printlogo


موفقیت کم‌سابقه احزاب دست راستی در انتخابات پارلمانی سوئد و ایتالیا
خیزش پوپولیسم در اروپای بحران‌زده
با مشخص شدن بخشی از نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی سوئد، رسانه‌ها از احتمال پیروزی کم‌سابقه احزاب دست راستی در یک رقابت شانه به شانه با ائتلاف حاکم سوسیال خبر داده‌اند.


​​​​​​​نتایج تقریباً نهایی رقابت‌ها نشان می‌دهد یک بلوک از احزاب راست‌گرا (متشکل از میانه روها، لیبرال‌ها، دموکرات‌های مسیحی و دموکرات‌های سوئد(تندرو)) توانسته بلوک چپ (شامل احزاب سوسیال دموکرات، حزب سبز، حزب مرکز و حزب چپ) به رهبری ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد را شکست دهد. براساس شمارش ۹۵ درصد آرا، ائتلاف راست به رهبری اولف کریسترسون از حزب «میانه» با کسب ۱۷۵ تا ۱۷۶ کرسی، اکثریت مطلق پارلمان را کسب کرده است. انتخابات پارلمانی سوئد یکشنبه برگزار شد. این رقابت‌ها هر چهار سال یک بار برای انتخاب ۳۴۹ نماینده در پارلمان سوئد برگزار می‌شود. با این حال، آمارها در انتخابات اخیر به‌قدری نزدیک بود که مسئولان برگزاری گفتند نتایج نهایی تا قبل از چهارشنبه، مشخص نخواهد شد؛ زیرا برخی آرا از جمله صندوق‌های خارج از کشور هنوز شمارش نشده‌اند. با وجود این بزرگ‌ترین برنده تازه‌ترین انتخابات مجلس سوئد تا این لحظه حزب ضدمهاجرت دموکرات‌ است که تفکرات و سیاست‌های افراطی و دست راستی شدید دارد. این حزب نزدیک ۲۱ درصد آرا را کسب کرده و برای نخستین بار می‌تواند به دومین حزب بزرگ پارلمان سوئد تبدیل شود. «دموکرات‌های سوئد» که اعتقاد چندانی به تشکیلات سیاسی واحد اروپایی ندارد، ۲۰ سال پیش تنها یک درصد آرا را در انتخابات به خود اختصاص دادند، اما اکنون در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند شانس ورود به دولت ائتلافی را داشته باشند. نتیجه انتخابات نشان‌دهنده تغییری آشکار در فضای سیاسی سوئد است؛ کشوری که در انتظار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. به گفته برخی کارشناسان، آنچه سبب شده دموکرات‌های سوئد بتوانند این میزان آرا را بدست بیاورند شعارهای ضدمهاجرتی آنان بوده است. بحران ناشی از جنگ اوکراین و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن از جمله جهش نرخ تورم و بالا رفتن بهای سوخت و کالاهای اساسی که دامنگیر کشورهای اروپایی شده است نیز بر آرای رأی دهندگان اثرگذار بوده است.
احتمال پیروزی پوپولیست‌ها در کشور مهم اسکاندیناوی در حالی است که جریان راست افراطی دو هفته مانده تا برپایی انتخابات پارلمانی ایتالیا به عنوان بخت نخست کسب پیروزی در این کشور شناخته می‌شود. خانم جورجیا ملونی، رهبر حزب راست افراطیِ «برادران ایتالیا» بنا به نتایج همه نظرسنجی‌ها پیروز انتخابات قانون‌گذاری 3 مهر ماه خواهد بود. در این صورت وی به عنوان نخستین رئیس دولت زن برآمده از یک حزب «پسا فاشیست» سکان هدایت یکی از کشورهای بنیان‌گذار اتحادیه اروپا را در دست خواهد گرفت. اگر پیش‌بینی نظرسنجی‌ها محقق شود، ایتالیا اکثریت دولتی دست راستی را بدست می‌آورد که از زمان جنگ جهانی دوم در اروپای غربی وجود نداشته است. این جناح بسیار راست‌گرا و با انگیزه ملی-پوپولیستی قوی است. این چشم‌اندازی بسیار نگران‌کننده برای اردوگاه طرفداران اروپا در سومین قدرت اقتصادی منطقه یورو به شمار می‌رود.