعینی اروپا در ایام کرونا هم یک مرتبه بازداشت شدیم که البته با ارائه توضیحات به پلیس آن کشور آزاد شدیم.

 دفتر انجمن شما در کدام کشور اروپاست؟ هزینه سفر به زیارت را چه کسی تقبل می‌کند؟
دفتر اصلی ما در کشور هلند مستقر است اما ‌انجمن اربعین در 35 کشور دنیا فعالیت دارد. پیش از کرونا از حدود 30کشور برای راهپیمایی اربعین حضور داشته‌اند. تاکنون از کشورهای غربی مختلف شامل آمریکا، نیوزیلند، استرالیا، کانادا، آلمان، هلند، بلژیک، فرانسه، اسکاندیناوی، ایسلند و همچنین کشورهای آمریکایی و آفریقایی ثبت‌نام داشته‌ایم. هزینه‌ها را خود افراد متقبل می‌شوند البته برای اینکه فشار مالی کمتری ایجاد شود و همه علاقه‌مندان بتوانند به کاروان اربعین بیایند و امکان ثبت‌نام داشته باشند چون همه در یک سطح مالی نیستند در طول سال بچه‌های انجمن تمام شرکت‌های هواپیمایی را رصد می‌کنند تا بتوانیم با کمترین هزینه، زائران را اعزام کنیم.

 به جز انجمن شما دیگر چه تشکل‌هایی در زمینه تبلیغ اربعین در اروپا فعال بودند؟
در ابتدای کارمان با یک گروه از دوستان عراقی آشنا شدیم که آنان دغدغه کمک، ارائه تسهیلات و اعزام مردم کشور آلمان به کربلا را در ایام اربعین داشتند، اما سال بعد این برنامه را به‌علت سختی‌های زیاد و برخی بی‌مهری‌ها کنسل کردند. در آن دوران غیر از این مجموعه که ذکر شد، دیگر نهاد یا گروهی برای تبلیغ و ترویج اربعین حسینی وجود نداشت. اجازه دهید در اینجا به نکته‌ای مهم از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کنم. رهبر انقلاب  در اهمیت توجه به مجموعه‌های خودجوش فرهنگی در سراسر کشور از دغدغه‌های فرهنگی سخن می‌گویند. این فعالیت‌ها، باید روز به روز توسعه یابند و دستگاه‌های دولتی به این‌ها کمک کنند و آغوش خود را به‌روی بچه‌های حزب‌‌اللهی و انقلابی باز کنند. این در حالی است که با رایزنی‎هایی که هرساله با برخی نهادها و مراکز فرهنگی و مذهبی صورت می‌گرفت، عده‎ای از مسئولان داخل و خارج کشور وقتی متوجه چنین حرکتی در قلب اروپا آن هم به‌سوی حرم امام حسین(ع) شدند، بسیار استقبال ‌کردند و وعده‌هایی نیز برای حمایت‌های مادی و معنوی به این انجمن ‌دادند، اما وقتی زمان تحقق وعده‎های آنان سر رسید، حمایتی از آنان دیده نشد، با این حال و با وجود کم‌توجهی‎ها و کم‌لطفی‌های برخی مسئولان، ذره‌ای از انگیزه ما در این انجمن کاسته نخواهد شد و با توکل به خدا به کارمان ادامه خواهیم داد.

چگونه در اروپا شناخته شدید؟
یکی از شیوه‌های تبلیغی ما پخش مستندهای مختلف و تصاویر زیبا از حال‌وهوای راهپیمایی اربعین بود. ما با خودرو خودمان به مراکز اسلامی و مساجد مختلف شهر می‌رفتیم و فراخوان‌ها، تصاویر و مستندهای تهیه‌شده از راهپیمایی اربعین را پخش می‌کردیم. با وجود برخی سخت‌گیری‌ها، بی‌مهری‌ها و هزینه‌های اندک اما بارها و بارها شاهد معجزاتی بودیم، از نوع ویزا گرفتن بگیرید تا تهیه محل اسکان و بلیت هواپیما و...، ما می‌خواستیم صفر تا صد کار اعزام زائران را خودمان انجام بدهیم تا آنان اصلاً دچار سختی و زحمت نشوند. باید به این نکته تأکید کنم که اگر برای اربعین درست کار شود خودش بهترین شیوه برای مقابله با دشمنان است. متأسفانه هنوز برای اربعین درست کار نکرده‌ایم، حالا هرقدر رسانه‌های غربی بیایند و در قبال اربعین سکوت کنند راه به جایی نخواهند برد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل