printlogo


با اجرای یک طرح پلیسی رقم خورد
دستگیری 568 سارق و زورگیر
صبح روز گذشته نمایشگاه کشفیات طرح ارتقای امنیت اجتماعی اقتدار4 در حالی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد که فرمانده انتظامی مشهد از اجرای طرح ویژه مبارزه با سارقان خشن با ادواتی نوین در چند روز آینده خبر داد.


سردار تقوی؛ فرمانده انتظامی خراسان رضوی که در محل کشفیات و دستگیری متهمان اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی اقتدار4 حضور داشت، بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه شهریور ماه هستیم بی‌شک حجم سفرها به مشهد افزایش خواهد داشت. همچنین زائران زیادی برای پابوسی امام رضا(ع) به مشهد سفر می‌کنند. فرمانده انتظامی خراسان رضوی بیان کرد: از طرفی بر اساس داده‌های آماری موجود باید طرح‌هایی به مرحله اجرا درمی‌آمدند که خروجی آن‌ها کنترل و پیشگیری از وقوع سرقت‌ها ‌بود. در این مسیر فرماندهی انتظامی مشهد مقدس برنامه‌های ویژه‌ای طراحی کرد و برخی از آن‌ها اجرا شد که خروجی مناسبی برای امنیت شهر داشت.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی افزود: طرح ارتقای امنیت اجتماعی اقتدار4 یکی از این موارد بود. این طرح در مدت 48 ساعت در شهر مشهد اجرا و در پی آن هم تعداد زیادی سارق دستگیر شدند. این متهمان در حوزه‌های مختلفی مانند عنف، زورگیری، قاپ‌زنی، سرقت از منزل، محتویات خودرو، موتورسیکلت و... دست به جرایمی زده بودند که دستگیر شدند.
سردار تقوی بیان کرد: در این عملیات مأموران موفق به کشف انواع سلاح، ادوات استعمال مواد مخدر و مقادیری هم مواد مخدر شدند. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد افزایش بیش از پیش امنیت در شهر و استان باشیم. 
وی به شهروندان توصیه کرد: شهروندان هم باید نکات پیشگیرانه را رعایت کنند. بیشترین توصیه‌ام در مورد مکان پارک خودرو هاست. شهروندان نباید در هر مکانی اقدام به پارک و رها کردن خودروشان کنند. اگر این‌گونه باشد، امکان سرقت محتویات خودرو ها متصور است. خودرو باید در پارکینگ‌ و معابر پر تردد پارک شود. داخل خودرو ها اشیا و اقلام قیمتی قرار ندهند. مراقب افرادی باشند که به عنوان مسافر خارجی به آن‌ها نزدیک می‌شوند؛ چرا که نمونه‌ای بوده که فرد سارق به عنوان مسافر عرب‌زبان به طعمه‌ها نزدیک می‌شد و  اقدامات مجرمانه‌ای را رقم می‌زد. وی گفت: شهریور ماه متأسفانه حضور سارقان در شهر افزایش پیدا می‌کند. پلیس در دهه پایانی ماه صفر در این زمینه برنامه‌های نظارتی ویژه‌ای در نظر دارد.
طرح‌های اقتدار، استمرار خواهد داشت. برای موضوع مبارزه با جرایم خشن، برنامه‌هایی از سوی فراجا در دستور کار است و به زودی این گشت‌های ویژه با امکانات مخصوص در مشهد هم آغاز به کار خواهند کرد.

دستگیری 568 سارق
در حاشیه نمایشگاه کشفیات طرح اقتدار4 همچنین سرهنگ نگهبان؛ فرمانده انتظامی مشهد مقدس به خبرنگاران گفت: طرح‌های اقتدار به صورت سلسله‌وار و مستمر به مرحله اجرا در خواهند آمد. امروز شاهد یکی از این طرح‌ها هستید. هدف از اجرای این طرح هم ارتقای امنیت اجتماعی بین شهروندان و زائران شهر مشهد است.
رئیس پلیس مشهد بیان کرد: طرح اقتدار4 به صورت شبانه‌روزی عملیاتی شد و مأموران پلیس تحت امر در مشهد مقدس با تمام توان پای کار اجرای آن بودند. مأموران فرماندهی انتظامی مشهد در کلانتری‌ها و تیم‌های ویژه در مدت 48 ساعت موفق به اجرای این طرح شده و با شناسایی پاتوق سارقان و نفوذ به آن‌ها با اجرای چندین عملیات، افرادی را دستگیر کردند.
سرهنگ نگهبان گفت: در پی اجرای این عملیات 568 سارق دستگیر شدند. وقتی هویت و سوابق سارقان مورد بررسی قرار گرفت مشخص شد از این تعداد 38 درصد سارق سابقه‌دار و دارای پرونده‌های زیادی هستند. همچنین حدود 600 مالباخته هم مورد شناسایی قرار گرفتند که انواع گوشی‌های تلفن همراه و موتورسیکلت از آن‌ها سرقت شده بود که تمامی اموال شناسایی شده به آن‌ها برگشت داده خواهد شد.

کمک مردم به پلیس در این طرح
وی تصریح کرد: از سوی دیگر در این طرح حدود 80 محل وقوع جرم که از سوی شهروندان به پلیس اعلام شده بود، مورد بازرسی قرار گرفت. گزارش‌های مردمی، بسیار به ما در کشف جرایم کمک کرد. به واسطه این تماس‌ها بود که پلیس توانست محل دپوی اموال مسروقه را شناسایی و مالخر ها را نیز دستگیر کند.

هشدار رئیس پلیس مشهد به زورگیران
سرهنگ نگهبان در مورد برخورد با زورگیران خش هم گفت: یکی از اولویت‌های مهم کاری پلیس، برخورد با مجرمانی است که به جان، مال و ناموس مردم رحم نمی‌کنند و دست به شرارت می‌زنند. برخورد ما با آن‌ها کاملاً قاطع، سلبی و عبرت‌آموز خواهد بود. به هیچ عنوان این قبیل مجرمان احساس امنیت و آرامش نخواهند کرد. 
در این زمینه باید از دادستان مشهد قدردانی کرد که حمایت‌های خوبی از مأموران پلیس در مسیر مبارزه با مجرمان حرفه‌ای داشته‌ است.
فرمانده انتظامی مشهد ادامه داد: با توجه به اقدامات پلیسی انجام شده که منجر به دستگیری سارقان شده است، تعداد زندانیانی که دست به این فعل مجرمانه زده‌اند در زندان رو به افزایش است. دستورهای مقام قضایی و احکامی که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود، قاطع و بازدارنده است. برخورد با سارقان و در زندان ماندن آن‌ها یکی از خواسته‌های به حق شهروندان است که همکاران ما سعی می‌کنند دلایل و مستندات پرونده را به دقت جمع‌آوری و به مقام قضایی ارائه دهند تا قاضی پرونده هم بتواند اشد مجازات را برای متهمان در نظر بگیرد. قاضی صالح؛ معاون دادستان مشهد در دادسرای ثامن که در این مراسم حضور داشت، بیان کرد: منطقه ثامن (محدوده حرم مطهر امام رضا«ع») از نظر کشفیات اقلام سرقتی و برخورد با مجرمان در وضعیت خوبی است. اگر تعداد کشفیات در این منطقه بالاست لزوماً نشان از وقوع سرقت‌های فراوان در منطقه نیست، بلکه این ماجرا توانمندی مأموران پلیس در این حوزه را نشان می‌دهد؛ چرا که سرقت‌هایی که در دیگر مناطق شهری رخ می‌دهند مأموران پلیس در این منطقه شناسایی و با آن برخورد می‌کنند.
در پایان این نمایشگاه، فرماندهی انتظامی مشهد از سرهنگ بیگی؛ رئیس اداره عملیات ویژه فرمانده انتظامی مشهد که با پیگیری‌های دقیق و انجام چندین عملیات پیچیده توانسته بود بیشترین آمار کشف سلاح گرم را در مشهد از آن خود کند، قدردانی کرد.

خبرنگار: عقیل رحمانی