printlogo


خسارت 2 هزار و 600 میلیاردی صنعت تخم مرغ
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی درباره خسارت ناشی از قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت تخم مرغ در استان گفت: باگذشت ۱۲۱ روز از تعیین قیمت جدید برای تخم مرغ تا کنون 2 هزار و 600میلیارد تومان خسارت به صنعت تخم‌مرغ استان وارد شده است.


سید حسین موسوی‌نژاد اظهار کرد: روزانه بیش از ۴۰۰ تُن تخم مرغ در استان تولید می‌شود. در حال حاضر از ۱۱ میلیون ظرفیت موجود در مرغداری‌های استان، تنها ظرفیت تولید 8 میلیون تخم‌مرغ فعال است.
وی افزود: طی پنج ماه ابتدای سال جاری ۲میلیون و ۳۵۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شد که این میزان سال گذشته یک میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه بود.
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تصریح کرد: با توجه به وعده‌ای که به تولیدکنندگان مبنی بر بازنگری در قیمت تخم مرغ از ابتدای شهریور ماه داده شده، ناچار به حمایت از این برنامه‌ریزی شده‌ایم؛ اما متأسفانه این وعده اجرایی نشده است.
موسوی‌نژاد با تأکید بر اینکه تعیین یک نرخ عادلانه علاوه بر حفظ تولید تخم مرغ در درازمدت از زیان مصرف‌کننده نیز جلوگیری می‌کند، عنوان کرد: اگر در قیمت‌گذاری تخم‌ مرغ بازنگری نشود، تا دو ماه دیگر کاهش جوجه‌ریزی در استان را شاهد خواهیم بود.  
وی درباره قیمت نهاده‌ها در بازار بیان‌ کرد: با شرایط فعلی و اصلاح نظام یارانه‌ها قیمت ذرت و کنجاله سویا به ترتیب 5 و ۶ برابر افزایش یافته است.
اگر در قیمت تخم مرغ بازنگری نشود، روند عادی کشتار مرغ تغییر خواهد کرد و مرغداران مرغ‌های جوان و تخم‌گذار خود را به دلیل نبود صرفه اقتصادی حذف خواهند کرد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: حذف گله مرغ تخم‌گذار زیان بسیار سنگینی برای تولیدکننده دارد؛ زیرا هزینه یک مرغ برای تولیدکننده روزانه ۱۶۰ هزار تومان است که در صورت کشتار آن، تنها ۲۰ هزار تومان عایدش می‌شود.